Øistein Eriksen Foto: Gina H. Eriksen |
Portrettfoto: Gina Hegland Eriksen
Øvrige foto: Øistein Eriksen
Intervjuer: Anne-Lise Stangenes
1. Hvem er Øistein A. Eriksen som fotograf?
Selvportrett Foto: Øistein Eriksen |
Jeg
tilhører vel en fotograferende familie. Min far hadde med seg sin mors kamera
da han som 15 - 16-åring mønstret for utenriks seilas. Min mor fotograferte med
kassekamera, så oppveksten min er behørig dokumentert i sort/hvit. Etter kassekameraet
kom diverse Kodak Instamatic utgaver. Så det første kameraet jeg kom til å
bruke var en Kodak Instamatic 104. Var vel rundt 10 år da. Mitt første egne
kamera var en Ricoh 500 G ,
kompaktkamera med manuelle muligheter. Senere ble det Konica Autoreflex T, T3
og T4. Dette var speilrefleks som ga mulighet for både vidvinkler og teler, samt
for makroutstyr. Kjøpte på et tidspunkt en orginal Konica belg. Det ble mye
testing av diverse makro motiver. Senere ble det Nikon, med F3 som hovedkamera
(har hatt 3 stk) og også en FM2. Sistnevnte ble brukt til sort/hvit. Var også
innom mellomformat med Sensa Bronica 6x6.
Jeg
begynte med digitalfoto i 2003, Canon Ixus 400. Kjøpt i mai. Senere samme år
kjøpte jeg Nikon D100, som ble erstattet av Nikon D200 når denne kom. I 2008
ble denne, som følge av en vannskade, erstattet med Nikon D300 - som jeg
fremdeles bruker. Har vurdert å gå opp til FX-kamera, men ser ikke den store fordelen
ut fra mitt nåværende bruk.
Naturfoto
og portrettfoto har vært hovedmotivene i en årrekke. I dag er det mest natur
med vekt på detaljer / makro.
"Mot lys" Macro objektiv, stativ. Lav vinkel. Foto: Øistein Eriksen |
"Blått" Macro, motlys, tatt i skygge. Foto: Øistein Eriksen |
"Flue på lilje" Macro opptak, med kontrollert tilleggslys (blits), justert til svakt utfyllingslys. Foto: Øistein Eriksen |
"Hvitveis" Macro Foto: Øistein Eriksen |
Jeg
er selvlært som fotograf. Jeg har likevel hatt stor glede av å delta på
workshops. Har blant annet deltatt på Morten Krogvolds trinn 1 - 3 workshops.
Veldig inspirerende. Jeg jobbet en periode innen foto hos Hoff Foto i Arendal
og Tvedestrand. Bjørn Hoff var en stor inspirator som eksponent for
hverdagsbildet, eller ”bildet for folk flest”.
Jeg
liker ellers å eksperimentere litt med fotomotiver. Bildet nedenfor er
av litt gyllen væske i et ”tulipan” glass. Lyskilden er full fyr på peisen.
Kamera på stativ, lyset målt litt utenfor sterkeste lyspunkt. Væsken ble
beveget, glasset holdt nesten vannrett, og bilder tatt mens væsken rant ned mot
bunnen.
"Gyllent" Macro opptak. Lyskilde er full fyr på åpen peis. Gyllen væske i tulipan glass. Kamera på stativ, glasset beveges forsiktig, og bildet tas når vesken renner tilbake. Foto: Øistein Eriksen |
2. Hva er grunnen til
at du begynte å fotografere, og hva inspirerer deg som fotograf i dag?
Hovedgrunnen
til at jeg begynte med foto var i stor grad min generelle interesse for
teknikk, og interessen for naturen. Den gang som nå, lar jeg meg inspirere av
form og farge. Det betyr like gjerne den minste lille naturdetalj som store
byggverk. Å plukke ut, isolere detaljer og fremheve disse ses nok ofte i mine
bilder eller bildeserier.
"Indianeren" Fjellformasjon mellom Spornes og Bjellandstrand, Tromøy. Foto: Øistein Eriksen |
"Refleks" Speilbilde av båtskrog, Risør havn. Foto: Øistein Eriksen |
3. Hvor mye tid
bruker du til å fotografere, og hvilke ambisjoner har du innen egen
fotografering?
Dette
med foto går nok i dag litt i bølgedaler. Jeg tar ofte bilder og har alltid et
kamera med meg, men bruker nok i dag for lite tid på skikkelige prosjekter.
Imidlertid så er det et ”prosjekt”, eller tema om du vil, som jeg stadig har i
bakhodet når jeg er ”på tur”. Rust og/eller forfall er interessante og
takknemlige motivområder. Særlig gamle bilvrak i naturen får meg til glemme tid
og sted. Det har ført til et par bildeserier med musikk som jeg gjerne viser
frem. Jeg har alltid brukt tid på å redigere dias serier, men kom aldri i gang
med ”karuseller ” og lyd. Innføring av digital teknikk har gitt mange større og
mye enklere muligheter til å lage overtoningsserier.
"Forfall" Del av en bulldoser hensatt i naturen. Foto: Øistein Eriksen |
"Volvo" Favoritt motiv, tatt like etter svakt duskregn. Fuktigheten fremhever fargene. Foto: Øistein Eriksen |
"Museum" Detalj i tilstedeværende lys på jernverksmuseet. Foto: Øistein Eriksen |
"Smeden" Portrett av smedens arbeid, smedtreff Nes Værk. Foto: Øistein Eriksen |
4. Hvilket forhold
har du til fotoutstyr, og hvilket utstyr har du selv?
Forholdet
til utstyret har nok endret seg med årene. Tidligere var det viktig å ha
toppmodeller, mens det i dag blir en kost/nytte vurdering. Det er uansett
fotografen som skaper bildet; utstyret er bare ett nødvendig verktøy. I dagens digitale verden er det fremdeles
fotografen og optikken som er det tellende. Dagens utfordring synes jeg ligger
mest i å finne en kombinasjon mellom kamerahus og optikk som leverer ønsket
resultat innenfor den økonomiske rammen en måtte ha. Tidligere var det
kombinasjonen mellom filmtyper og optikk som en måtte finne ut av.
Uansett
så gjelder alle grunnregler innen foto like mye i dag som for 40 år siden. Jeg
mener at man som fotograf må lære ”å krype før en kan gå”. En må kjenne de
grunnleggende prinsipper før en bryter skrevne og uskrevne regler innen
komposisjon, farge og teknikk.
Som
nevnt bruker jeg i dag Nikon D300. I tillegg har jeg en Canon G12. Sistnevnte
er alltid med i lomma/veska.
Av
objektiver så går det i Nikkor 24-85mm 2,8 - 4, med makrofunksjon, en Nikkor
12-24mm 4, vidvinkelzoom, en Nikkor 300mm
4 tele, en Sigma 70-200m 2,8 Apo, og sist men ikke minst favoritten, Sigma 150
2,8 Apo Macro. Dette er et meget skarpt objektiv, like anvendelig til
portretter som macroopptak.
Fast
utstyr er også et godt stativ, samt diverse blitzer.
"Ungen" Et par år hadde vi svaner på reir like utenfor ”stuedøra”. Dette var det første glimtet av ungene. Foto: Øistein Eriksen |
"Kurtis" Ubergsvann, våre venner svanene kom før isen helt hadde gått. Foto: Øistein Eriksen |
5. Hvilke tanker har
du om bilderedigering?
Her
er det mange definisjoner som må avklares, synes jeg. Definisjoner i forhold
til om bildet skal være dokumentarisk, eller mer fritt i forhold til det å
fortelle en historie. Jeg ser at det er store diskusjoner på dette. Jeg tenker
slik at det en tidligere ville kunne gjort på ”åsted” eller i mørkerommet, det
må fremdeles være gangbart. F. eks dette med å fjerne elementer. Jeg tror ikke
at noen fotograf, naturfotograf eller ikke, vil la være å fjerne et strå eller
flere som ”skjemmer” hovedmotivet ved å bøye dette vekk, evt klippe det? En
gjør dette for å fremheve motivet. Det en ser som motiv. Spørsmålet er om dette
er greit hvis en skulle gjøre dette i Photoshop?! Det dokumentariske
naturbildet lar jeg være urørt, med unntak av justeringer for å få frem det jeg
så av farger etc. Jeg fotograferer nesten utelukkende i RAW format, og
”fremkaller” bildene i Lightroom.
Noen
bilder har jeg mer ”moro” med, og der blir Photoshop brukt.
"Grønt" Studiobilde av eple. Konturen av VW Bobla er ”mishandlet” i Photoshop, før jeg har brukt ”warp” for å bekle eplet. Foto: Øistein Eriksen |
6. Hvordan vil DU
definere hva et naturfoto er?
Jeg
har nok et vidt begrep på Naturfoto. Bilder tatt i naturen, med naturelementer.
Enten det er landskap eller naturdetaljer, skyer eller under vann. Mange vil
sikkert vurdere bildet "Risør" som utenfor beskrivelsen. Det tilhører
uten tvil ”Landskapskategorien”. Bylandskap. Jeg vurderer dette som ”på kanten”
til natur fordi hovedmotivet er isen som har lagt seg.
"Risør" Vinterhavn portrett. Risør. (Naturfoto?) Foto: Øistein Eriksen |
"Rauland" Kveldsstemning tatt med 450mm ( Foto: Øistein Eriksen |
7. Hva er et godt
fotografi for deg?
For
meg er dette et fotografi som setter seg på netthinna. Enten det forteller en
god historie gjennom bildet, eller det gir meg gode vibrasjoner. Jeg vet det
når jeg ser det, men har vanskelig for å låse meg på en beskrivelse.
"Natt" Kveldsbilde med vidvinkel i Risør havn. Foto: Øistein Eriksen |
8. Hvilke fototips
vil du dele med oss andre når det gjelder fotografering på vinteren? Har du fototips som gjelder andre årstider også, som du vil dele?
Personlig
liker jeg å bruke nærmiljøet. Veldig mange av mine motiver året rundt er hentet
fra traktene rundt Ubergsvann, Vegårshei. Lyset er ofte det viktigste. I
perioder med kulde har jeg funnet en liten bekk som gir fantastiske små
is-formasjoner, og den har vært hyppig besøkt. Kombinasjonen med rennende vann
har gitt noen spesielle motiver. (Bilde nr2) Også kysten har i perioder vært
godt besøkt. Det er gjerne tidlig morgen eller ettermiddag/kveld som da
trekker. Gjerne i vindfulle perioder. (Bilde nr 10)
"Isslottet" Fra min lille bekk. Isformasjoner etter sterk kulde. Stativ macro objektiv, samt liten Maglite til å sende lysstråler inn blant istappene. Foto: Øistein Eriksen |
"Torungen" Tatt i siste rest av lys i den Blå timen. Bjellandstrand. Foto: Øistein Eriksen |
9. Hva og/eller hvor
er ditt vinterlige "fotoparadis", og hva vil du begrunne svaret ditt
med?
Jeg
har for så vidt ikke noe ”fotoparadis”. Det blir mer til at jeg hele tiden er
obs på muligheter, ser situasjoner, ser lys, reflekser, som fanger nuet, og min
oppmerksomhet. Er jeg ute for å fotografere så er jeg ekstra observant. Det
gjelder å trykke på utløseren i ”det rette øyeblikket”.
"Isveien" Nærfoto av ca halvmeter langt område på isen, Ubergsvann. Foto: Øistein Eriksen |
"Isblomsten" Stålis i myrområde, ca 25 grader minus, mot kveld i den Blå timen. Fidalen, Vegårshei. Stativ og vidvinkel. Foto: Øistein Eriksen |
"Storm II" Hallbjørnsekken, nærbilde på detalj. Foto: Øistein Eriksen |
10. Hva var din bakgrunn
for å bli medlem av BioFoto/BioFoto Sørlandet, og hva tilfører medlemskapet deg
personlig?
Da
jeg for ganske mange år siden meldte meg inn i BioFoto var det interessen for
”det gode naturfotoet” og fellesskapet rundt det, som var årsaken. Det er
fremdeles viktig for meg å se hvordan andre ”løser” utfordringer.
"Fokus eller fokusert?" Fra padletreff i Storelva, Nes Værk. Jeg liker å ta actionpregede portretter. NM i slalompadling 2009. Benjamin Hjort er avbildet. Foto: Øistein Eriksen |
11. På hvilke måter
tenker du at naturfotografer kan ta hensyn til livet i naturen når vi er ute og
fotograferer?
Jeg
liker å opptre i naturen på en slik måte at de som kommer etter meg egentlig
ikke skal kunne se at jeg har vært der. Alt av søppel bæres selvfølgelig med
hjem.
"Ensom" Fra Raulandsområdet, topp vinterferie vær. Foto: Øistein Eriksen |
12. Dersom du skal
vise oss et vinterfotografi som du er godt fornøyd med, hvilket blir
det?
Det
er vanskelig å velge, men jeg føler at stemningen i bildet nedenfor er
god. Bildet er tatt i nærheten av Hallbjørnsekken.
"Storm" Hallbjørnsekken, tett snødrev, med storm i kastene. Foto: Øistein Eriksen |
Dette var spennende å lese. mange gode tanker om fotografering. flotte bilder og inspirasjon. Isblomsten var virkelig lekker... Takk :)
SvarSlett