torsdag 19. mars 2015

Resultater månedens foto mars 2015

Det kom inn 18 foto til fotokonkurransen på medlemsmøtet i mars.
Tema denne måneden var "Vår sårbare natur".


Månedens vinnere ble:

1. plass: Bjørn Anders Hansen, 360 poeng

Foto: Bjørn Anders Hansen
Øyer av plast flyter rundt på alle verdens hav, i størrelser på flere hundre tonn.
"
Brukte et lite akvarie, blits med kabel, fjernutløser og et par høye gummistøvler...og en klump med plast jeg fant i fjæra. Bare manuelle innstillinger funket i dette tilfellet for meg. Blits på halv patt."
Canon 5dm2, Canon1740, brennvidde 23mm, blender f/16, lukker 1/200s





2. plass: Tom Lennart Larsen, 339 poeng

Foto: Tom Lennart Larsen

"Her er noen opplysninger om mitt bilde av oljeskadet måke.
Det er fotografert i Barbu i Arendal, den 27.02.11.
Der var flere tilgrisete måker, men jeg kan desverre ikke huske om det ble meldt om noen spesifikke utslipp den gangen.
At jeg brukte dette bildet, er fordi jeg synes å se, at den har forstått hvilken dårlig situasjon den er i.
Jeg var også nede neste dag, og tok noen bilder. Der var fortsatt oljeskadet fugl."

Tekniske data: AV, 1/250 sek, f5,6, 400 ISO og 275 mm




3. plass: Arne Kvåle, 317 poeng
Foto: Arne Kvåle

"Den lille kalven på sjanglende ben syntes jeg passet godt til temaet i konkurransen-den er i en skjør og sårbar fase i livet sitt. Gammelskogen blir det mindre og mindre av i Norge. Kanskje ikke alle vet at nettopp gammelskogen huser et artsmangfold som få biotoper kan skilte med. Flere sårbare og truede  arter som bl,a  sopp,lav, innsekter og fugler osv. er nettopp avhengige av og knyttet til gammelskogen. Gledelig at mange har oppfattet dette-tredjeplassen er et tydelig bevis på akkurat det."




4. plass: Beate Strøm Johansen, 300 poeng

Foto: Beate Strøm Johansen

"Bildet ble tatt i Amsterdam i en av kanalene i slutten av mai. Sothøner lever ved vann, og derfor naturlig for dem å bosette seg der det er vann. Det var hjerteskjærende å se dem ruge på egg i et reir fullt av plastsøppel imellom husbåtene på de skitne kanalene. Nå må vi mennesker virkelig ta grep og slutte å kaste plastsøppel omkring oss. Det har mange skadelige og dødelige innvirkninger på dyrelivet."




Øvrige bilder i tilfeldig rekkefølge:



Foto: Arnfinn Nyland



Foto: Brit Indahl Lande



Foto: Bård Ropstad



Foto: Elisabeth Syvertsen



Foto: Endre Mjåland



Foto: Erik Kristensen



Foto: Espen Hjetland



Foto: Filip Hoel



Foto: Kai-Erik Uleberg



Foto: Kristin Uleberg




Foto: Olav Didriksen




Foto: Ove Utland




Foto: Synnøve G. Solberg




Foto: Torstein Wremer


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar