Anne Lund Sjøstrand fotografert av Inger Johanne Tholvsen |
Foto av Anne: Inger Johanne Tholvsen
Alle andre foto: Anne Lund Sjøstrand
Intervjuer: Anne-Lise Stangenes
Klikk et foto for bildevisning i større format
1. Hvem er Anne
Lund Sjøstrand som fotograf?
Jeg har alltid likt å ta bilder, men kjøpte ikke mitt
første speilrefleks, en manuell Ricoh, før i 1987. Jeg var da 35 år. Min mor og
bror hadde da vært med i kameraklubb i noen år og var mine veiledere. Bildet
Tåkeslør er fra den tiden. For øvrig er jeg selvlært. For et par år siden gikk
jeg på et fotokurs for å forsikre meg om at jeg mestrer det grunnleggende, for
først og fremst er jeg ute etter å skape noe unikt. Det er jo veldig ambisiøst,
men det gir meg motivasjon til hele tiden å utvikle meg.
2. Hva inspirerer
deg som fotograf?
Med hensikt har jeg unngått å se veldig mye på hva andre
gjør. Jeg blir irritert og mister motivasjon hvis det jeg skal fotografere, må
tilpasses andres meninger om hva som er rett og galt. Regelryttere finner
alltid mye galt med mine bilder, men jeg er etter hvert blitt så trygg på meg
selv at jeg tåler trykket uten å la meg lede bort fra det jeg ønsker å
uttrykke. Det å skape kommer innenfra og lar seg ikke begrense til et
regelverk. Dette sier jeg samtidig som regelverket ligger i bunnen og er
grunnlaget for det jeg gjør. Men reglene skal være mine tjenere, ikke mine
slavedrivere. De skal kunne bøyes og tøyes til jeg får det jeg vil ha. Innen
kunsten er jeg fasinert av det impresjonistiske uttrykket, Monet m.fl.
Jeg er en allsidig person, noe som også kommer til
uttrykk i fotografiet. Guds skaperverk, det vi kaller naturen, var min første
kjærlighet, og det begynte med landskapet.
"Kveldsstemning".
Bildet er et av mine ferskeste bilder og tatt på Hove, Tromøya,
en fredagskveld
med en vennegjeng, bål og grill. Torungen fyr er i bakgrunnen.
Foto: Anne Lund Sjøstrand
|
Naturen har inspirert meg fremfor noe annet. Former, linjer og farger
fascinerer meg fortsatt og etter noen år valgte jeg makrofotografering som
neste utfordring. Gjennom
makrofotografering ble øynene mine åpnet for det nonfigurative bildet, bilder
som trigger fantasien.
For noen år siden fikk jeg en ide til en serie om å
uttrykke menneskelige følelser og sinnsstemninger i bilder, mennesket og dets
indre liv, og hvordan jeg skulle illustrere dette. Det er et veldig krevende
prosjekt, så jeg har ingen tidsperspektiv på ferdigstillelsen av det, men i de
fleste bildene bruker jeg norsk natur som setting. Eksempler på det er bildene
Lengsel og Hulder.
3. Hvor mye tid
bruker du til fotografering, og hvilke ambisjoner innen foto har du?
For en del år siden hadde jeg ganske store ambisjoner.
Jeg hadde egne utstillinger, samt at jeg deltok sammen med andre kunstnere. Da
brukte jeg mye tid og ressurser på foto. Bildet Dialog (se nederst). Jeg har fortsatt lyst
til å gjøre noe, så nå forbereder jeg bokutgivelser med tekst, noen av ren
fantasi og andre om menneskeskjebner, men med bildet som det mest talende
elementet i fortellingen.
Hvor mye tid jeg bruker på selve fotograferingen,
avhenger til en hver tid av kapasitet og inspirasjon. Jeg holder på med andre
kreative ting som også krever en del tid, som klær, så jeg deler tid og krefter
mellom disse tingene. Utstillinger og bokutgivelser krever mye arbeid.
4. Hvilket forhold
har du til fotoutstyr, og hvilket utstyr har du selv?
Jeg har nok ikke mye utstyr. Jeg kjøpte et Nikon D200 i
2007 med et 18-70mm objektiv, som jeg har brukt veldig mye. Siden utvidet jeg
med et 70-300mm objektiv før jeg i 2009 fikk meg en makrolinse 105mm. Med den
siste ble en ny verden åpnet for meg ved det nonfigurative bildet, som påkaller
fantasien, se f.eks. bildet Ting-e-ling (lenger oppe). På reiser i utlandet har jeg lånt et 24-200mm
objektiv av min bror, slik at jeg slipper å bytte objektiv så ofte.
Jeg tror fotografen er viktigere enn utstyret, men godt
utstyr er et nyttig verktøy, så jeg har planer om å få meg et Nikon D800
kamera. Utstyret jeg har i dag begrenser meg og det er ikke tilfredsstillende.
5. Hvilke tanker
har du om bilderedigering?
Siden jeg tar bilder i Raw-format, må jeg nødvendigvis
behandle eller ”fremkalle” disse, men jeg liker utfordringen som ligger i det å
ta gode bilder uten å tilsette elementer. Det hender allikevel jeg gjør det,
men da er det fotomontasje og det opplyser jeg i så fall om. Jeg fjerner rusk,
men er egentlig uinteressert i å forandre vesentlige elementer i bildet. Hvis
etterarbeidet er det som skaper mitt bilde, er jeg en dårlig fotograf. Kanskje
jeg taper på det i konkurranse med andre, men det får så være.
Jeg bruker Adobe Photoshop CS5 og har Lightroom 1.4. Det
siste trenger jeg å lære mer om bruken av.
6. Hva er et godt
fotografi for deg?
Et godt fotografi er for meg et bilde som treffer en
streng i mitt indre. Det kan være stemning, følelser, en historie m.m. Jeg blir
ikke så imponert av det teknisk perfekte eller bilder som fyller alle krav til
regler. Et godt bilde blir så veldig mye mer spennende hvis regler blir tøyet
og grenser utfordret, etter min mening. Jeg syns personlig at det perfekte
bildet kan være kjedelig, selv om det er vakkert. Et godt bilde skal kunne
henge på veggen min og stadig gi noe.
7. Hvilket
fototips vil du dele med oss andre?
Fototips? Lære de grunnleggende tekniske ferdigheter og
ut fra det finne og utvikle egen stil, søke det som samsvarer med eget indre og
uttrykke det på ens egen unike måte. Det er for meg det viktigste. Noen er mer
tekniske enn kreative, og omvendt. Det er viktig å forstå egne muligheter og
begrensninger og utvikle seg deretter.
Man kan fotografere hvor som helst. Det behøver ikke være
så langt unna. Det viktige er øyet som ser og ikke minst lyset. Foto handler om
lys. For meg har det handlet om å se verden på min måte og gjengi dette i
fotografiet.
8. Hvor er ditt
"fotoparadis"?
Jeg er en globetrotter og jakter på det særegne for det
stedet jeg er på, som bildet Hawacelet og Morgengry (nedenfor), men mitt paradis kan like
gjerne være min egen hage, hvor mange av makrobildene mine er tatt. Alle steder
har en historie å fortelle, med farger, linjer, blomster og dyr, men jeg
drømmer om å reise tilbake til Kenya og Masai Mara en gang.
Jeg ble helt forgapt i giraffene, et dyr med de mest bedårende øyne, rolige og
nysgjerrige, men i høst står Jordan og Petra for tur med ødemark, kameler og
off-track turer. Der vil jeg oppleve og fotografere natur og menneskers
livsstil. Det har jeg sett frem til i noen år.
9. Hva er din
bakgrunn for å bli medlem av BioFoto/BioFoto Sørlandet?
Jeg kjenner et par medlemmer og fotograferer mye natur.
Turer i naturen, aktiviteter jeg kan lære mer av, bildekritikk, utstillinger og
andre aktiviteter hvor man kan bidra med bilder, er store trekkplaster. Jeg
håper å lære mye nytt og få lov til å dele det jeg har.
10. På hvilke måter
tenker du at naturfotografer kan ta hensyn til livet i naturen når vi er ute og
fotograferer?
Hvis man skader
eller ødelegger for dyr og vekster, ødelegger man også muligheten til å få tatt
de beste bildene. Dyrene blir borte og naturen må ha mye tid for å lege sårene
den blir påført. En litt kynisk logikk, men jeg er en som forsøker å bevare i
alle sammenhenger. Derfor er det en selvfølge for meg å ta hensyn, noe som
inkluderer å ta med meg rasket mitt hjem igjen, så ikke stedene jeg er på blir
utrivelige å komme tilbake til.
11. Av dine
selvvalgte fotografier til dette intervjuet, hvilket er du aller mest fornøyd
med selv, og hvorfor?
Dette er et vanskelig spørsmål. Med alle bildene har jeg
en opplevelse. De har alle sin særegne historie, men jeg kan nevne bildet
Dialog. Det er et teknisk sett godt bilde, det er sylskarpt og har atmosfære.
Allikevel vet jeg ikke om det er det bildet jeg er mest fornøyd med, for de
fleste bildene jeg viser her er jeg nok like fornøyd med, men her er historien
bak Dialog:
Jeg dro ut en lørdag morgen i januar 2007 med mitt nye
Nikon kamera. Lyset var flatt og ugunstig, men jeg kjente meg drevet ut til et
sted ved Oslofjorden noen mil unna. På veien utover forandret det seg og et
mørkeblått lys kom sigende inn fra syd. Et uvær var underveis. Det ble en
spennende dag i forsøket på å fange uværet etter hvert som det kom innover
fjorden. Allikevel ble det på hjemveien at jeg fikk de beste bildene, her
representert ved Dialog.
Mye flotte bilder her Anne :-) artig !
SvarSlettTakk, Steinar :) Det er moro å være med i fotoklubber som er aktive og kreative. Vi har jo så altfor mange bilder som støver ned i bortgjemte filer :)
SvarSlettRettelse, min kjære bror har gjort meg oppmerksom på at jeg lånte et 18-200mm objektiv til reisene mine, ikke 24-200mm og så har jeg Ligghtroom 4.1, ikke 1.4 som jeg har skrevet. Her ser dere hvor teknisk jeg er :)
SvarSlettMye fine bilder her kjære tante :)
SvarSlettFlott, Anne! Du har lært meg mye og inspirerer stadig. Lykke til videre!
SvarSlett