tirsdag 13. september 2016

Portrettintervju med Anne Kamilla Wimme Høyland


Anne Kamilla er i skrivende stund BioFoto Sørlandets yngste medlem. Hun er ivrig naturfotograf, og i sommer, juli 2016, hadde hun utstilt et av sine bilder under Marnardal Friluftfestival. Hun har også deltatt i UKM med sine flotte bilder. Bli bedre kjent med biofoting Anne Kamilla


Foto: Elisabeth Syvertsen


Foto: Anne Kamilla Wimme Høyland
Intervjuer: Elisabeth Syvertsen
Bilder av Anne Kamilla: Annette Wimme Høyland og Elisabeth Syvertsen
                                       







1. Hvem er Anne Kamilla som fotograf?


Jeg er ei 16 år gammel jente som synes det er gøy å være ute i frisk luft og gå turer. Da har jeg ofte med hunden vår Tintin som turkamerat. Jeg har deltatt to år på rad i UKM (Ungdommens Kulturmønstring) og kommet videre med bilder. Begge gangene kom jeg til Fylkesfinalen. Litt skummelt å delta på noe sånt, men også veldig lærerikt og moro når det går bra.  I sommer fikk jeg lov å være med på utstilling av unge fotografer på Marnradal Friluftsfestival, veldig moro. Så mange kjempeflinke unge fotografer. Det er gøy å se hva andre tar bilde av.

Foto: Annette Wimme Høyland
Foto: Annette Wimme Høyland


                                Bildet Anne Kamilla stilte ut under Marnardal Friluftfestival, 2016
Foto: Anne Kamilla Wimme Høyland


Foto: Elisabeth Syvertsen



                               "Frossen hånd". Deltok med dette i UKM første året og kom videre
                                til Fylkesfinalen
Foto: Anne Kamilla Wimme Høyland




2.  Hva er grunnen til at du begynte å fotografere?
Frivillig tvang :) ha ha ha. Jeg synes det er moro å ta bilde og bruker mye telefonen, jeg er jo tross alt 16 år. Og mamma er jo litt over middels fotogal, så da blei jeg nok litt påvirka der au.

Foto: Anne Kamilla Wimme Høyland



3.  Hva synes du det er gøy å fotografere?

Tintin er jo veldig fotogen og stiller gjerne opp som modell…. å så e det gøy å fotografere nede på bakken. Ting jeg synes er vakre…. Det har vært kjempemoro å være med på Elgtungruppa, der har jeg tatt masse gøye bilder av øyer og pels  :) 

                                Tintin <3
Foto: Anne Kamilla Wimme Høyland




Foto: Anne Kamilla Wimme  Høyland




Foto: Anne Kamilla Wimme Høyland




Foto: Anne Kamilla Wimme Høyland



4.  Hva liker du best å fotografere, og hvorfor liker du det best? 

Elgøynene er fasinerende, de er så fine, med lange nydelige vipper. De har veldig snille øyne. Naturen og vann er også moro. Fint å få en fin solnedgang.




Foto: Anne Kamilla Wimme Høyland



                                Utsikt fra hytta i Birtedalen
Foto: Anne Kamilla Wimme Høyland



Foto: Anne Kamilla Wimme Høyland



Foto: Anne Kamilla Wimme Høyland



Foto: Anne Kamilla Wimme Høyland




5.  Hva slags fotoutstyr bruker du?

Jeg har Sony xperia Z3 Compact (altså en mobil for de som lurte) og så har jeg arvet et Canon Rebel XT 350 av mamma. og låner jeg objektiv av henne om jeg trenger det



 
6.  Har du et fotoparadis? 

Ikke noen spesiell plass, men er det et sted jeg fotografere mye så er det i Birtedalen




                                Ettermiddag i snødekte Birtedalen
Foto: Anne Kamilla Wimme Høyland



                                Gøy med frossent vann
Foto: Anne Kamilla Wimme Høyland



                                Overraskende besøk på hytta. Tatt på frihånd i skumringa så 
                                ikke helt klart...  men morsomt
Foto: Anne Kamilla Wimme Høyland


 
7.  Har du et/noen favortittbilder, og hvorfor er det ditt favorittbilde?

Elgøyet, for jeg trodde jeg aldri kunne ta et så bra bilde. 



                             Deltok med dette bildet i UKM og kom videre til Fylkesfinalen                                
Foto: Anne Kamilla Wimme Høyland. 



8.  Har du et fototips å dele med oss andre?

Ja, til alle som vil ut å fotografere, du trenger ikke dyre fancy kamera for å få et godt bilde. Mobilen kan faktisk være god nok. Er øyeblikket riktig så kan det bli knallfint.



Black and White Ting jeg synes er vakkert
Foto: Anne Kamilla Wimme Høyland. 


2 kommentarer:

  1. Veldig bra, hyggelig lesning og flotte bilder. Jeg skjønner veldig godt fasinasjonen for elgøyer. Stå på så får vi gamle gubber konkurranse om noen år :-)

    SvarSlett
  2. Herlig og forfriskende intervju med deg, Anne Kamilla! Er så heldig å være del av Elgtun gruppa sammen med deg, og din iver er grenseløs! Stå på! Du har blikket.

    SvarSlett