Synnøve G. Solberg på Bortelid i Vest-Agder Foto: Elisabeth Seland |
Portrettfoto: Elisabeth Seland
Øvrige foto: Synnøve G. Solberg
Intervjuer: Anne-Lise Stangenes
1. Hvem er Synnøve
G. Solberg som fotograf?
Jeg har alltid vært interesser i fotografering. Min far
hadde et gammelt kamera og tok mange bilder fra familiens campingturer allerede
tidlig på 60-tallet. Jeg tror jeg arvet hans fotointeresse, og jeg kjøpte
kamera ganske tidlig, et Agfamatic 200 med 126-film. Da jeg som 17-åring søkte
jobb i en fotoforretning og fikk den, var jeg fra meg av glede, og følte at jeg
vandret rundt i en godtebutikk. Det var flott fotoutstyr overalt, og jeg sparte
alle mine penger til speilreflekskamera. Sjefen forlangte at jeg ble kurset, og
deretter skulle jeg trene på å selge speilreflekskameraer i butikken. Han var
selvfølgelig den krevende kunden, og det ble mange runder, men jeg lærte mye!
Etter hvert fikk jeg mitt etterlengtede Minolta speilrefleks.
Etter det har det blitt mange kameraer og mye
fotografering. Da digitaliseringen kom for fullt, kjøpte jeg kompaktkamera og
brukte det i mange år før jeg igjen fordypet meg i speilrefleksens spennende
verden. Jeg pleier å si om meg selv at jeg går aldri noe sted uten kamera, og
det er helt sant!
"Valtjønn - Birkeland" Foto: Synnøve G. Solberg |
"En perfekt dag - Juvassdammen ved Bortelid" Foto: Synnøve G. Solberg |
"Ro - Dalen i Telemark" Foto: Synnøve G. Solberg |
2. Hva inspirerer
deg som fotograf?
Det er mange ting som inspirerer meg. Jeg pleier å se
naturen i «motiver», og må av og til ta meg sammen for ikke å rope «Stopp!» på
et upassende sted når jeg er passasjer i en bil, for det er så mange motiver
jeg gjerne vil fange. Jeg blir inspirert av farger og lys, skygger og speil,
linjer og strukturer, og ting som bare fenger øyet. Det kan være rare ting som
andre ville kjørt forbi. Jeg har liten tålmodighet, og er derfor ikke noen
utpreget naturfotograf som ligger i lyngen i timevis for å vente på dyr eller
fugl. Naturen er vakker. Den er ofte like rundt hjørnet i vårt flotte
land, og mange av bildene mine er fra naturen. Jeg inspireres av andres bilder
på internett, og kanskje særlig av de fotografene som legger igjen sin egen
stil og signatur. Jeg blir fascinert når bildene ikke bare viser stedet som ble
besøkt, men også hva fotografen tenkte og så da bildet ble tatt og hvordan det
blir formidlet gjennom bilderedigeringen.
"Høstløv - Kaldvell" Foto: Synnøve G. Solberg |
"Naturens speil - Kaldvell" Foto: Synnøve G. Solberg |
"Maurens bolig - Birkeland" Foto: Synnøve G. Solberg |
"Beverdemning 1 - Birkeland" Foto: Synnøve G. Solberg |
3. Hvor mye tid
bruker du til å fotografere, og hvilke ambisjoner har du innen egen
fotografering?
Jeg bruker mye tid på fotografering. Hvis dagen og lyset
er flott kan en tur til butikken ofte inkludere en planlagt utflukt til et sted
i nærheten for å ta noen bilder. Det er mange perler i nærområdet som ofte blir
oversett bare fordi man bor rett i nærheten, og det trenger ikke å ta så lang
tid. Så kan jeg glede meg til kvelden ved PC-en med redigering av bildene. Jeg
lager en del store utskrifter, og noen fotobøker. Det er moro å ha noen bilder
på papir, ikke bare på en harddisk. Jeg har kanskje ikke så store ambisjoner,
men det er moro når jeg får oppgaven som fotograf i familiebegivenheter som
konfirmasjon og barnedåp!
Internett flommer over av fotografer som leverer høykvalitetsbilder
til konkurranser, så det er ikke lett å hevde seg. Men jeg sender inn et bilde
til en konkurranse av og til, for plutselig kan det være et bilde som treffer.
Nylig ble et av mine bilder trukket ut som èn av tre vinnere til NAF veibok for
2014. Det var kjempestas!
4. Hvilket forhold
har du til fotoutstyr, og hvilket utstyr har du selv?
Jeg fotograferer med Nikon D5100 med zoomobjektiv 18-55
mm. I tillegg har jeg et 50 mm objektiv med f1,8 som jeg er svært glad i, og
bruker veldig mye. Jeg elsker å dykke i tekniske detaljer, og kan bruke timevis
på å utforske hvordan jeg kan gjøre mye utav det jeg har. I utgangspunktet
mener jeg at det er fotografens evne til å «se» og finne gode motiver som er
avgjørende for det gode bildet. Det kan bli veldig bra bilder av et middels bra
kamera. Men hvis man er viderekommende og føler at det utstyret man har
begrenser den kunstneriske utfoldelsen så er det lurt å utvide. Men selv er jeg
ingen utstyrsfreak.
5. Hvilke tanker
har du om bilderedigering?
Bilderedigering er noe jeg liker veldig godt. Etter mange
år med filmruller og venting på en pose med bilder i posten, kan vi nå sette
oss ned og boltre oss i gode redigeringsprogrammer på PC-en. Jeg tar bilder i
RAW-format, og bruker først og fremst Lightroom 4, men også litt Photoshop CS5.
Bilderedigering er jobben med å fullføre RAW-filen fra negativ til ferdig
bilde, og det er viktig å kunne dette. Hvis vi skyter i JPG er det kameraet som
gjør den jobben for oss, og da trengs det ikke alltid så mye etterbehandling.
Men
bilderedigering kan også handle om å male sitt eget bilde og legge igjen
sitt eget utrykk. Det er her man kan skape noe ekstra, slik maleren legger på
ekstra penselstrøk. Det kan være enkelte bilder som egner seg spesielt godt til
ekstrastrøk, og som trigger den kunstnerisk utfoldelsen for min del. Da kan jeg
jobbe lenge med akkurat det bildet til jeg får det utrykket jeg ønsker. Det er
sjelden jeg fjerner eller legger til elementer i bildene mine, bortsett fra en
strømledning eller noe annet som ble veldig feil i et ellers bra bilde. Jeg
tenker ofte om bildet at «slik ble det». Slik var virkeligheten akkurat da.
6. Hvordan vil DU
definere hva et naturfoto er?
Naturfoto er vel pr. definisjon uberørt natur. For meg
kan naturfoto gjerne inneholde mer, og da kalles det kanskje landskapsfoto.
Mennesker og dyr hører også med i naturen, og det gjør til en viss grad også
byggverk som løer, broer og steinmurer. De kan være gamle, trauste og
mosegrodde, og har «grodd fast» som en del av et flott landskap. Det kan være
vakkert, og friste meg som fotograf. Perfekte naturfoto kan bli kjedelige, og
jeg setter pris på alternative kameravinkler og tekniske detaljer som gjør
bildet særegent.
7. Hva er et godt
fotografi for deg?
Det kan være mange ting, men ofte er det farger og lys.
Det er mye farger i meg, og jeg har aldri helt hatt sansen for sort/hvitt.
Naturen har flotte farger, og jeg blir begeistret når de kommer til sin rett i
et fotografi. Men jeg liker også innslag av uventede elementer som gjerne blir
plassert der med hensikt, slik en god kunstner kan få til. Jeg blir også fenget
av linjer og strukturer som broer og byggverk. Naturen vår fylles opp med
bygninger og veinett, og det er til nytte for oss mennesker. Slik håper jeg
også å kunne kombinere natur med det menneskeskapte i mine bilder.
"Harvest - Lillesand" Foto: Synnøve G. Solberg |
"Høst på Kaldvell" Foto: Synnøve G. Solberg |
"Majestetisk - Kaldvell" Foto: Synnøve G. Solberg |
"Naturens gullramme" Foto: Synnøve G. Solberg |
"Kaldvell" Foto: Synnøve G. Solberg |
"Slågedalsbrua - Birkeland" Foto: Synnøve G. Solberg |
8. Hvilket
fototips vil du dele med oss andre?
Mitt fototips er å leke med det utstyret man har. Hvis
man bruker litt tid på å dykke i bruksanvisningen til kameraet, og «Google»
etter gode artikler om foto kan man lære utrolig mye. Ellers hender det at jeg
drar på fototur med kun et 50mm objektiv. Da kan jeg oppleve at jeg får andre
typer bilder enn med zoom, og det tvinger meg til å tenke annerledes. Et annet
tips er å besøke samme sted flere ganger i forskjellig slags lys, vær, årstid,
tid på døgnet osv. Det kan få frem nye ting på stedet som man aldri har lagt
merke til før. Et siste tips er aldri å prøve å tilpasse bildene etter hva man
tror andre syns, og bare etter hva som er «riktig». Det er ofte når man bryter
reglene at det beste bildet blir skapt.
"Rim - Birkeland" Foto: Synnøve G. Solberg |
"Frost - Birkeland" Foto: Synnøve G. Solberg |
"Gyllen frost - Birkeland" Foto: Synnøve G. Solberg |
"En frostmorgen - Birkeland" Foto: Synnøve G. Solberg |
9. Hvor er ditt
"fotoparadis"?
Jeg trives godt i Dikeelva naturreservat i Birkenes. Der
er det flott med bl.a. Flakkefossen, Flakkeloner, jettegryta og Brattefossen. Der
finner jeg ro. Ellers er jeg glad i å oppsøke nye steder, og kombinerer alltid
alle slags reiser og familiebesøk med fotografering. Jeg liker kart, og går
ofte gjennom ruten til bestemmelsesstedet på forhånd for å finne steder der jeg
kan fotografere. Det er ofte flotte motiver rett ved veien. Det trenger heller
ikke å ta så lang tid. Er det flere i bilen, er gjerne kaffe og litt å bite i
noe som frister mens jeg ligger på kne i området. Da har jeg også modeller
tilgjengelig. Ofte kan det befinne seg et «fotoparadis» på det stedet jeg minst
venter det. Da kan jeg få fine bilder som kan glede meg lenge!
10. Hva var din bakgrunn
for å bli medlem av BioFoto/BioFoto Sørlandet, og hva tilfører medlemskapet deg
personlig?
Jeg ble medlem i Biofoto fordi jeg har lyst til å lære
mer om naturfoto, og få inspirasjon. Klubben har mange dyktige fotografer som
jeg kan lære mye av, og jeg gleder meg til å få mer kunnskap, både praktisk,
teknisk og om billedbehandling. Det finnes alltid noe nytt å lære i
fotoverdenen. Det handler om hva vi ser, men også om å få innblikk i
hva andre
ser. Det er berikende, lærerikt og spennende!
"Solens flørt - Sandnes" Foto: Synnøve G. Solberg |
"Vannets hemmeligheter - Valtjønn - Birkeland" Foto: Synnøve G. Solberg |
11. På hvilke
måter tenker du at naturfotografer kan ta hensyn til livet i naturen når vi er
ute og fotograferer?
Det er en selvfølge at vi respekterer naturen. Det et er
viktig å ikke tråkke inn og ødelegge for dyrelivet og naturens kretsløp. Ta med
søpla hjem, og snu seg og sjekke at alt er bra når man forlater stedet.
12. Av dine
selvvalgte fotografier til dette intervjuet, hvilket er du aller mest fornøyd
med selv, og hvorfor?
Jeg er veldig glad i bildet «Tett på» og har det på
veggen hjemme. Blomster i fokus midt i byen, og med et «maleri» i bakgrunnen
der travle mennesker haster avsted. Naturens skjønnhet er næring for mennesket,
og jeg liker når den rammer inn vår travle hverdag.
"Tett på - Kristiansand" Foto: Synnøve G. Solberg |
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar