mandag 9. desember 2013

Portrettintervju med Synnøve G. Solberg

Synnøve G. Solberg på Bortelid i Vest-Agder
Foto: Elisabeth Seland


 
"Å ta med kun et eneste objektiv når du skal ut for å fotografere kan bety at du må tenke annerledes for å få til akkurat det du ønsker", tipser Synnøve G. Solberg oss om i ukens portrettintervju...



Portrettfoto: Elisabeth Seland
Øvrige foto: Synnøve G. Solberg
Intervjuer: Anne-Lise Stangenes







1. Hvem er Synnøve G. Solberg som fotograf?

Jeg har alltid vært interesser i fotografering. Min far hadde et gammelt kamera og tok mange bilder fra familiens campingturer allerede tidlig på 60-tallet. Jeg tror jeg arvet hans fotointeresse, og jeg kjøpte kamera ganske tidlig, et Agfamatic 200 med 126-film. Da jeg som 17-åring søkte jobb i en fotoforretning og fikk den, var jeg fra meg av glede, og følte at jeg vandret rundt i en godtebutikk. Det var flott fotoutstyr overalt, og jeg sparte alle mine penger til speilreflekskamera. Sjefen forlangte at jeg ble kurset, og deretter skulle jeg trene på å selge speilreflekskameraer i butikken. Han var selvfølgelig den krevende kunden, og det ble mange runder, men jeg lærte mye! Etter hvert fikk jeg mitt etterlengtede Minolta speilrefleks.

Etter det har det blitt mange kameraer og mye fotografering. Da digitaliseringen kom for fullt, kjøpte jeg kompaktkamera og brukte det i mange år før jeg igjen fordypet meg i speilrefleksens spennende verden. Jeg pleier å si om meg selv at jeg går aldri noe sted uten kamera, og det er helt sant!


 

 
"Valtjønn - Birkeland"
Foto: Synnøve G. Solberg

"En perfekt dag - Juvassdammen ved Bortelid"
Foto: Synnøve G. Solberg

"Ro - Dalen i Telemark"
Foto: Synnøve G. Solberg
 
 



 
 

2. Hva inspirerer deg som fotograf?

Det er mange ting som inspirerer meg. Jeg pleier å se naturen i «motiver», og må av og til ta meg sammen for ikke å rope «Stopp!» på et upassende sted når jeg er passasjer i en bil, for det er så mange motiver jeg gjerne vil fange. Jeg blir inspirert av farger og lys, skygger og speil, linjer og strukturer, og ting som bare fenger øyet. Det kan være rare ting som andre ville kjørt forbi. Jeg har liten tålmodighet, og er derfor ikke noen utpreget naturfotograf som ligger i lyngen i timevis for å vente på dyr eller fugl. Naturen er vakker. Den er ofte like rundt hjørnet i vårt flotte land, og mange av bildene mine er fra naturen. Jeg inspireres av andres bilder på internett, og kanskje særlig av de fotografene som legger igjen sin egen stil og signatur. Jeg blir fascinert når bildene ikke bare viser stedet som ble besøkt, men også hva fotografen tenkte og så da bildet ble tatt og hvordan det blir formidlet gjennom bilderedigeringen.



 

"Høstløv - Kaldvell"
Foto: Synnøve G. Solberg

"Naturens speil - Kaldvell"
Foto: Synnøve G. Solberg

"Maurens bolig - Birkeland"
Foto: Synnøve G. Solberg

"Beverdemning 1 - Birkeland"
Foto: Synnøve G. Solberg

"Beverdemning 2 - Birkeland"
«Beverdemningen lå i Moelva som renner langs Lillesandsveien (rv. 402) ved Birkeland, september 2012. Byggverket måtte rives fordi veien ble oversvømmet. Det er lett å se den store nivåforskjellen på vannstanden foran og bak dette flotte byggverket. Jeg så aldri beveren, men burde ha tatt meg tid til å vente. Helt utrolig at den levde og bygde så nær veien. Jeg har ikke sett tegn til liv fra bever i år.»
Foto: Synnøve G. Solberg
 








3. Hvor mye tid bruker du til å fotografere, og hvilke ambisjoner har du innen egen fotografering?

Jeg bruker mye tid på fotografering. Hvis dagen og lyset er flott kan en tur til butikken ofte inkludere en planlagt utflukt til et sted i nærheten for å ta noen bilder. Det er mange perler i nærområdet som ofte blir oversett bare fordi man bor rett i nærheten, og det trenger ikke å ta så lang tid. Så kan jeg glede meg til kvelden ved PC-en med redigering av bildene. Jeg lager en del store utskrifter, og noen fotobøker. Det er moro å ha noen bilder på papir, ikke bare på en harddisk. Jeg har kanskje ikke så store ambisjoner, men det er moro når jeg får oppgaven som fotograf i familiebegivenheter som konfirmasjon og barnedåp!

Internett flommer over av fotografer som leverer høykvalitetsbilder til konkurranser, så det er ikke lett å hevde seg. Men jeg sender inn et bilde til en konkurranse av og til, for plutselig kan det være et bilde som treffer. Nylig ble et av mine bilder trukket ut som èn av tre vinnere til NAF veibok for 2014. Det var kjempestas!



 
 
Til NAF-veibok 2014 - Grimenesveien ved riksvei 402
Foto: Synnøve G. Solberg

 
 
 
 
 
 

4. Hvilket forhold har du til fotoutstyr, og hvilket utstyr har du selv?

Jeg fotograferer med Nikon D5100 med zoomobjektiv 18-55 mm. I tillegg har jeg et 50 mm objektiv med f1,8 som jeg er svært glad i, og bruker veldig mye. Jeg elsker å dykke i tekniske detaljer, og kan bruke timevis på å utforske hvordan jeg kan gjøre mye utav det jeg har. I utgangspunktet mener jeg at det er fotografens evne til å «se» og finne gode motiver som er avgjørende for det gode bildet. Det kan bli veldig bra bilder av et middels bra kamera. Men hvis man er viderekommende og føler at det utstyret man har begrenser den kunstneriske utfoldelsen så er det lurt å utvide. Men selv er jeg ingen utstyrsfreak.

 
 
"Vannets frihet - Nedre Eiker"
Foto: Synnøve G. Solberg
 
 



 

5. Hvilke tanker har du om bilderedigering?

Bilderedigering er noe jeg liker veldig godt. Etter mange år med filmruller og venting på en pose med bilder i posten, kan vi nå sette oss ned og boltre oss i gode redigeringsprogrammer på PC-en. Jeg tar bilder i RAW-format, og bruker først og fremst Lightroom 4, men også litt Photoshop CS5. Bilderedigering er jobben med å fullføre RAW-filen fra negativ til ferdig bilde, og det er viktig å kunne dette. Hvis vi skyter i JPG er det kameraet som gjør den jobben for oss, og da trengs det ikke alltid så mye etterbehandling.

Men  bilderedigering kan også handle om å male sitt eget bilde og legge igjen sitt eget utrykk. Det er her man kan skape noe ekstra, slik maleren legger på ekstra penselstrøk. Det kan være enkelte bilder som egner seg spesielt godt til ekstrastrøk, og som trigger den kunstnerisk utfoldelsen for min del. Da kan jeg jobbe lenge med akkurat det bildet til jeg får det utrykket jeg ønsker. Det er sjelden jeg fjerner eller legger til elementer i bildene mine, bortsett fra en strømledning eller noe annet som ble veldig feil i et ellers bra bilde. Jeg tenker ofte om bildet at «slik ble det». Slik var virkeligheten akkurat da.

 

"Flakkefossen - Birkeland"
Foto: Synnøve G. Solberg
 
 
 


 
 

6. Hvordan vil DU definere hva et naturfoto er?

Naturfoto er vel pr. definisjon uberørt natur. For meg kan naturfoto gjerne inneholde mer, og da kalles det kanskje landskapsfoto. Mennesker og dyr hører også med i naturen, og det gjør til en viss grad også byggverk som løer, broer og steinmurer. De kan være gamle, trauste og mosegrodde, og har «grodd fast» som en del av et flott landskap. Det kan være vakkert, og friste meg som fotograf. Perfekte naturfoto kan bli kjedelige, og jeg setter pris på alternative kameravinkler og tekniske detaljer som gjør bildet særegent.




"Jettegryta ved Dikeelva - Birkenes"
Foto: Synnøve G. Solberg
 

"Familieidyll - Sandnes"
Foto: Synnøve G. Solberg

"Solstråle - Bortelid"
Foto: Synnøve G. Solberg
 






 

7. Hva er et godt fotografi for deg?

Det kan være mange ting, men ofte er det farger og lys. Det er mye farger i meg, og jeg har aldri helt hatt sansen for sort/hvitt. Naturen har flotte farger, og jeg blir begeistret når de kommer til sin rett i et fotografi. Men jeg liker også innslag av uventede elementer som gjerne blir plassert der med hensikt, slik en god kunstner kan få til. Jeg blir også fenget av linjer og strukturer som broer og byggverk. Naturen vår fylles opp med bygninger og veinett, og det er til nytte for oss mennesker. Slik håper jeg også å kunne kombinere natur med det menneskeskapte i mine bilder.






"Harvest - Lillesand"
Foto: Synnøve G. Solberg
 

"Høst på Kaldvell"
Foto: Synnøve G. Solberg

"Majestetisk - Kaldvell"
Foto: Synnøve G. Solberg

"Naturens gullramme"
Foto: Synnøve G. Solberg

"Kaldvell"
Foto: Synnøve G. Solberg

"Slågedalsbrua - Birkeland"
Foto: Synnøve G. Solberg
 
"Kjølig høst - Lillesand"
Foto: Synnøve G. Solberg
 






 

8. Hvilket fototips vil du dele med oss andre?

Mitt fototips er å leke med det utstyret man har. Hvis man bruker litt tid på å dykke i bruksanvisningen til kameraet, og «Google» etter gode artikler om foto kan man lære utrolig mye. Ellers hender det at jeg drar på fototur med kun et 50mm objektiv. Da kan jeg oppleve at jeg får andre typer bilder enn med zoom, og det tvinger meg til å tenke annerledes. Et annet tips er å besøke samme sted flere ganger i forskjellig slags lys, vær, årstid, tid på døgnet osv. Det kan få frem nye ting på stedet som man aldri har lagt merke til før. Et siste tips er aldri å prøve å tilpasse bildene etter hva man tror andre syns, og bare etter hva som er «riktig». Det er ofte når man bryter reglene at det beste bildet blir skapt.




 
"Rim - Birkeland"
Foto: Synnøve G. Solberg



"Frost - Birkeland"
Foto: Synnøve G. Solberg

"Gyllen frost - Birkeland"
Foto: Synnøve G. Solberg

"En frostmorgen - Birkeland"
Foto: Synnøve G. Solberg

 
 


 
 
 

9. Hvor er ditt "fotoparadis"?

Jeg trives godt i Dikeelva naturreservat i Birkenes. Der er det flott med bl.a. Flakkefossen, Flakkeloner, jettegryta og Brattefossen. Der finner jeg ro. Ellers er jeg glad i å oppsøke nye steder, og kombinerer alltid alle slags reiser og familiebesøk med fotografering. Jeg liker kart, og går ofte gjennom ruten til bestemmelsesstedet på forhånd for å finne steder der jeg kan fotografere. Det er ofte flotte motiver rett ved veien. Det trenger heller ikke å ta så lang tid. Er det flere i bilen, er gjerne kaffe og litt å bite i noe som frister mens jeg ligger på kne i området. Da har jeg også modeller tilgjengelig. Ofte kan det befinne seg et «fotoparadis» på det stedet jeg minst venter det. Da kan jeg få fine bilder som kan glede meg lenge!


 

"Brattefossen i Dikeelva - Birkeland"
Foto: Synnøve G. Solberg
 








10. Hva var din bakgrunn for å bli medlem av BioFoto/BioFoto Sørlandet, og hva tilfører medlemskapet deg personlig?

Jeg ble medlem i Biofoto fordi jeg har lyst til å lære mer om naturfoto, og få inspirasjon. Klubben har mange dyktige fotografer som jeg kan lære mye av, og jeg gleder meg til å få mer kunnskap, både praktisk, teknisk og om billedbehandling. Det finnes alltid noe nytt å lære i fotoverdenen. Det handler om hva vi ser, men også om å få innblikk i hva andre ser. Det er berikende, lærerikt og spennende!


 

"Solens flørt - Sandnes"
Foto: Synnøve G. Solberg

"Vannets hemmeligheter - Valtjønn - Birkeland"
Foto: Synnøve G. Solberg
 
 
 


 



11. På hvilke måter tenker du at naturfotografer kan ta hensyn til livet i naturen når vi er ute og fotograferer?

Det er en selvfølge at vi respekterer naturen. Det et er viktig å ikke tråkke inn og ødelegge for dyrelivet og naturens kretsløp. Ta med søpla hjem, og snu seg og sjekke at alt er bra når man forlater stedet.



"Skogens korridor - Birkeland"
Foto: Synnøve G. Solberg



 
 

 

12. Av dine selvvalgte fotografier til dette intervjuet, hvilket er du aller mest fornøyd med selv, og hvorfor?

Jeg er veldig glad i bildet «Tett på» og har det på veggen hjemme. Blomster i fokus midt i byen, og med et «maleri» i bakgrunnen der travle mennesker haster avsted. Naturens skjønnhet er næring for mennesket, og jeg liker når den rammer inn vår travle hverdag.
 
 
"Tett på - Kristiansand"
Foto: Synnøve G. Solberg
 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar