mandag 2. desember 2013

Portrettintervju med Endre Mjåland

Endre Mjåland er aktiv turlos og fotograf for Turistforeningens senioravdeling, og er ofte ute i naturen.
Foto: Berit Cranner


 
Endre Mjålands heteste fototips til deg og meg er å være så bevisste og våkne når vi er ute og fotograferer, at vi kan klare å formidle nettopp den opplevelsen vi har der og da - til andre - gjennom fotografiet vi jobber frem....


Portrettfoto: Berit Cranner
Øvrige foto: Endre Mjåland
Intervjuer: Anne-Lise Stangenes



 

1. Hvem er Endre Mjåland som fotograf?

"Mine tre første kameraer"
Foto: Endre Mjåland
 
 
 
 
 
Jeg startet nokså beskjedent i 1957, like før jeg fylte 15, med et Gevabox kamera. Det skilte seg fra vanlige kasseapparat ved at det hadde en mer ordiner søker, ikke speil og mattskive der søkerbildet ble speilvendt. Det hadde to lukkerhastigheter + B og to blenderåpninger.
 
 
 
 

"Molaugvatnet" - tatt med Gevabox
Foto: Endre Mjåland

"Pus på låven" - Gevabox med improvisert påsatt Kodak forsatslinse
 



 
Så fulgte et 35 mm kamera, Voigtländer, da jeg var 18 år. Jeg lærte meg også mørkeromsarbeid og fortsatte med det i svart/hvitt perioden. Jeg var også medlem i Sandnes fotoklubb til jeg flyttet hjemmefra i 1966.




"Grave snøhule - Skrim" - Voigtländer
Foto: Endre Mjåland
 
 
 
 

På den tiden satset jeg på speilrefleks. Det ble en Minolta SRT 101 som lå nokså langt framme da. Det var manuell fokusering. Automatisk lysmåling var heller ikke vanlig på denne tiden. Men i dette apparatet var det indikering i søkeren så en fulgte med på innstillingen der.

 
Jeg har mest fotografert familien, aktiviteter og natur på turer og reiser. Litt eksperimentering fotografisk bl.a. nærbilder ble det. Og bildene har mest vært brukt innen familien og i en viss grad til venner.
 
 
 
 

"Graffiti" - på muren rundt parlamentsbygningen i Vilnius. Tatt i 1995 - 5 år etter frigjøringen.
Foto: Endre Mjåland

"Vilnius 1995 - 5 år etter" - ved et minnealter utenfor muren.
Foto: Endre Mjåland
 
 
 
 
 
 Men jeg eksperimenterte jo også litt da.
 
 
 

"Tulipa på ball"
Foto: Endre Mjåland
 




Da jeg begynte å nærme meg pensjonsalderen trappet jeg opp fotoaktivitetene og er nå som pensjonist forholdsvis aktiv.

 
 
 
 
 

2. Hva inspirerer deg som fotograf?

Jeg har alltid vært glad i bilder og samler bl.a. på kort, så jeg ble jo inspirert av det. Boka Fotoskolan: Komposition av Ulf Sjøstedt har vært viktig for meg. Den knytter komposisjonselementene opp mot følelser og hva en oppfatter. Kurset kunstfoto i 2003 av Anne-Lise Aadnevig har også svært inspirerende.

Jeg er nok mer analytisk enn kreativ, så jeg må ofte begynne med å «fotografere meg inn» for å vekke det kreative.
 
 
 
 

"Barnebilde" - oppgave på kunstfotokurs
Foto: Endre Mjåland

"Stilleben" - oppgave på kunstfotokurs
Foto: Endre Mjåland
 

 
 
 
 

3. Hvor mye tid bruker du til fotografering, og hvilke ambisjoner har du innen egen fotografering?

Torsdagene går jeg tur med Seniorgruppa i turistforingen. Der tar jeg nå fast bilder og legger ut på nettet.
 
 
 
 

"Seniortur 1" - rast på seniorturen på Flekkerøya
Foto: Endre Mjåland

"Seniortur 2" - seniorene er på tur også om vinteren
Foto: Endre Mjåland
 





Jeg er med i ei gruppe som ble oppretta etter et fotokurs av Thorbjørn Henriksen som vi deltok på. Vi drar i blant ut og fotograferer sammen og sender bilder inn til møtene. Jeg drar gjerne også ut med BioFoto når det passer inn.
 
 
 


"Flekkerøy og fyret" - tatt fra Kanonmuseet på Møvig med fotogruppa
Foto: Endre Mjåland
 




Ambisjonene mine når det gjelder nivå er slik at jeg har noe å strekke meg til, men ikke så høyt at jeg blir frustrert. Kort sagt, slik at det gir meg glede. Når det gjelder oppgaver, er det å slette uinteressante og overflødige bilder, og det å få publisert utvalgte bilder i billedvisninger og fotobøker. Da blir det hyggeligere både å se dem selv og vise dem til andre. Å lage kort; spesielt julekort som sendes, er mye den måten jeg har delt mine bilder på, og er en viktig del av min identitet som fotograf.



 
"Julekort 2012"
Foto: Endre Mjåland
 
 
 
 

4. Hvilket forhold har du til fotoutstyr, og hvilket utstyr har du selv?

Evnen til å se! Se for seg ting og skjønne hvordan en skal få realisert dette i et bilde er viktigere enn hvilket utstyr en har. Det gjelder å kjenne utstyret; dets muligheter og begrensninger og så gjøre det det er bra til. Men det er klart at annet utstyr kan gi andre muligheter. Da handler det også om hvor bekvem en er med utstyret. Et eksempel er da jeg gikk på fotokunstkurset. Der var det lagt opp til at vi skulle bruke speilreflekskamera. Jeg hadde imidlertid kjøpt mitt første digitalkamera. Det var så mye bedre for min kreativitet å se bildet på skjermen enn i den trange søkeren på Minoltaen.

 

Det jeg bruker nå er min Canon EOS 7D. Allround objektivet er Tamron 18-270. Dessuten har jeg et 100mm Canon makroobjektiv, et Sigma 50mm med f1.4 og et Sigma 8–16 mm. Jeg har også et Canon GX1. Det kan jeg bruke når jeg ikke gidder ta med 7Den eller ha spesialobjektiv på 7Den.

 
 
 
 

5. Hvilke tanker har du om bilderedigering?

Bilderedigering gir jo muligheter som kan nyttes både for å forbedre det tekniske, men også utnyttes kreativt for å skape effekter og skape et bilde som er annerledes. Jeg synes det er OK. Imidlertid må en holde seg innenfor rammene når det er krav til fysisk dokumentasjon eller det er gitte regler i sammenhengen de brukes. Det handler jo om å være redelig, men det handler også om å bryte noen grenser, ikke minst i seg selv.

 
 
 
 

5. Hva er et godt fotografi for deg?

Bl.a.: bilder som formidler glede og skjønnhet. Bilder som klarer å formidle sorg. Bilder som vekker harme overfor brutalitet

 
 
 
 

6. Hvilket fototips vil du dele med oss andre?

Dette er like mye til meg selv: Vær våken for opplevelsen du har, og tenk på hvordan du skal få tatt bildet slik at de som ser bildet også får den samme opplevelsen.

 
 

 

7. Hvor er ditt "fotoparadis"?

Jeg har vel ikke noe konkret sted, men det er vel der jeg har gode opplevelser som jeg kan fange for å minnes og formidle.

 
 
 
 

8. Hva var din bakgrunn for å bli medlem av BioFoto/BioFoto Sørlandet, og hva tilfører medlemskapet deg personlig?

Jeg var klar igjen til å bli med i en fotoklubb. Det gir inspirasjon å være på møtene og arrangementene. Det er også bra med månedens bilde. Sistnevnte gir meg mest når det blir tid til billedgjennomgang etter visning og avstemning.

 
 
 
 

9. På hvilke måter tenker du at naturfotografer kan ta hensyn til livet i naturen når vi er ute og fotograferer?

På den «passive» siden ved å vise naturvett og god folkeskikk. På den mer aktive siden ved å ta bilder som formidler gleden til naturen. Det kan også være å ta bilder som avdekker dårlige forhold slik at en kan ta tak i dette.
 
 
 

"Høst" - fra en seniortur
Foto: Endre Mjåland
 

 
 
 

10. Av dine selvvalgte fotografier til dette intervjuet, hvilket er du aller mest fornøyd med selv, og hvorfor?


Det bildet jeg er mest fornøyd med at jeg har tatt er bildet med dama foran minnealteret i Vilnius. (se spm. 1.)

Vi var i Vilnius i 1995; 5 år etter frigjøringen. Vi hadde vært i fjernsynstårnet litt tidligere. Der hørte vi om folk som sto i lang rekke gjennom hele Baltikum og holdt hverandre i hendene. Men det var også bilde der av folk som prøvde å sette seg opp mot beltene mens de ble overkjørt av stridsvogn. Tankene på dette svirret nok i hodet da jeg gikk rundt i byen og fotograferte. Så kom jeg til parlamentet og muren rundt. Der var det graffiti som viste frustrasjon og ønske om frihet. Det er også et minnealter ved muren der. Jeg nærmer meg stedet og der står ei eldre dame helt rolig foran minnealteret. Jeg får mange tanker. Føler det vil være helligbrøde å gå nærmere og forstyrre henne. Kan jeg ta bilde? Jeg var usikker, men så tok jeg et og gikk stille bort. For meg er dette bildet verdifullt uavhengig av hvordan andre oppfatter det, men som fotograf vil en jo gjerne gi noe til de som ser bildet også.

 
Så hva får jeg til å formidle med dette bildet når en ser bare dette bildet? Når en ser det sammen med det andre? Og når en har lest det jeg har skrevet?

Det som er viktig er jo ikke at en finner fasiten, men at det vekker tanker som er viktige og riktige...
 


"Blomst"
Foto: Endre Mjåland
 

 

1 kommentar:

  1. Anne Lund Sjøstrand2. desember 2013 kl. 09:50

    Takk for innsikt i dine nydelige tanker om bilder som vekker føleleser. Bildene fra Vilnius er tankevekkende.

    SvarSlett