Endre Mjåland er aktiv turlos og fotograf for Turistforeningens senioravdeling, og er ofte ute i naturen. Foto: Berit Cranner |
Portrettfoto: Berit Cranner
Øvrige foto: Endre Mjåland
Intervjuer: Anne-Lise Stangenes
1. Hvem er Endre
Mjåland som fotograf?
"Mine tre første kameraer" Foto: Endre Mjåland |
Jeg startet nokså beskjedent i 1957, like før jeg fylte
15, med et Gevabox kamera. Det skilte seg fra vanlige kasseapparat ved at det
hadde en mer ordiner søker, ikke speil og mattskive der søkerbildet ble
speilvendt. Det hadde to lukkerhastigheter + B og to blenderåpninger.
"Molaugvatnet" - tatt med Gevabox Foto: Endre Mjåland |
"Pus på låven" - Gevabox med improvisert påsatt Kodak forsatslinse |
"Grave snøhule - Skrim" - Voigtländer Foto: Endre Mjåland |
På den tiden satset jeg på speilrefleks. Det ble en Minolta
SRT 101 som lå nokså langt framme da. Det var manuell fokusering. Automatisk
lysmåling var heller ikke vanlig på denne tiden. Men i dette apparatet var det
indikering i søkeren så en fulgte med på innstillingen der.
Jeg har mest fotografert familien, aktiviteter og natur
på turer og reiser. Litt eksperimentering fotografisk bl.a. nærbilder ble det. Og
bildene har mest vært brukt innen familien og i en viss grad til venner.
"Graffiti" - på muren rundt parlamentsbygningen i Vilnius. Tatt i 1995 - 5 år etter frigjøringen. Foto: Endre Mjåland |
"Vilnius 1995 - 5 år etter" - ved et minnealter utenfor muren. Foto: Endre Mjåland |
Men jeg
eksperimenterte jo også litt da.
"Tulipa på ball" Foto: Endre Mjåland |
Da jeg begynte å nærme meg pensjonsalderen trappet jeg
opp fotoaktivitetene og er nå som pensjonist forholdsvis aktiv.
2. Hva inspirerer
deg som fotograf?
Jeg har alltid vært glad i bilder og samler bl.a. på
kort, så jeg ble jo inspirert av det. Boka Fotoskolan: Komposition av Ulf
Sjøstedt har vært viktig for meg. Den knytter komposisjonselementene opp mot
følelser og hva en oppfatter. Kurset kunstfoto i 2003 av Anne-Lise Aadnevig har
også svært inspirerende.
Jeg er nok mer analytisk enn kreativ, så jeg må ofte
begynne med å «fotografere meg inn» for å vekke det kreative.
"Barnebilde" - oppgave på kunstfotokurs Foto: Endre Mjåland |
"Stilleben" - oppgave på kunstfotokurs Foto: Endre Mjåland |
3. Hvor mye tid
bruker du til fotografering, og hvilke ambisjoner har du innen egen
fotografering?
Torsdagene går jeg tur med Seniorgruppa i turistforingen.
Der tar jeg nå fast bilder og legger ut på nettet.
"Seniortur 1" - rast på seniorturen på Flekkerøya Foto: Endre Mjåland |
"Seniortur 2" - seniorene er på tur også om vinteren Foto: Endre Mjåland |
Jeg er med i ei gruppe som ble oppretta etter et fotokurs
av Thorbjørn Henriksen som vi deltok på. Vi drar i blant ut og fotograferer
sammen og sender bilder inn til møtene. Jeg drar gjerne også ut med BioFoto når
det passer inn.
"Flekkerøy og fyret" - tatt fra Kanonmuseet på Møvig med fotogruppa Foto: Endre Mjåland |
Ambisjonene mine når det gjelder nivå er slik at jeg har
noe å strekke meg til, men ikke så høyt at jeg blir frustrert. Kort sagt, slik
at det gir meg glede. Når det gjelder oppgaver, er det å slette uinteressante
og overflødige bilder, og det å få publisert utvalgte bilder i billedvisninger
og fotobøker. Da blir det hyggeligere både å se dem selv og vise dem til andre.
Å lage kort; spesielt julekort som sendes, er mye den måten jeg har delt mine
bilder på, og er en viktig del av min identitet som fotograf.
"Julekort 2012" Foto: Endre Mjåland |
4. Hvilket forhold
har du til fotoutstyr, og hvilket utstyr har du selv?
Evnen til å se! Se for seg ting og skjønne hvordan en
skal få realisert dette i et bilde er viktigere enn hvilket utstyr en har. Det
gjelder å kjenne utstyret; dets muligheter og begrensninger og så gjøre det det
er bra til. Men det er klart at annet utstyr kan gi andre muligheter. Da
handler det også om hvor bekvem en er med utstyret. Et eksempel er da jeg gikk
på fotokunstkurset. Der var det lagt opp til at vi skulle bruke speilreflekskamera.
Jeg hadde imidlertid kjøpt mitt første digitalkamera. Det var så mye bedre for
min kreativitet å se bildet på skjermen enn i den trange søkeren på Minoltaen.
Det jeg bruker nå er min Canon EOS 7D. Allround
objektivet er Tamron 18-270. Dessuten har jeg et 100mm Canon makroobjektiv, et
Sigma 50mm med f1.4 og et Sigma 8–16 mm. Jeg har også et Canon GX1. Det kan jeg
bruke når jeg ikke gidder ta med 7Den eller ha spesialobjektiv på 7Den.
5. Hvilke tanker
har du om bilderedigering?
Bilderedigering gir jo muligheter som kan nyttes både for
å forbedre det tekniske, men også utnyttes kreativt for å skape effekter og
skape et bilde som er annerledes. Jeg synes det er OK. Imidlertid må en holde
seg innenfor rammene når det er krav til fysisk dokumentasjon eller det er
gitte regler i sammenhengen de brukes. Det handler jo om å være redelig, men
det handler også om å bryte noen grenser, ikke minst i seg selv.
5. Hva er et godt
fotografi for deg?
Bl.a.: bilder som formidler glede og skjønnhet. Bilder
som klarer å formidle sorg. Bilder som vekker harme overfor brutalitet
6. Hvilket
fototips vil du dele med oss andre?
Dette er like mye til meg selv: Vær våken for opplevelsen
du har, og tenk på hvordan du skal få tatt bildet slik at de som ser bildet
også får den samme opplevelsen.
7. Hvor er ditt
"fotoparadis"?
Jeg har vel ikke noe konkret sted, men det er vel der jeg
har gode opplevelser som jeg kan fange for å minnes og formidle.
8. Hva var din bakgrunn
for å bli medlem av BioFoto/BioFoto Sørlandet, og hva tilfører medlemskapet deg
personlig?
Jeg var klar igjen til å bli med i en fotoklubb. Det gir
inspirasjon å være på møtene og arrangementene. Det er også bra med månedens
bilde. Sistnevnte gir meg mest når det blir tid til billedgjennomgang etter
visning og avstemning.
9. På hvilke måter
tenker du at naturfotografer kan ta hensyn til livet i naturen når vi er ute og
fotograferer?
På den «passive»
siden ved å vise naturvett og god folkeskikk. På den mer aktive siden ved å ta
bilder som formidler gleden til naturen. Det kan også være å ta bilder som
avdekker dårlige forhold slik at en kan ta tak i dette.
"Høst" - fra en seniortur Foto: Endre Mjåland |
10. Av dine
selvvalgte fotografier til dette intervjuet, hvilket er du aller mest fornøyd
med selv, og hvorfor?
Det bildet jeg er mest fornøyd med at jeg har tatt er
bildet med dama foran minnealteret i Vilnius. (se spm. 1.)
Vi var i Vilnius i 1995; 5 år etter frigjøringen. Vi
hadde vært i fjernsynstårnet litt tidligere. Der hørte vi om folk som sto i
lang rekke gjennom hele Baltikum og holdt hverandre i hendene. Men det var også
bilde der av folk som prøvde å sette seg opp mot beltene mens de ble overkjørt
av stridsvogn. Tankene på dette svirret nok i hodet da jeg gikk rundt i byen og
fotograferte. Så kom jeg til parlamentet og muren rundt. Der var det graffiti
som viste frustrasjon og ønske om frihet. Det er også et minnealter ved muren
der. Jeg nærmer meg stedet og der står ei eldre dame helt rolig foran
minnealteret. Jeg får mange tanker. Føler det vil være helligbrøde å gå nærmere
og forstyrre henne. Kan jeg ta bilde? Jeg var usikker, men så tok jeg et og
gikk stille bort. For meg er dette bildet verdifullt uavhengig av hvordan andre
oppfatter det, men som fotograf vil en jo gjerne gi noe til de som ser bildet
også.
Så hva får jeg til å formidle med dette bildet når en ser
bare dette bildet? Når en ser det sammen med det andre? Og når en har lest det
jeg har skrevet?
Det som er viktig er jo ikke at en finner fasiten, men at
det vekker tanker som er viktige og riktige...
"Blomst" Foto: Endre Mjåland |
Takk for innsikt i dine nydelige tanker om bilder som vekker føleleser. Bildene fra Vilnius er tankevekkende.
SvarSlett