"Hovdetour 2013" Matstasjonen. 1/3200sek, f/4, ISO-100, brennvidde 18 Foto: Cecile Lamy |
Portrettfoto: Cecile Lamy
"Makrellfangst": Stine Hjetland
Øvrige foto: Espen Hjetland
Intervjuer: Anne-Lise Stangenes
1.
Hvem er Espen Hjetland som fotograf?
Fotointeressen fikk jeg under førstegangstjenesten i
Bardufoss på Rusta leir, hvor jeg tjenestegjorde i 1982. Der delte jeg rom med
bl.a. en trønder som fotograferte. Det var gjennom han at jeg lærte å ta de første
skrittene om hva fotografering er for noe. Før det - i barndomstiden - så var
det alltid et kamera i familien, stort sett med min far bak.
Etter at jeg hadde dimmet fra militærtjenesten så var jeg på noen
få kurs. Jeg husker ennå mørkeroms arbeidet i Ekseserhuset hvor vi i spenning
jobbet med å fremkalle og forstørre sort/hvitt bilder. Mitt første speilreflekskamera
var et Pentax ME Super som ble stjålet fra meg under en ferie i eks-Jugoslavia.
Da gikk jeg over til Canon og har et 500N liggende med fil i ennå. Så plutselig
ble det helt slutt med fotograferingen på nittitallet da dataen overtok mine
interesser og min tid.
"Makrellfangst" Gildeskål. Espen Hjetland til venstre, og Thor Arvid Kjær med fiskestanga. 1/250sek, f/5, ISO-100, brennvidde 24 Foto: Stine Hjetland |
"Makrell" Gildeskål. 1/160sek, f/5, ISO-100, brennvidde 105 Foto: Espen Hjetland |
"Båt" Gildeskål. 1/400sek, f/8, ISO-100, brennvidde 28 Foto: Espen Hjetland |
2. Hva er grunnen til at du begynte å fotografere, og hva
inspirerer deg som fotograf i dag?
Fotointeressen kom smått om senn tilbake rundt 2008 -10, hvor
jeg begynte med kompaktkamera Canon Ixus og gikk videre til Leica V-Lux 3. I
dag har jeg et Canon 60D og 5D Mk III. Jeg har aldri før satset så mye tid og
interesse i faget som jeg gjør akkurat nå. Startet på Fotografskolen til Peder
Austrud og Frank Fosse i høst fordi jeg ønsket et år hvor jeg satset på meg selv
og mine interesser. Hver tirsdag og onsdag kveld dette skoleåret er jeg opptatt
med å lære mer innen fotografering av modeller, gjenstander, natur, vann,
nattfoto og mye mer. Lyssetting og det å lære og forstå lyset; “se lyset” - er
noe av det viktigste vi prøver å forstå, og her blir en aldri utlært. Det mest
skremmende med skolen er å se hvor lite jeg egentlig kan, og hvor mye jeg ennå har
å lære. Jeg er mer kritisk når jeg ser på mine bilder i dag, og håper jeg kan
forbedre meg i tiden fremover.
"Flammende himmel" Kristiansand. 1/400sek, f/5,6, ISO-500, brennvidde 26 Foto: Espen Hjetland |
"Vestergabet" Sett fra Søm i Kristiansand. 1/320sek, f/3,2, ISO-100, brennvidde 200 Foto: Espen Hjetland |
3. Hvor mye tid bruker du til å fotografere, og hvilke
ambisjoner har du innen egen fotografering?
Jeg bruker mye av min fritid på fotorelaterte aktiviteter; om
det er å studere andres bilder eller ta og bearbeide mine egne bilder. Nå som
det er vinter og “mørketid” så blir det mest arbeid hjemme med Mac`en og
Lightroom. Jeg studere også en del videoer på YouTube og Kelbyone hvor jeg er
medlem. Jeg legger ut bilder på Facebook-siden min hvor jeg stort sett får positive
tilbakemeldinger eller likes, men jeg kunne godt fått mer konstruktiv kritikk.
Jeg ønsker og gjøre mer, og det er å ha en egen nettside med portofolie hvor
jeg viser bildene mine. Jeg fikk fanget lynet over Odderøya den 18. mai 2013,
og sendte det til flere nyhetsbyråer. Det ble vist på NRK Sørlandet som dagens
foto, og det igjen gjorde at jeg fikk solgt en kopi av det.
4. Hvilket forhold har du til fotoutstyr, og hvilket utstyr
har du selv?
Etter at jeg fikk Canon 5D Mk III så ser jeg at utstyret er
med på å gjøre det lettere å få bedre bilder. Jeg bruker også L-linser og
oftest 24 - 105 mm f4. Det er likevel ikke utstyret som gjør bildet. Det er
fotografen!
"Elgokse" Sandhornøya i Nordland. 1/40sek, f/4,5, ISO-4000, brennvidde 200 Foto: Espen Hjetland |
"Elgkalv" Sandhornøya i Nordland. 1/8000, f/4,5, ISO-4000 (glemte å stille ned ISO-en), brennvidde 105 Foto: Espen Hjetland |
5. Hvilke tanker har du om bilderedigering?
Bildene
skal gjengis mest mulig naturtro. Jeg fotograferer i RAW og det må “fremkalles”.
Lightroom er programmet jeg fremkaller i. Det er et fantastisk program som får
frem den naturtro fargen. I Photoshop må en være mer varsom med hva en gjør med
et naturfoto. Man kan gjerne jobbe med kurvlag og masker for å fremheve noe av stemningen i bildet, men å legge til eller trekke fra elementer i bildet som er
vesentlig og skal være dokumentariske, bør ikke gjøres. Er det sammensetninger
av flere bilder som HDR, dobbelteksponering eller panorama o.l., så er det
godkjent så lenge det informeres om det.
"Siv" Timenes, Kristiansand. 1/250sek, f/4, ISO-100, brennvidde 105 Foto: Espen Hjetland |
"Sopp" Timenes, Kristiansand. HDR, ISO-100 Foto: Espen Timenes |
6. Hvordan vil DU definere hva et naturfoto er?
Nå som jeg er med i utvalget som skal definere
konkurranseregler til månedens foto for medlemmene av Biofoto Sørlandet, da bør
jeg kanskje ha en definisjon klar om hva et naturfoto er, og det har jeg ikke.
Jeg har imidlertid noen tanker om hva et naturfoto er: Det er et bilde tatt ute
i naturen hvor hovedfokuset ikke er menneskeskapt. Det kan være med noe som er
menneskeskapt i bildet så lenge det ikke har hovedfokus, slik at det er med på
å gjøre bildet komplett. Det kan til og med være mennesker i bildet, tenker
jeg. Det er viktig for meg å ikke lage for rigide regler. Det skal være mulig
for alle å forstå dem, og det skal være mulig for alle å kunne delta i
konkurransen. For meg er det mer månedens tema som setter rammene.
"Olympia" Tyrkia. 1/640sek, f/5,6, ISO-100, brennvidde 28 Foto: Espen Hjetland |
"Plankevann" Boen i Kristiansand. 2sek, f/8, ISO-100, brennvidde 70 Foto: Espen Hjetland |
"Laksetrapp" Boen i Kristiansand. 10sek, f/32, ISO-100, brennvidde 95 Foto: Espen Hjetland |
7. Hva er et godt fotografi for deg?
Det er ikke lett å få til et godt bilde, og det er det som gjør
det så interessant og flott å drive med fotografering. Det å lete etter gode
motiv, lys og stemning som kan gi et godt bilde... Riktig lys er viktig for
meg; det må være en stemning - fortelling i bildet som du kjenner deg igjen i,
og det må være noe med bildet som gjør at det blir husket. Jeg har kjørt rundt
for å finne fine motiver, men det er ikke så lett når en sitter i bilen.
Stopper jeg heller opp en plass og bruker litt tid der, så kan jeg finne
utrolig mye fint å ta bilde av.
"Høsthytte" Timenes i Kristiansand. 1/30sek, f/8, ISO-100, brennvidde 70 Foto: Espen Hjetland |
"Vannkrøll" Åseral. 1/20sek, f2,8, ISO-200, brennvidde 200 Foto: Espen Hjetland |
"Demning" Åseral. 8sek, f2,8, ISO-100, brennvidde 130 Foto: Espen Hjetland |
8. Hvilke fototips vil du dele med oss andre når det gjelder
fotografering på vinteren? Har du fototips som gjelder andre
årstider også - som du vil dele med oss andre?
Mitt fototips på denne årstiden for å få hvit snø er å overeksponere
ett til to blendertrinn. Lysmåleren i kameraet er stilt inn på 18% grått og det
er nesten som nordisk hud for å ha et utgangspunkt. Det vil si at 100% hvit snø blir
18% grå! I tillegg må du ha riktig hvitbalanse i forhold til lyset.
9. Hva og/eller hvor er ditt vinterlige
"fotoparadis", og hva vil du begrunne svaret ditt med?
Jeg vil ikke si at jeg har et eget "paradis" om
vinteren hvor jeg tar bilder. I så fall måtte det vært inne i et godt og varmt
studio! (men det er vel som å banne i kirken og si det her). Denne grå litt
mørke stemningen ute nå i slutten av januar hvor solen snaut har vist seg, og
det har snødd og blåst konstant i tre uker, er nok med på å formulere svaret
over her. Tenker jeg tilbake på fjorårets vinter og de vintre i barne- og
ungdomstiden som jeg husker godt, så er det bilder tatt fra skisporet en
fantastisk vinterdag med påskestemning som måtte være mitt vinterlige
“fotoparadis”. Enten om det er på Toplandsheia eller på Hovden.
"Furu" Gjervoldstad. HDR, f/16, ISO-100, brennvidde 115 Foto: Espen Hjetland |
"Måken" Bertesbukta i Kristiansand. 3 bilder editert i Photoshop, 1/160sek, f/8, ISO-500, brennvidde 400 Foto: Espen Hjetland |
10. Hva var din bakgrunn for å bli medlem av BioFoto/BioFoto
Sørlandet, og hva tilfører medlemskapet deg personlig - også gjennom at du nå er
med i et utvalg for utarbeidelse av et forslag til konkurranseregler for Månedens
foto?
Jeg var med på tre utflukter med BioFoto i fjor høst før jeg
meldte meg inn, og inntrykket er at dette er en fotoklubb som tok varmt imot
meg. Utgangspunktet for at jeg ble med på utflukt var at jeg har stor glede av å
ta bilder, og det å gjøre det ute i naturen med andre som også liker samme
interesse - det er jo et lykketreff. Jeg har ikke lagt meg på en hylle som bare
naturfotograf, så i tillegg kan arkitektur, portrett, nattfoto, dråpefoto mm. være
det som fanger min interesse. Det å jobbe med foto og lære mer med andre er
alltid hyggelig, og medlemskapet i BioFoto vil garantert være med på å tilføre
meg mer kunnskap. Jeg føler at jeg har fått en liten ilddåp i klubben siden
jeg, på mitt første møte, ble tatt ut i utvalget som skal utarbeide forslag for
konkurranseregler for månedens foto, og også til dette intervjuet. Da er jeg
allerede med og tilfører noe til klubben, og det kjennes godt.
11. Norsk Naturfotofestival blir arrangert på Ski 21. - 23.
mars i år. Hvilke tanker har du om at det
skal arrangeres en naturfotofestival i Norge? Skal du på festivalen
selv, og i tilfelle ja, hva tenker du at festivalen kan tilføre deg personlig?
Link |
12. På hvilke måter tenker du at naturfotografer kan ta
hensyn til livet i naturen når vi er ute og fotograferer?
Vi må ikke skade eller forvolde
naturen når vi er ute og fotograferer, og vi må la den være slik det var når vi
kom dit. Fugler og dyreliv må vi vise hensyn til, og ikke skremme eller
forstyrre unødig. Det er viktig at vi
bruker naturen riktig!
13. Dersom du skal vise oss et vinterfotografi
som du er ekstra godt fornøyd med, eller en serie vinterbilder du har jobbet
med over tid, hvilket / hvilken serie blir det? Forklar hvorfor du plukker ut
akkurat dette bildet / denne serien?
Har ikke noen vinterfotografi jeg er fornøyd med, men jeg har et vinterprosjekt på gang, dråpefotografering. Det er utrolig vanskelig å få til, må ha rette temperatur, riktig tid mellom dråpene, og så må du treffe med blitsen i rett millisekund når dråpene kolliderer. Dråpe nr. en lager en sprut etter seg når den treffer vannet, som dråpe nr. to skal treffe. Når man er heldig så kan det lage fine fasonger, og paraplyer om man er ekstra heldig!
Bildeserien nedenfor har følgende Exif: 1/8sek, f/22, ISO-400, brennvidde 105, blits
Bildeserien nedenfor har følgende Exif: 1/8sek, f/22, ISO-400, brennvidde 105, blits
Hei og takk for titten på mange fine bilder...fint å få bli kjent med deg via bilder og fortelling! Koselige bilder med uteliv og fisking...ser også at mange av bildene har flott lys...liker veldig godt Fuglevikstranden...spennende med dråpeformasjonene som minner litt om glass...vakre farger :)
SvarSlettTakk Lisbeth. Alltid hyggelig å få tilbakemelding :-)
SvarSlett