mandag 10. mars 2014

Portrettintervju med Vidar Gran

"På vei hjem"
Selvportrett
Nikon D300, f/22, ISO-200, -0,3 eksponeringskomp., brennvidde 35mm
Foto: Vidar Gran


 
Vidar Gran forteller at da Sverre M. Fjellstad rullet over tv-skjermen da han var en liten gutt, så hendte det at han rett og slett ramlet ut av stolen... Vidar kan fortsatt få hjertebank av gode fotografier som fanger inn stemning, som overrasker ham eller som får ham til å undre seg, og i ukens portrettintervju oser det av god stemning. Her er det bare å lene seg tilbake og nyte naturen slik Vidar ser den...



Portrettfoto: Jarl R. Holberg (lenger nede)
Øvrige foto: Vidar Gran
Intervjuer: Anne-Lise Stangenes








1. Hvem er Vidar Gran som fotograf?

Begynte for alvor med foto da speilreflekskamera ble kjøpt for konfirmasjonspengene. Har siden aldri gitt slipp på denne hobbyen. Jeg har siden den gang vært medlem av Vennesla Film & Naturfotoklubb, og mange av mine fotokunnskaper har jeg lært av andre medlemmer som villig har delt sine kunnskaper. Det er mange og takke for de erfaringer og kunnskaper som er delt opp gjennom årene. De to siste årene også via BFS.

 
 
 
 
 

2. Hva er grunnen til at du begynte å fotografere, og hva inspirerer deg som fotograf i dag?

Jeg er oppvokst i skogkanten og har fått naturen inn med morsmelka. Det er naturinteressen som har vært drivkraften i min fotografering. Det fortelles at jeg som liten datt ut av stolen mens jeg ble mer og mer ivrig når Sverre M. Fjellstad rullet over TV.
 
 
"Elgokser fra Sarek"
Tatt med slides
Foto: Vidar Gran
 
 
 
Senere er fotografiet blitt viktigere. Det å formidle noe med et stillbilde er spennende i den ellers travle verden vi lever i. I dag er det ufattelig mange muligheter til å studere og la seg inspirere av bilder på forskjellige nettforum og flere gode magasiner laget i Norden. Også det å fotografere sammen med gode venner er inspirerende. Da pusher vi gjerne hverandre litt lenger.
 
 

"Revunge"
Tatt med slides
Foto: Vidar Gran
 
 
 
 
 
 
 

3. Hvor mye tid bruker du til å fotografere, og hvilke ambisjoner har du innen egen fotografering?

Jeg benytter mye av min fritid til å komme meg ut i naturen med kamera, men skulle gjerne hatt mye mer tid og ta av. Jeg forsøker hele tiden og utvikle meg som fotograf og jobber gjerne over tid med motiver jeg liker - for å hente ut det potensialet jeg ser i motivet. Jeg vender ofte tilbake til de samme plassene for å forsøke å gjøre ting bedre eller annerledes enn tidligere.
 

"Vidar Gran"
Nikon D800E, f/6,3, 1/60sek, ISO-500, -0,3 eksponeringskomp, brennvidde 105mm
Foto: Jarl R. Holberg
 
 
 
 
 
 
 
 

4. Hvilket forhold har du til fotoutstyr, og hvilket utstyr har du selv?

Godt verktøy er halve jobben sies det, og dette gjelder for foto også, men godt må ikke forveksles med mye. Jeg er ikke i tvil om at det er fullt mulig og ta det beste naturbilde med et godt kamera og en 50mm. Det er fotografen som lager bildet, finner situasjonen, komponerer, og bruker lyset. Er alt dette på plass kan bare dårlig utstyr frarøve deg noe av det tekniske. Resten har du stått for selv.

 

"Stille sommerkveld i Setesdal"
Nikon D3, f/16, 1/3sek, ISO-400, -1,3 eksponeringskomp, brennvidde 50mm
Foto: Vidar Gran
 
 
 
 
 
 
 

5. Hvilke tanker har du om bilderedigering?

Jeg er vokst opp med dias og synes overgangen til digitalt har vært fantastisk. Jeg tar alle mine bilder i RAW og redigerer i Lightroom. Bilderedigering gjør jo at jeg kan lage bildet så naturtro som mulig, eller slik jeg mener det var. Det hadde jeg ikke sjans til med dias.

Husker dere Velvia filmen? Jeg har verken før eller siden fanget slike solnedganger, fabrikken hadde redigert for meg. Det å endre hendelsen i bildet ved å tilføre eller trekke fra håper jeg det er en selvfølge for naturfotografen å ikke gjøre. Mange ganger er det jo hendelsen som bærer bildet, og i et naturdokumentarisk bilde må ikke sannheten rokkes ved.

Tilføring av farger stopper seg selv, de fleste vet hvordan forskjellige stemninger ser ut, og overdreven bruk ødelegger stort sett.

 
 
 
 
 
 
 

6. Hvordan vil DU definere hva et naturfoto er?

Personlig har jeg få grenser. Hvorfor vil vi ha tydelige grenser her? Er det ikke opp til fotografen og definere så får heller andre riste på hode og ikke like. Jeg tror det er utviklende for naturfotografiet og ikke ha for mange båser. La kreativiteten blomstre.

"Soloppgang"
Nikon D300, f/22, 1/2sek, ISO-200, +1 eksponeringskomp., brennvidde 35mm
Foto: Vidar Gran
 
 
 
 
 
 
 
 

7. Hva er et godt fotografi for deg?

Et godt naturbilde berører meg ofte på en eller annen måte. Overrasker, drar meg inn i en stemning, inspirer meg, skiller seg ut fra mengden, får meg til å undre, det har et innhold som får meg interessert. Bilder jeg må bruke litt tid for å oppdage hva fotografen har fanget for så å få litt aha opplevelse, det liker jeg. Et godt bilde har jeg lyst til å se om og om igjen. Det er også viktig å ha det tekniske i orden slik at dette ikke blir et forstyrrende element.

"Lista"
Nikon D3, f/22, 3sek, ISO-200, +0,7 eksponeringskomp., brennvidde 20mm, avstand til motivet 670mm
Foto: Vidar Gran
 








8. Hvilke fototips vil du dele med oss andre når det gjelder fotografering på vinteren? Har du fototips som gjelder andre årstider også - som du vil dele med oss andre?

Vinteren er eventyrlig fin årstid for oss fotografer. Det bugner av fotomotiver og lyset er på vår side store deler av dagen. Skulle jeg gi noe tips for vinterfoto må det være og tenke nøye gjennom hva du vil fotografere og planlegge godt i forhold til dette. Sjekk værmeldingene og planlegg turen som kan gi deg de motivene du ønsker. Ikke ha som mål og ta flest mulig bilder, men vær kjempefornøyd hvis du kan skape et godt bilde den dagen. Gi deg selv tid med et motiv du ser potensialet i. Dyrk det du selv liker best.

 

"Vinterlandskap"
Nikon D300, f/22, 1/10sek, ISO-200, +0,7 eksponeringskomp., brennvidde 35mm
Foto: Vidar Gran
 
 
 
 
 
 
 

9. Hva og/eller hvor er ditt vinterlige "fotoparadis", og hva vil du begrunne svaret ditt med?

Jeg liker meg veldig godt i nedre del av Setesdalen; i skogen helt oppe, der den møter fjellet. Her henter jeg mye inspirasjon hele året. Karrig og barsk natur som krever mye av både folk og dyr som ønsker å ferdes der.

"Kveldslandskap"
Nikon D3, 1/40sek, ISO-4000, +1,7 eksponeringskomp.
Foto: Vidar Gran

"Magisk vinterkveld"
Nikon D300, f/22, 0,6sek, ISO-200, brennvidde 35mm
Foto: Vidar Gran


 



Jeg kommer heller ikke utenom Lista. Det er jo fantastisk og rusle langs stendene i sanden, mens snøen ligger meterdyp i innlandet. Et godt avbrekk og massevis av motiver.




"Første morgenlys Lista"
Nikon D3, f/6,3, 10sek, ISO-200, brennvidde 200mm, avstand til motivet 6,3m.
Foto: Vidar Gran

"Landskap Lista"
Nikon D3, f/22, 15sek, ISO-250, +0,7 eksponeringskomp., brennvidde 50mm
Foto: Vidar Gran


To områder med veldig forskjellige motiver, begge inspirerende på hver sin måte.

 






 

10. Hva var din bakgrunn for å bli medlem av BioFoto/BioFoto Sørlandet, og hva tilfører medlemskapet deg personlig?

Jeg har vært leder i Vennesla Film & Naturfotoklubb i alt for mange år J Synes derfor det har vært utrolig deilig og bare nyte de fine kveldene til BFS. Det har vært mange flotte og interessante foredrag på den korte tiden BFS har eksistert. All honnør for hvordan klubben styres! Det må alle medlemmer vite å verdsette.    

 
 
 
 
 

11. NorskNaturfotofestival blir arrangert på Ski 21. - 23. mars i år. Hvilke tanker har du om at det  skal arrangeres en naturfotofestival i Norge? Skal du på festivalen selv, og evt. hva tenker du at festivalen kan gi deg personlig?
 

Vi har jo selv i Vennesla arrangert en slik festival i fem år og har faktisk vært med og bidratt litt i planlegginga til NNFF. Synes det er utrolig gøy at det blir en ny norsk festival. Skal dit selv og flere av foredragsholderne holder jo verdensklasse så her er det bare å glede seg! Er sikker på jeg kommer hjem full av inntrykk og masse inspirasjon

 
 
 
 
 
 

12. På hvilke måter tenker du at naturfotografer kan ta hensyn til livet i naturen når vi er ute og fotograferer?

Ved å vise naturvett, ikke ødelegge eller forstyrre unødig. Ikke la jakten på det gode bildet komme foran hensynet til naturen. Vis ekstra varsomhet ved yngle- og hekketid.

Nå er det jo slik at vi mennesker nesten alltid vil være et forstyrrende element for fugler og dyr, men våre bilder og historier kan bidra til økt interesse for å forvalte naturen på en god måte. Således kan den komme alle til gode.
 

"Vinter på Lista"
Nikon D800, f/22, 255sek, ISO-200, -0,7 eksponeringskomp., brennvidde 35mm
Foto: Vidar Gran

 
 
 
 
 
 
 

13. Dersom du skal vise oss et vinterfotografi og/eller en bildeserie som du har jobbet med over tid, og som du er ekstra godt fornøyd med, hvilket bilde og/eller hvilken serie blir det? Forklar hvorfor du plukker ut akkurat dette bildet / denne bildeserien?

Da vil jeg dele et bilde som speiler mye av det jeg liker med fjellskogen. Helt oppe i toppene legger av og til tåka seg ved flere kuldegrader, og det skaper et malerisk landskap. Et lag med isglasur kapsler trærne og snøen inne.  Denne dagen fant jeg også beitende orrfugl i så barskt miljø at det er uforståelig at de holder til her. Men fjellbjørka har næringsrike knopper og med litt ishakking har de lunsjen klar.
 
 

"Orrfugl i fjellskog"
Nikon D3, f/5,6, 1/160sek, ISO-400, brennvidde 300mm, +1,7 eksponeringskomp.
 Foto: Vidar Gran






Legger også med en serie tatt i Otra vinteren 2011. Vi var noen fotografer fra Vennesla som brukte mye tid på svaner og andre fugler denne iskalde vinteren. Et område rett utenfor vår egen stuedør som gjør at det blir mange besøk. 
 
 
Nikon D3, f/22, 1/3sek, ISO-125, brennvidde 150mm
Foto: Vidar Gran

Nikon D3, f/4,5, ISO-500, -1 eksponeringskomp., brennvidde 125mm, avstand til motivet: 15 m.
Foto: Vidar Gran

Nikon D3, f/8, 3sek, ISO-500, +1 eksponeringskomp., brennvidde 70mm, avstand til motivet 3,2 m.
Foto: Vidar Gran
Nikon D3, f/8, 3sek, ISO-500, +1 eksponeringskomp, brennvidde 70mm, avstand til motivet 3,2 m.
Foto: Vidar Gran

Nikon D3, f/8, 1/30sek, ISO-400, +1,3 eksponeringskomp., brennvidde 200mm, avstand til motivet 20 m.
Foto: Vidar Gran

Nikon D3, f4,5, 1/60sek, ISO-200, +2,3 eksponeringskomp., brennvidde 200mm, avstand til motivet 15 m.
Foto: Vidar Gran

Nikon D3, f/5,6, 1/320sek, ISO-500, brennvidde 300mm, avstand til motivet 15 m.
Foto: Vidar Gran


 

2 kommentarer:

  1. Wow, Vidar, her var det bilder som jeg kunne se på lenge.
    Hilsen Olav

    SvarSlett
  2. Ajajaj:) her var der voldsomt med blinkskudd:) Herlig!

    SvarSlett