mandag 31. mars 2014

Portrettintervju med Alf Jacob Nilsen

"Alf Jacob Nilsen"
Fotografering i Maasai Mara, 2013
Foto: Kristian Voldheim



 
Gjennom flere år har Biofoto Sørlandet hatt et nært og godt samarbeide med Hidra Kameraklubb som ukens portretterte; Alf Jacob Nilsen, har tett tilknytning til. Alf Jacob omtaler seg selv som "biolog med kamera". Hans fotoparadis er på Hidra, men som lærer i videregående skole og reisende fotograf" arbeider han også frem delikate fotografier rundt omkring på kloden vår, som også brukes i undervisningen. I tillegg arrangerer han fototurer selv...



Portrettfoto: Arne Nævra og Kristian Voldheim
Øvrige foto: Alf Jacob Nilsen
Intervjuer: Anne-Lise Stangenes







Fra toppen av Norskøya på Svalbard,
 sammen med Ragnvald Andersen, juni 2008. Alf Jacob t.h.
Foto: Arne Nævra


1. Hvem er Alf Jacob Nilsen som fotograf?

Alf Jacob Nilsen er «biolog med kamera». Helt siden de tidlige guttedagene på Hidra har jeg vært interessert i naturen og alt som rører seg der. Utdanning i biologi ble nærmest en selvfølge.  I dag arbeider jeg som lærer i naturfag og biologi ved Lister VGS i Flekkefjord.  Jeg har arbeidet i skolen hele mitt liv og undervist alle klassetrinn, fra 1. klasse barneskole til 3. klasse VGS.  Fotointeressen kom i 1968 på framhaldsskolen (se nedenfor) i Rasvåg og siden den gang har jeg fotografert naturen. I rykk og napp må jeg vel si. Det har vært perioder der fotograferingen har ligget nesten brakk, men kameraet har alltid vært i bakhånd.  I dag har jeg stor nytte av fotograferingen i skolesammenheng og bruker stadig bilder, særlig innenfor undervisning i biologfaget.


 

"Papyrus"
På Kasingakanalen i Uganda vokste papyrusen tett.  Her har jeg overeksponert litt og deretter justert nivået bakgrunnen blitt justert til nesten helt hvit.
Nikon D300, 200-400mm @ 290mm, f5, 1/500sek, ISO400. Manuell.
Foto: Alf Jacob Nilsen




I tenårene ble jeg interessert i astronomi og senere i astronomisk fotografering noe jeg fortsatt driver på med. Dette er en spennende, men krevende del av naturfotograferingen.



"Rosettåken"
Rosettåken i stjernebilde Monoceros er et eksempel på et astronomisk bilde jeg har tatt. Januar 2003. Objektet ligger ca. 5200 lysår fra jorda. Lyset som treffer brikka er altså sendt fra objektet omkring år 3000 før Kristus. Bilde er tatt med et spesielt digitalt kamera for astrofotografering (SBIG ST2000XM) og er en kombinasjon av flere bilder tatt gjennom LRGB- og Hydrogen-a-filtre. Til sammen er eksponeringstiden 170 minutter.  Optikken er Takahashi Fs60c, f5.9.
Foto: Alf Jacob Nilsen




Parallelt med arbeidet i skolen har jeg i mange år arbeidet med å utvikle «korallrevsakvariet», et lukket akvariesystem der man kan vokse og formere tropiske korallrevsorganismer i et lukket miljø.  Da ble kameraet flittig brukt, særlig til makrofotografering.  Mange av bildene ble brukt i utallige artikler og i 16 bøker om emnet (siste bind i serien som er utgitt på svensk, tysk og engelsk utkommer senere i år). Dette utviklet også en interesse for undervannsfotografering.   Etter den første reisen til tropiske strøk (Maldivene) i 1980, har fascinasjonen for tropiske land og miljøer bare øket.  Jeg liker å dokumentere ulike arter i sitt opprinnelige miljø fra ulike deler av verden.  En særinteresse innenfor biologi er evolusjon og i denne forbindelse ble reisen til Galapagos for drøye to år siden et høydepunkt.




 
"Kirurgfisk"
Et UW-bilde fra min første tur til tropene. Blå kirurgfisk (Acanthurus leucosternon) beiter alger i sosiale grupper på grunt vann på et rev omkring øya Kurumba på Maldivene (1980).  Disse fiskene er vanligvis solitære, men danner av og til sosiale grupper for å beskytte seg mens de beiter.  Bildet har vært trykket i tidsskrift og bøker mange steder. Nikonos IV UW-kamera med Sea&Sea 20mm UW-objektiv. Fuji 400ASA.
Foto: Alf Jacob Nilsen

"Blåfotsule"
Blåfotsulene på Galapagos er ikoner.  Her en litt annerledes vinkling på motivet.
Nikon D300, 200-400mm @ 360mm, f4, 1/640sek, ISO500, Blenderprioritet.
Foto: Alf Jacob Nilsen




Det aller første 35mm kameraet var en gammel Yashica med fast 50mm optikk.  Senere kom en Pentax med utskiftbar optikk av varierende kvalitet.  På en reise til Australia i 1991 kjøpte jeg Nikon 601 med en 24-70mm i Singapore, og siden den gang har det vært Nikon.  Det første digitale kameraet, Nikon D70, fikk jeg i 2004 og siden den gang så jeg meg aldri tilbake. Den fantastiske Nikon D100 ble solgt, sammen med 17 ruller gammel Fuji Velvia til en samler i 2005 for 2000 kr!

I dag er jeg aktiv i Hidra Kameraklubb og har min egen hjemmeside der dere kan lese mer om mine fotoaktiviteter og interesser.  Særlig synes jeg det er artig å kombinere reiser og foto og spesielt reiser til tropiske områder som jeg fascineres mye av. Les om spennende fotoreiser på www.biophoto.no




"På kanten"
Tur til Kjærag med to kompiser i 1992.
De sitter faktisk på kanten, bildet er ikke manipulert,
men beskåret litt i høyre kant og øverst. Scannet fra dias. Nikon AF601, 24-50mm.
Foto: Alf Jacob Nilsen






2. Hva er grunnen til at du begynte å fotografere, og hva inspirerer deg som fotograf i dag?

Dette vet jeg veldig godt.  Det var læreren min på framhaldsskolen i Rasvåg (1968), Arne Torkildsen, som gav meg den store inspirasjonen.  Arne hadde vært journalist og fotograf i avisen Nordlys i Tromsø. Han arrangerte fotokurs på kveldstid der de fleste av elevene i klassen deltok. Vi brukte skolens kombinerte lærerrom og kjøkken som mørkerom. Her lærte vi å fremkalle våre egne bilder som vi hadde tatt på fototurer på øya.  Slik ble interessen for foto sådd.  Senere ble det eget mørkerom hjemme og interessen svingte mot astronomisk fotografering og etterhvert til biologisk fotografering. Dette var nyttig under studietiden og ikke minst da jeg jobbet med korallrevsbiologi og reiste mye til tropiske farvann i årene etterpå. 

I dag er det fremdeles biologi som er drivkraften bak fotograferingen, men jeg har fått et større og større estetisk element inn i fotograferingen og liker å jobbe med lys, panorering og lange eksponeringer. «Artsdokumentasjonen» er der fortsatt, men nå  kommer estetikken mye mer i fokus  – «naturbilder i spennende lys og bevegelse» om man kan si det slik.  Likevel…. naturopplevelsen når man sitter i fotoskjul, er ute i båten på Hidra eller ser ut over den afrikanske savannen fra takluka på jeepen, er like viktig som selve fotografiet.

 

"Fingertare"
Lange eksponeringer fascinerer meg. Her bølger fingertaren mot land i vannkanten en kveld i april på Hidra. Nikon D4, 70-200mm @ 92mm, f22, 0.6sek, ISO100. Blenderprioritet.
Foto: Alf Jacob Nilsen

"Vinterhav"
En vinterdag på havet ved Kirkehamn på Hidra. Like utenfor stuedøra.
Nikon D700, 70-200mm @ 125mm, f22, ND8-filter, 1sek, ISO125. Manuell.
Foto: Alf Jacob Nilsen
 




 

3. Hvor mye tid bruker du til å fotografere, og hvilke ambisjoner har du innen egen fotografering?

Fotograferingen skjer i rykk og napp.  Jeg har så mange andre prosjekter på gang at det ikke blir tid til å gå ut med kameraet hver dag.  Jeg velger å knytte naturfotograferingen primært til reiser eller til spesielle fotoprosjekter.  I april går turen til India og da blir det heftig fotografering i et for meg og Lise «nytt territorium».  Til sommeren blir det Kenya på nytt med spennende naturopplevelser og fotografering i bl.a. Samburu og Maasai Mara. Om ett år fra nå kommer en superinteressant fotoekspedisjon til regnskogen på Borneo.  Fortsatt EN plass ledig!



"Østsanghauk"
Denne unge hauken ble svært så interessert i sitt eget speilbilde. Samburu, Kenya.
Nikon D4, 200-400mm + TC20 @ 700mm, f8, 1/160sek, ISO320. Blenderprioritet.
Foto: Alf Jacob Nilsen
 
"Sebraer i motlys"
Et av de bildene fra Kenya 2013 jeg er best fornøyd med.  Sola falt mot horisonten og vi strevde veldig for å få bilen i riktig stilling. Nikon D4, 200-400mm @ 300mm, f4, 1/3200sek, ISO320, blenderprioritet
Foto: Alf Jacob Nilsen

"Morgendis i Afrika"
Sola lettet i den oversvømte skogen på Lake Naivasha i Kenya, og en passelig dis skapte en trolsk stemning. Nikon D700, 70-200mm @ 145mm, f5, 1/1000sek, ISO250. Blenderprioritet.
Foto: Alf Jacob Nilsen

"Blomstereng i Nairobi"
Et av bildene fra Kenya jeg er aller mest fornøyd med. Motivet dukket opp da vi stoppet bilen ved en
blomstereng i Nairobi NP. En liten bronse-mannikin satte seg på et grasstrå og jeg fyrte av et par skudd. Flaks. Nikon D700, 200-400mm + TC17 @ 650mm, f9, 1/400sek, ISO500, Manuell.
Foto: Alf Jacob Nilsen



Jeg fotograferer også mye når vi er ute på dagsturer eller på samlinger med Hidra Kameraklubb.  Dessuten er jeg flere ganger i året på plass hos Jostein Hellevik ved Dalen Villmarksenter som er et supert sted for naturfotografi. Og selvsagt drar vi av sted på mer eller mindre planlagte weekend-turer med kamera.  Derfor…. foto i rykk og napp for min del.  Innimellom slagene er det jo artig å arbeide med resultatene, bildebehandle og lage presentasjoner av bilder kombinert med video som kan vises til familie og venner.



"Spurvehauk"
En av de mange spurvehaukene på Dalen Villmarksenter en oktoberdag i 2011.
Nikon D700, 200-400mm @ 400mm, f4, 1/100sek, ISO640. Manuell.
Foto: Alf Jacob Nilsen




Jeg har en ambisjon om å besøke og fotodokumentere spennende steder på jorda, og både jeg og min kone, Lise, liker å reise.  Mange av bildene som følger dette intervjuet er tatt på slike reiser. Selv om jeg hele tiden ønsker å utvikle meg og bli en bedre naturfotograf, har jeg ingen store ambisjoner om «å stå på pallen».  Det er selvsagt moro å delta i konkurranser, men for meg er fotografi i kombinasjon med naturopplevelser og reiser det viktigste.

 




 

4. Hvilket forhold har du til fotoutstyr, og hvilket utstyr har du selv?

Fotoutstyret er naturfotografens arbeidsredskap. I dagens digitale fotverden er mangfoldigheten av utstyr kolossalt.  Mens jeg før brukte tredje parts optikk på Nikon kamerahus, har jeg i dag kun satset på originalt Nikon utstyr, noe jeg er godt fornøyd med.  Nå bruker jeg D4, D700 og D300 sammen med objektivserien 14-24mm, 24-70mm, 70-200 og 200-400mm.  Denne kombinasjonen av zoom-objektiver synes jeg er spesielt anvendelig på reiser.  Jeg har også 200mm og 60mm makro sammen med Nikon makroblitz (SB-R1).  Et par telekonvertere ligger også i sekken. Rask fokusrespons, slik spesielt Nikon 200-400mm har, er avgjørende for fotografering av fugler i flukt og dyr i bevegelse. Jeg er kjempefornøyd med dette teleobjektivet! Hele serien av optikk leverer dessuten knivskarpe resultater. Ulempen er at det blir mye utstyr å reise med, valgets kvaler når man skal pakke håndbagasjen.  Det gjør ikke saken bedre at en tung og svindyr 600mm står høyt på ønskelista – jeg skal begynne å spille lotto!
 


"To skarver"
To skarver letter fra Lake Naivasha, Kenya. Kraftig motlys. Nikon D4, 200-400mm @ 400mm, f4, EV-0.33, 1/2500sek, ISO400. Blenderprioritet.
Foto: Alf Jacob Nilsen

"Havørn i motlys"
På ørnefotografering hos Ole Martin Dahle i Flatanger forsøkte vi motlysfotografering av ørna som fanger fisk.  Morgensola hadde nettopp kastet sine stråler ned i bunnen av fjorden og vi eksperimenterte med under-eksponering. Nikon D700, 200-400mm @ 280mm, f5, EV-2, 1/2000 sek, blenderprioritert.
Justert nivåer og kontrast. Moderat beskåret.
Foto: Alf Jacob Nilsen


"Hvitkinngjess"
I april 2013 fotograferte jeg hvitkinngjessene på trekk gjennom Vadehavet i Danmark.  Her prøvde jeg panorering. Nikon D4, 200-400mm @ 400mm, f32, 1/20sek, ISO100, Lukkerprioritet.
Foto: Alf Jacob Nilsen






 

5. Hvilke tanker har du om bilderedigering?

En av verdens beste naturfotografer, Arthur «Artie» Morris (Florida, USA), særlig kjent for sine fuglefotografier, var i sin ungdoms tid medlem av en fotoklubb i New York.  Han meldte seg imidlertid fort ut…. hvorfor?  «In the club there were rules for photography!» 

 

"Lundenes årsmøte"
I juli 2009 besøkte jeg fugløya Runde. Lundene kom inn fra havet og slo seg ned i Lundeura. Her var det bare å knipse. Da jeg kom ned til huset vi hadde leid, så jeg at her var det et blinkskudd. Lunder i full samtale. Nikon D700, 200-400mm @ 350mm, f9, 1/400sek, ISO500. Manuell.
Foto: Alf Jacob Nilsen



 

En av de store fordelene med digital fotografi er nettopp muligheter for bildebehandling. Som konkurransedeltager (hvis man velger å være det da), er det selvklart at man må rette seg etter regler som finnes for konkurransene.  Jeg mener imidlertid at man skal være varsom med å si at noe er «riktig» mens noe annet er «galt» når det gjelder bildebehandling.  Bildebehandling er i seg selv en kreativ sak og en reell del av digital fotografi.  Det viktige er selvsagt at man sier hva man har gjort med bildet og ikke forsøker å lure noen.  Selv bruker jeg nesten utelukkende photoshop og fotograferer alltid i RAW.


 

"Håndtrykk i Samburu"
Under en danseoppvisning på Samburu Lodge dukket dette spennende motivet opp.
Noe å jobbe videre med til neste år.
Nikon D4, 200-400mm @ 290mm, f4, 1/6400sek, ISO640. Blenderprioritet.
Foto: Alf Jacob Nilsen
 





 

6. Hva er et godt fotografi for deg og hvordan vil DU definere hva et naturfoto er?

Jeg vet ikke om jeg engang vil prøve meg på en slik definisjon generelt sett? For meg er et godt naturbilde det blinkskuddet som får hjerte til å hoppe over et par slag, som gjør at jeg sier «wow» og som formidler den spenningen man føler når man er midt oppi en unik naturopplevelse.  Arne Nævras berømte «Polar Meltdown» er et eksempel.  Arnfinn Johansen viste oss, da han besøkte Hidra Kameraklubb i februar, fotografiet «brown bear in early morning mist», et bilde som ble vinner av «Nordic Nature» i 2011.  Dette er et annet eksempel på et naturbilde som kan føre til midlertidig hjertestans. Pål Hermansen har et element av originalitet i sine naturbilder som også løfter bildene til store høyder.

Med den kolossale mengden digitale naturbilder som vises i dag, er det langt mellom de virkelige blinkskuddene. For meg peker nok begrepet «naturfoto» på bilder som viser oss naturens og evolusjonens storhet, enten dette gjenspeiles i et makrofoto av et lite insekt eller et oversiktsbilde av Nordsjøens opprørte hav en vinterdag. Så kan man jobbe med kreativitet og originalitet inn mot dette. Det spiller egentlig liten rolle hvilken definisjon man velger så lenge man har en naturopplevelse samtidig som man fotograferer.'
 

"Stakkars gnu"
En ung gnu er totalt utslitt etter å ha krysset Maraelva.
Nikon D4, 200-400mm + TC20 @800mm, f8, 1/250sek, ISO250. Blenderprioritet.
Foto: Alf Jacob Nilsen

"Løvenes konge"
 I Maasai Mara i 2010 kom vi over denne hannløven som hadde spist av en gnu i et gjørmehull. 
Ansiktet var dekket av størknet mudder.  Ikke slik man vanligvis møter løvenes konge.
Nikon D700, 200-400mm + TC17 @ 650mm, f6.7, 1/400sek, ISO400,
utfyllingsblits med blitskondensor. Manuell.
Foto: Alf Jacob Nilsen

"Servalkatt"
I Maasai Mara sommeren 2013 fikk jeg for første gang se den fantastiske servalen.
Vanlig, men nattaktiv og vanskelig å oppdage.
Nikon D4, 200-400mm @ 330mm, f4, 1/160sek, ISO2000. Blenderprioritet.
Foto: Alf Jacob Nilsen

 




 

8. Hvilke fototips vil du dele med oss andre når det gjelder fotografering på våren? Har du fototips som gjelder andre årstider også - som du vil dele med oss andre? 

Et av stikkordene er «tåke».  Om våren dukker tåka opp her ved kysten i sørvest og dette skaper helt spesielle stemninger. Et annet stikkord er «solnedgang».  Her på Hidra synker sola vest i havet i april og får man en vårdag med akkurat passelig med tåkedis i vest mens sola går ned, blir lyset og stemningen helt magisk. Samtidig passerer trekkfuglene og er man heldig kan man få et virkelig blinkskudd…. jeg venter i havgapet hver vår.

Fototips for andre årstider?  «Let etter lyset og bevegelsen og ikke minst ha det gøy».  Klassisk, men sant.


 
"Kirke i tåke"
Her er et tåkefotografi jeg er godt fornøyd med.  Fra omkring år 2000 tror jeg, det var før jeg begynte å registrere bildedetaljer. Hidra Kirke, en måke og en stake i tåke en ettermiddag i april. Nikon AF601 med 24-50mm og Fuji Velvia. Foto: Alf Jacob Nilsen

"Septemberlandskap"
Tåka lå vakkert over Kleivatjørna i Rogaland denne septembermorgenen.
Nikon D700, 24-70mm @ 56mm, f5, 1/250sek, ISO250. Manuell.
Foto: Alf Jacob Nilsen

"Justnesvika"
Fra vinduet på taxien knipset jeg dette bilde mens vi var på vei til Reine ytterst i Lofoten. Flott lys synes jeg. Nikon D4, 24-70mm @ 27mm, f4, 1/2000sek, ISO250. Blenderprioritet.
Foto: Alf Jacob Nilsen

"Uttakleiv"
Steinete strand ved Uttakleiv i Lofoten i februar.
Nikon D4, 24-70mm @ 70mm, f22, ND8-filter, 1.3sek, ISO200. Lukkerprioritet.
Foto: Alf Jacob Nilsen
"Nordlys i zenit"
Vi var heldige og fikk fantastiske nordlys-opplevelser mens vi var på Røst for
et drøyt år siden med Hidra Kameraklubb.  Brått dukket nordlyset opp i zenit. 
Jeg svingte kameraet rundt, ingen tid til å søke, men bare trykket på snorutløseren. Flaks. 
Nikon D4, 24-70mm @ 24mm, f4, 15sek, ISO400. Manuell.
Reflekser fjernet fra venstre hjørne, nederst.
Foto: Alf Jacob Nilsen







9. Hva og/eller hvor er ditt "fotoparadis" på den årstiden vi er inne i nå, og hva vil du begrunne svaret ditt med?

Vanskelig valg! Jeg vet at noen i Hidra Kameraklubb ville valgt Lista og strendene her.  Jeg tror imidlertid jeg lander på stedet jeg bor og på skjærgården vest på Hidra.  Her kjenner jeg hver kvadratmeter og vet når lyset blir bra.  To minutter med båt, så er jeg ved bredden av Nordsjøen og hele skjærgården er vernet (landskapsvernområde) og på denne måten heldigvis skjermet fra å bli ødelagt av hytter og brygger.  Her ute finner man de gode stemningene om man ser gjennom en søker eller ei. Når våren kommer, kommer også det flotte lyset, særlig om kveldene i mars/april.


 
"Solnedgang"
Solnedgang vest i havet ved Hidra tidlig i april.  Nikon D300, 18-200mm @40mm, f4.5, 1/250sek, ISO-200
Foto: Alf Jacob Nilsen





 

10. På hvilke måter tenker du at naturfotografer kan ta hensyn til livet i naturen når vi er ute og fotograferer?

Dette er et godt prinsipp!  Bare så synd at vi ikke klarer å leve opp til prinsippet, hverken globalt eller nasjonalt.  Ikke du og ikke jeg. Vi ruinerer planeten vår.  Regnskogen hogges, biotoper forsvinner og med dem artsmangfoldet. Vi pøser ut CO2 og varmer opp jorda. Isen forsvinner. Vi bygger hyttefelt og kraftlinjer og fragmenterer naturen. Snøscooter på fjellet «just for fun».  Kommer det en ulv eller en bjørn, må den avlives.  Det er godt å ha prinsipper! 

 

"Isbjørn"
På nesten 82 grader nord fant vi endelig pakkis i juli 2012 og isbjørnen kom helt inntil skutesida. Nikon D4, 200-400mm @ 310mm, f5, EV+0.67, 1/2000sek, ISO400. Blenderprioritet. Relativt kraftig beskåret.
Foto: Alf Jacob Nilsen

"Rødnebbterner på blå is"
På vei til pakkisen dukket dette isfjellet opp. Her hadde 9 rødnebbterner funnet roen. 
Nikon D4, 200-400mm @ 400mm, f4, EV+1, 1/2000sek, ISO500. Blenderprioritet.
Foto: Alf Jacob Nilsen

"Ismåke"
Spennende motiv med den hvite ismåka mot en svært lys himmel.
Nikon D4, 200-400mm @ 360mm, f4, EV+2, 1/2000sek, ISO640. Blenderprioritet.
Foto: Alf Jacob Nilsen

"Prins Karls Forland"
Norges største nasjonalpark, Prins Karls Forland, viser seg  i et magisk lys. 
Nikon D700, 24-70mm @ 50mm, f6.3, EV-1.33, 1/640sek, ISO200. Blenderprioritet.
Foto: Alf Jacob Nilsen

"Tåkebue"
Når vannpartiklene blir ørsmå og lyset er føyelig, dukker tåkebuen på 81 grader N fram.  Helt stille, ingen lys og ingen vind. Nikon D700, 14-24mm @ 15mm, f10, EV-0.33, 1/640sek, ISO200. Blenderprioritet.
Foto: Alf Jacob Nilsen




Men for all del, ikke misforstå… som naturfotografer må vi fare varsomt fram i naturen og være gode forbilder. Jeg vet om naturfotografer som omtrent gjør «alt» for å få det perfekte bilde. Ut av bilen og off-roadkjøring på safari. Bort til ørnereiret for å få nærbilder.  Det handler om å bruke sunn fornuft og om å respektere de regler som til en hver tid gjelder for et område.  Er det «ferdselsforbud i hekketiden» så har dette sin gode grunn. Har man et forbud mot «off-road» i Maasai Mara, så skal man ikke be sjåføren om å kjøre «off-road».  Jeg tror faktisk det beste man kan gjøre som enkeltperson er å skaffe seg kunnskap om naturen. Hvordan sameksisterer de artene man vil fotografere med biotopen de lever i?  Kunnskap gir vern.

 

"Bakwate"
Møte med "sjefsgorillaen" i Oruzogoflokken i Bwindi i Uganda i februar 2012 ble et høydepunkt i livet. 
Vi var på veldig kloss hold før vi oppdaget ansiktet til den store hannen gjemt blant svært tett vegetasjon. 
Jeg klarte å få øynene i fokus gjennom løvverket.
Nikon D700, 200-400mm @ 400mm, f4, 1/200sek, ISO1000. Blenderprioritet.
Foto: Alf Jacob Nilsen

"Kobantiloper"
To kobantiloper i Murchinson NP, Uganda. Antilopene faller fint inn i det lange gresset. Til venstre er det et par svartskjærer. Nikon D700, 200-400mm @ 360mm, f5, 1/320sek, ISO500. Manuell.
Foto: Alf Jacob Nilsen




 

 

11. Hva var din bakgrunn for å bli medlem av BioFoto/BioFoto Sørlandet, og hva tenker du at medlemskapet tilfører deg personlig?

Link
Da jeg ble mer aktiv som naturfotograf for 8 - 10 år siden, ble det naturlig åmelde seg inn i BioFoto, ikke minst for gjennom «Naturfotografen» å lese om og se andres resultater. Jeg har alltid lest tidsskrifter om interesser jeg har hatt og slik ble det denne gangen også. Med en to timers kjøretur hver vei til medlemsmøtene i BioFoto Sørlandet, sier det seg selv at et kveldsmøte i Kristiansand ikke ofte er aktuelt, men det er allikevel fint å være medlem av en slik nyttig og velorganisert gruppe. Gjennom foreningen får man kontakt med andre naturfotografer og derved inspirasjon. Man lærer mye!  Dette er nok det aller viktigste med et medlemskap i BioFoto. Når dette skrives, ser jeg fram til den første norske Naturfotofestivalen i Ski i slutten av mars og håper å treffe mange av dere der. 

 






 

12. Dersom du skal vise oss et vårfotografi som du er ekstra godt fornøyd med, eller en serie vårbilder du har jobbet med over tid, hvilket bilde / hvilken serie blir det? Forklar hvorfor du plukker ut akkurat dette bildet / denne serien?

Jeg tror jeg vil velge et bilde jeg har kalt «havstatuer». Kanskje ikke det typiske naturbilde, men et bilde som prøver å si noe om vår tilknytning til havet og menneskets plass i naturen.  Tre jenter fra ungdomsgruppa i Hidra Kameraklubb ble modeller på noen små holmer en vårdag i 2012 da havet var stille og vannstanden lav. Jeg har lenge hatt en ide om å fotografere mennesker som stiger opp av havet og dette ble en begynnelse på prosjektet.  Jeg liker lyset i bildet og dette avlange formatet.  Holmene uten «statuene» hadde vært kjedelig, men når jentene stilte seg som saltstøtter på hver sitt skjær, blir det plutselig et spennende element i bildet. Du kan lese mer om denne historien her: http://biophoto.no/index.php/foto/115-piker-pa-skjaer

 

"Havstatuer"
Nikon D700, 24-70mm @ 32mm, f4.5, 1/1000sek, ISO-250
Foto: Alf Jacob Nilsen
 
"Biologiekskursjon"
Dette er et bilde jeg setter stor pris på.  Vi var på ekskursjon med Bi1 (biologiklassen) til eksponert fjære ved Tele, helt vest i Vest-Agder en regnværsdag midt i september 2011.  Det regna kattunger hele dagen. Ikke opphold før vi var tilbake til bussen. Men de unge biologene var like blide, ikke en sur mine å spore. Da Johanne fant fram den røde og hvite paraplyen til lunsj og Helene sin grønne regnjakke kom fram, ble motivet perfekt.  To-tre raske eksponeringer og blinkskuddet var et faktum.  Dette var en skikkelelig grå dag. Havet var grått, himmelen var grå og regnet var grått. Alt lå til rette for en ekskursjon som gikk mer eller mindre i dass.  Men slik ble det ikke, det ble en av de beste ekskursjonene vi har hatt – takket være humøret til ungdommen.  Bildet fanger stemningen, det går an å sette farge på tilværelsen selv i gråvær. Skikkelig naturglede. Det er ingenting som er så fint som å jobbe med positiv ungdom, og dem har vi mange av! Nikon D700, 24-70mm @ 60mm, f7.1, 1/100sek, ISO200. Litt justering av kontraster og nivåer og ørlite beskjæring, ellers ingen behandling.
Foto: Alf Jacob Nilsen

 




13. Er det noe annet ifm. natur og fotografering som du har lyst til å dele med oss til slutt?

Ta en tur innom Arthur Morris’ «Birds as Art»: http://www.birdsasart.com/ . Her finnes det mange nyttige tips og spektakulære naturfotografier, særlig av fugler.  Abonner gjerne på nyhetsbloggen: http://www.birdsasart-blog.com/


Hvis du vil se mer av mine bilder og lese fotohistorier, kan du gå hit: www.biophoto.no


Ta gjerne også turen til Hidra Kameraklubbs hjemmeside: www.hidrakameraklubb.org
 


 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar