"Alf Jacob Nilsen" Fotografering i Maasai Mara, 2013 Foto: Kristian Voldheim |
Portrettfoto: Arne Nævra og Kristian Voldheim
Øvrige foto: Alf Jacob Nilsen
Intervjuer: Anne-Lise Stangenes
Fra toppen av Norskøya på Svalbard, sammen med Ragnvald Andersen, juni 2008. Alf Jacob t.h. Foto: Arne Nævra |
1. Hvem er Alf Jacob
Nilsen som fotograf?
Alf
Jacob Nilsen er «biolog med kamera». Helt siden de tidlige guttedagene på Hidra
har jeg vært interessert i naturen og alt som rører seg der. Utdanning i
biologi ble nærmest en selvfølge. I dag
arbeider jeg som lærer i naturfag og biologi ved Lister VGS i Flekkefjord. Jeg har arbeidet i skolen hele mitt liv og
undervist alle klassetrinn, fra 1. klasse barneskole til 3. klasse VGS. Fotointeressen kom i 1968 på framhaldsskolen
(se nedenfor) i Rasvåg og siden den gang har jeg fotografert naturen. I rykk og
napp må jeg vel si. Det har vært perioder der fotograferingen har ligget nesten
brakk, men kameraet har alltid vært i bakhånd. I dag har jeg stor nytte av fotograferingen i
skolesammenheng og bruker stadig bilder, særlig innenfor undervisning i
biologfaget.
I
tenårene ble jeg interessert i astronomi og senere i astronomisk fotografering
noe jeg fortsatt driver på med. Dette er en spennende, men krevende del av naturfotograferingen.
Parallelt med arbeidet i skolen har jeg i mange år arbeidet med å utvikle «korallrevsakvariet», et lukket akvariesystem der man kan vokse og formere tropiske korallrevsorganismer i et lukket miljø. Da ble kameraet flittig brukt, særlig til makrofotografering. Mange av bildene ble brukt i utallige artikler og i 16 bøker om emnet (siste bind i serien som er utgitt på svensk, tysk og engelsk utkommer senere i år). Dette utviklet også en interesse for undervannsfotografering. Etter den første reisen til tropiske strøk (Maldivene) i 1980, har fascinasjonen for tropiske land og miljøer bare øket. Jeg liker å dokumentere ulike arter i sitt opprinnelige miljø fra ulike deler av verden. En særinteresse innenfor biologi er evolusjon og i denne forbindelse ble reisen til Galapagos for drøye to år siden et høydepunkt.
"Blåfotsule" Blåfotsulene på Galapagos er ikoner. Her en litt annerledes vinkling på motivet. Nikon D300, 200-400mm @ 360mm, f4, 1/640sek, ISO500, Blenderprioritet. Foto: Alf Jacob Nilsen |
Det
aller første 35mm kameraet var en gammel Yashica med fast 50mm optikk. Senere kom en Pentax med utskiftbar optikk av
varierende kvalitet. På en reise til
Australia i 1991 kjøpte jeg Nikon 601 med en 24-70mm i Singapore, og siden den
gang har det vært Nikon. Det første
digitale kameraet, Nikon D70, fikk jeg i 2004 og siden den gang så jeg meg
aldri tilbake. Den fantastiske Nikon D100 ble solgt, sammen med 17 ruller gammel
Fuji Velvia til en samler i 2005 for 2000 kr!
I
dag er jeg aktiv i Hidra Kameraklubb og har min egen hjemmeside der dere kan
lese mer om mine fotoaktiviteter og interesser. Særlig synes jeg det er artig å kombinere
reiser og foto og spesielt reiser til tropiske områder som jeg fascineres mye
av. Les om spennende fotoreiser på www.biophoto.no
2. Hva er grunnen til
at du begynte å fotografere, og hva inspirerer deg som fotograf i dag?
Dette
vet jeg veldig godt. Det var læreren min
på framhaldsskolen i Rasvåg (1968), Arne Torkildsen, som gav meg den store
inspirasjonen. Arne hadde vært
journalist og fotograf i avisen Nordlys i Tromsø. Han arrangerte fotokurs på
kveldstid der de fleste av elevene i klassen deltok. Vi brukte skolens kombinerte
lærerrom og kjøkken som mørkerom. Her lærte vi å fremkalle våre egne bilder som
vi hadde tatt på fototurer på øya. Slik
ble interessen for foto sådd. Senere ble
det eget mørkerom hjemme og interessen svingte mot astronomisk fotografering og
etterhvert til biologisk fotografering. Dette var nyttig under studietiden og ikke
minst da jeg jobbet med korallrevsbiologi og reiste mye til tropiske farvann i
årene etterpå.
I dag er det fremdeles biologi som er drivkraften bak fotograferingen, men jeg har fått et større og større estetisk element inn i fotograferingen og liker å jobbe med lys, panorering og lange eksponeringer. «Artsdokumentasjonen» er der fortsatt, men nå kommer estetikken mye mer i fokus – «naturbilder i spennende lys og bevegelse» om man kan si det slik. Likevel…. naturopplevelsen når man sitter i fotoskjul, er ute i båten på Hidra eller ser ut over den afrikanske savannen fra takluka på jeepen, er like viktig som selve fotografiet.
I dag er det fremdeles biologi som er drivkraften bak fotograferingen, men jeg har fått et større og større estetisk element inn i fotograferingen og liker å jobbe med lys, panorering og lange eksponeringer. «Artsdokumentasjonen» er der fortsatt, men nå kommer estetikken mye mer i fokus – «naturbilder i spennende lys og bevegelse» om man kan si det slik. Likevel…. naturopplevelsen når man sitter i fotoskjul, er ute i båten på Hidra eller ser ut over den afrikanske savannen fra takluka på jeepen, er like viktig som selve fotografiet.
"Vinterhav" En vinterdag på havet ved Kirkehamn på Hidra. Like utenfor stuedøra. Nikon D700, 70-200mm @ 125mm, f22, ND8-filter, 1sek, ISO125. Manuell. Foto: Alf Jacob Nilsen |
3. Hvor mye tid
bruker du til å fotografere, og hvilke ambisjoner har du innen egen
fotografering?
Fotograferingen
skjer i rykk og napp. Jeg har så mange
andre prosjekter på gang at det ikke blir tid til å gå ut med kameraet hver
dag. Jeg velger å knytte
naturfotograferingen primært til reiser eller til spesielle
fotoprosjekter. I april går turen til
India og da blir det heftig fotografering i et for meg og Lise «nytt
territorium». Til sommeren blir det
Kenya på nytt med spennende naturopplevelser og fotografering i bl.a. Samburu
og Maasai Mara. Om ett år fra nå kommer en superinteressant fotoekspedisjon til
regnskogen på Borneo. Fortsatt EN plass
ledig!
"Østsanghauk" Denne unge hauken ble svært så interessert i sitt eget speilbilde. Samburu, Kenya. Nikon D4, 200-400mm + TC20 @ 700mm, f8, 1/160sek, ISO320. Blenderprioritet. Foto: Alf Jacob Nilsen |
Jeg
fotograferer også mye når vi er ute på dagsturer eller på samlinger med Hidra
Kameraklubb. Dessuten er jeg flere
ganger i året på plass hos Jostein Hellevik ved Dalen Villmarksenter som er et
supert sted for naturfotografi. Og selvsagt drar vi av sted på mer eller mindre
planlagte weekend-turer med kamera.
Derfor…. foto i rykk og napp for min del. Innimellom slagene er det jo artig å arbeide
med resultatene, bildebehandle og lage presentasjoner av bilder kombinert med
video som kan vises til familie og venner.
"Spurvehauk" En av de mange spurvehaukene på Dalen Villmarksenter en oktoberdag i 2011. Nikon D700, 200-400mm @ 400mm, f4, 1/100sek, ISO640. Manuell. Foto: Alf Jacob Nilsen |
Jeg
har en ambisjon om å besøke og fotodokumentere spennende steder på jorda, og
både jeg og min kone, Lise, liker å reise.
Mange av bildene som følger dette intervjuet er tatt på slike reiser. Selv
om jeg hele tiden ønsker å utvikle meg og bli en bedre naturfotograf, har jeg
ingen store ambisjoner om «å stå på pallen».
Det er selvsagt moro å delta i konkurranser, men for meg er fotografi i
kombinasjon med naturopplevelser og reiser det viktigste.
4. Hvilket forhold
har du til fotoutstyr, og hvilket utstyr har du selv?
Fotoutstyret
er naturfotografens arbeidsredskap. I dagens digitale fotverden er
mangfoldigheten av utstyr kolossalt.
Mens jeg før brukte tredje parts optikk på Nikon kamerahus, har jeg i
dag kun satset på originalt Nikon utstyr, noe jeg er godt fornøyd med. Nå bruker jeg D4, D700 og D300 sammen med
objektivserien 14-24mm, 24-70mm, 70-200 og 200-400mm. Denne kombinasjonen av zoom-objektiver synes jeg
er spesielt anvendelig på reiser. Jeg
har også 200mm og 60mm makro sammen med Nikon makroblitz (SB-R1). Et par telekonvertere ligger også i sekken. Rask
fokusrespons, slik spesielt Nikon 200-400mm har, er avgjørende for
fotografering av fugler i flukt og dyr i bevegelse. Jeg er kjempefornøyd med
dette teleobjektivet! Hele serien av optikk leverer dessuten knivskarpe
resultater. Ulempen er at det blir mye utstyr å reise med, valgets kvaler når
man skal pakke håndbagasjen. Det gjør
ikke saken bedre at en tung og svindyr 600mm står høyt på ønskelista – jeg skal
begynne å spille lotto!
"To skarver" To skarver letter fra Lake Naivasha, Kenya. Kraftig motlys. Nikon D4, 200-400mm @ 400mm, f4, EV-0.33, 1/2500sek, ISO400. Blenderprioritet. Foto: Alf Jacob Nilsen |
5. Hvilke tanker har
du om bilderedigering?
En
av verdens beste naturfotografer, Arthur «Artie» Morris (Florida, USA), særlig
kjent for sine fuglefotografier, var i sin ungdoms tid medlem av en fotoklubb i
New York. Han meldte seg imidlertid fort
ut…. hvorfor? «In the club there were rules for photography!»
En
av de store fordelene med digital fotografi er nettopp muligheter for
bildebehandling. Som konkurransedeltager (hvis man velger å være det da), er
det selvklart at man må rette seg etter regler som finnes for konkurransene. Jeg mener imidlertid at man skal være varsom
med å si at noe er «riktig» mens noe annet er «galt» når det gjelder
bildebehandling. Bildebehandling er i seg
selv en kreativ sak og en reell del av digital fotografi. Det viktige er selvsagt at man sier hva man
har gjort med bildet og ikke forsøker å lure noen. Selv bruker jeg nesten utelukkende photoshop
og fotograferer alltid i RAW.
6. Hva er et godt
fotografi for deg og hvordan vil DU definere hva et naturfoto er?
Jeg
vet ikke om jeg engang vil prøve meg på en slik definisjon generelt sett? For
meg er et godt naturbilde det blinkskuddet som får hjerte til å hoppe over et
par slag, som gjør at jeg sier «wow» og som formidler den spenningen man føler
når man er midt oppi en unik naturopplevelse.
Arne Nævras berømte «Polar Meltdown» er et eksempel. Arnfinn Johansen viste oss, da han besøkte
Hidra Kameraklubb i februar, fotografiet «brown bear in early morning mist», et
bilde som ble vinner av «Nordic Nature» i 2011.
Dette er et annet eksempel på et naturbilde som kan føre til midlertidig
hjertestans. Pål Hermansen har et element av originalitet i sine naturbilder
som også løfter bildene til store høyder.
Med
den kolossale mengden digitale naturbilder som vises i dag, er det langt mellom
de virkelige blinkskuddene. For meg peker nok begrepet «naturfoto» på bilder
som viser oss naturens og evolusjonens storhet, enten dette gjenspeiles i et
makrofoto av et lite insekt eller et oversiktsbilde av Nordsjøens opprørte hav
en vinterdag. Så kan man jobbe med kreativitet og originalitet inn mot dette. Det
spiller egentlig liten rolle hvilken definisjon man velger så lenge man har en
naturopplevelse samtidig som man fotograferer.'
"Stakkars gnu" En ung gnu er totalt utslitt etter å ha krysset Maraelva. Nikon D4, 200-400mm + TC20 @800mm, f8, 1/250sek, ISO250. Blenderprioritet. Foto: Alf Jacob Nilsen |
8. Hvilke fototips
vil du dele med oss andre når det gjelder fotografering på våren? Har du fototips som gjelder andre årstider også - som du vil dele med oss andre?
Et
av stikkordene er «tåke». Om våren
dukker tåka opp her ved kysten i sørvest og dette skaper helt spesielle
stemninger. Et annet stikkord er «solnedgang».
Her på Hidra synker sola vest i havet i april og får man en vårdag med
akkurat passelig med tåkedis i vest mens sola går ned, blir lyset og stemningen
helt magisk. Samtidig passerer trekkfuglene og er man heldig kan man få et
virkelig blinkskudd…. jeg venter i havgapet hver vår.
Fototips
for andre årstider? «Let etter lyset og
bevegelsen og ikke minst ha det gøy». Klassisk, men sant.
"Septemberlandskap" Tåka lå vakkert over Kleivatjørna i Rogaland denne septembermorgenen. Nikon D700, 24-70mm @ 56mm, f5, 1/250sek, ISO250. Manuell. Foto: Alf Jacob Nilsen |
"Uttakleiv" Steinete strand ved Uttakleiv i Lofoten i februar. Nikon D4, 24-70mm @ 70mm, f22, ND8-filter, 1.3sek, ISO200. Lukkerprioritet. Foto: Alf Jacob Nilsen |
9. Hva og/eller hvor er
ditt "fotoparadis" på den årstiden vi er inne i nå, og hva vil du
begrunne svaret ditt med?
Vanskelig
valg! Jeg vet at noen i Hidra Kameraklubb ville valgt Lista og strendene
her. Jeg tror imidlertid jeg lander på
stedet jeg bor og på skjærgården vest på Hidra.
Her kjenner jeg hver kvadratmeter og vet når lyset blir bra. To minutter med båt, så er jeg ved bredden av
Nordsjøen og hele skjærgården er vernet (landskapsvernområde) og på denne måten
heldigvis skjermet fra å bli ødelagt av hytter og brygger. Her ute finner man de gode stemningene om man
ser gjennom en søker eller ei. Når våren kommer, kommer også det flotte lyset,
særlig om kveldene i mars/april.
"Solnedgang" Solnedgang vest i havet ved Hidra tidlig i april. Nikon D300, 18-200mm @40mm, f4.5, 1/250sek, ISO-200 Foto: Alf Jacob Nilsen |
10. På hvilke måter
tenker du at naturfotografer kan ta hensyn til livet i naturen når vi er ute og
fotograferer?
Dette
er et godt prinsipp! Bare så synd at vi
ikke klarer å leve opp til prinsippet, hverken globalt eller nasjonalt. Ikke du og ikke jeg. Vi ruinerer planeten
vår. Regnskogen hogges, biotoper
forsvinner og med dem artsmangfoldet. Vi pøser ut CO2 og varmer opp jorda.
Isen forsvinner. Vi bygger hyttefelt og kraftlinjer og fragmenterer naturen.
Snøscooter på fjellet «just for fun». Kommer
det en ulv eller en bjørn, må den avlives.
Det er godt å ha prinsipper!
"Ismåke" Spennende motiv med den hvite ismåka mot en svært lys himmel. Nikon D4, 200-400mm @ 360mm, f4, EV+2, 1/2000sek, ISO640. Blenderprioritet. Foto: Alf Jacob Nilsen |
Men
for all del, ikke misforstå… som naturfotografer må vi fare varsomt fram i
naturen og være gode forbilder. Jeg vet om naturfotografer som omtrent gjør
«alt» for å få det perfekte bilde. Ut av bilen og off-roadkjøring på safari.
Bort til ørnereiret for å få nærbilder. Det
handler om å bruke sunn fornuft og om å respektere de regler som til en hver
tid gjelder for et område. Er det
«ferdselsforbud i hekketiden» så har dette sin gode grunn. Har man et forbud
mot «off-road» i Maasai Mara, så skal man ikke be sjåføren om å kjøre «off-road». Jeg tror faktisk det beste man kan gjøre som
enkeltperson er å skaffe seg kunnskap om naturen. Hvordan sameksisterer de
artene man vil fotografere med biotopen de lever i? Kunnskap gir vern.
11. Hva var din bakgrunn
for å bli medlem av BioFoto/BioFoto Sørlandet, og hva tenker du at medlemskapet
tilfører deg personlig?
Link |
12. Dersom du skal
vise oss et vårfotografi som du er ekstra godt fornøyd med, eller en serie
vårbilder du har jobbet med over tid, hvilket bilde / hvilken serie blir det?
Forklar hvorfor du plukker ut akkurat dette bildet / denne serien?
Jeg
tror jeg vil velge et bilde jeg har kalt «havstatuer». Kanskje ikke det typiske
naturbilde, men et bilde som prøver å si noe om vår tilknytning til havet og
menneskets plass i naturen. Tre jenter
fra ungdomsgruppa i Hidra Kameraklubb ble modeller på noen små holmer en vårdag
i 2012 da havet var stille og vannstanden lav. Jeg har lenge hatt en ide om å
fotografere mennesker som stiger opp av havet og dette ble en begynnelse på
prosjektet. Jeg liker lyset i bildet og
dette avlange formatet. Holmene uten
«statuene» hadde vært kjedelig, men når jentene stilte seg som saltstøtter på
hver sitt skjær, blir det plutselig et spennende element i bildet. Du kan lese
mer om denne historien her: http://biophoto.no/index.php/foto/115-piker-pa-skjaer
13. Er det noe annet
ifm. natur og fotografering som du har lyst til å dele med oss til slutt?
Ta en tur innom Arthur Morris’ «Birds as Art»: http://www.birdsasart.com/ . Her finnes det mange nyttige tips og spektakulære naturfotografier, særlig av fugler. Abonner gjerne på nyhetsbloggen: http://www.birdsasart-blog.com/
Hvis du vil se mer av mine bilder og lese fotohistorier, kan du gå hit: www.biophoto.no
Ta
gjerne også turen til Hidra Kameraklubbs hjemmeside: www.hidrakameraklubb.org
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar