Utsikten over Byglandsfjorden fra toppen Foto: Synnøve G. Solberg |
En av mine favoritt-turer er den flotte veien over Fånefjell like nord for Byglandsfjord i Setesdalen. Det har blitt en fast tur hver vår, og det er like fint hver gang! Veien snor seg oppover fra sørsiden av tunnelen. Det er informasjon om veiens historie langs den koselige veien oppover, og en milepæl helt fra 1855 står fremdeles. På toppen blir man belønnet med en fantastisk utsikt over Byglandsfjorden helt ute på stupet av fjellet. Her er det satt opp et gjerde, og det er benker og bord hvor man kan nyte nistemat og kaffe.
Tekst og foto: Synnøve G. Solberg
Foto: Synnøve G. Solberg |
Foto: Synnøve G. Solberg |
Foto: Synnøve G. Solberg |
Foto: Synnøve G. Solberg |
Foto: Synnøve G. Solberg |
Turen går fra "Her står du nå", gjennom det prikkete området. Faksimile: Synnøve G. Solberg |
Den gamle kjerrevegen over Fånefjellet (745 m.o.h.) starter ved rasteplassen ved sørsiden av tunnelåpningen. Du finner startpunktet ca. her: http://startsidenkart.gulesider.no/m/nKBpV
Ca. 1842 ble det anlagt en ganske bratt kjerrevei opp Kattedalen og over Fånefjellet. Fjorden ble brukt til transport om sommeren. Fra 1867 kom dampbåten "Dølen" i rute, og ca. 1897 kom "Bjoren" i tillegg. Men usikker is vår og høst gjorde samferdsel vanskelig helt inntil 1923 da veien ble anlagt i en halvtunnel rundt fjellet. Senere kom en tunnel rett gjennom fjellet. Den ble åpnet i 1963, og er den vi bruker i dag.
Veien over fjellet er til tider ganske bratt med skarpe svinger, og var i gamle dager en prøvelse for menn og hester. Da de første bilene prøvde seg i kleiva, måtte de rygge opp, siden revers hadde lavere gearutveksling. Det er helt utrolig at datidens biler kom seg over!
På toppen flater veien ut, og der er en liten trebro med et skilt som viser vei ut til rasteplassen og utsiktspunktet. En postkasse med en gjestebok kan signeres.
Foto: Synnøve G. Solberg |
Foto: Synnøve G. Solberg |
Følger man veien videre over på nordsiden av Fånefjell, kommer en stor steinoppbygging tilsyne. For å passere en kløft er det laget en bru av massiv stein. Et imponerende arbeid utført med håndmakt. Lenger nede er en ny trebru montert etter flomvannets herjing noen år tidligere. Til slutt flater veien ut, og man må krysse "Nautedalsåni". Den opprinnelige trebrua har for lengst råtnet bort, men er i senere år blitt erstattet av en sikker bru på jernbjelker.
Foto: Synnøve G. Solberg |
Foto: Synnøve G. Solberg |
Bilder fra den gamle veien langs fjorden tilbake, og halvtunnelen. Det er veien tilbake langs fjorden som er stengt ved halvtunnelen, helt på slutten av turruten.
Her har vi krysset rv. 9 på nordsiden av tunnelen, og tar gamleveien tilbake - veien til høyre. Foto: Synnøve G. Solberg |
Foto: Synnøve G. Solberg |
Foto: Synnøve G. Solberg |
Foto: Synnøve G. Solberg |
Foto: Synnøve G. Solberg |
Foto: Synnøve G. Solberg |
Foto: Synnøve G. Solberg |
Det anbefales å gå kleiva tilbake samme vei, for selve halvtunnelen fra 1923 langs fjorden er stengt for gjennomgang pga. rasfare. Det er mulig (og fristende) å passere, men det er på eget ansvar.
Halvtunnelen er imidlertid godt synlig fra sørsida av tunnelen, og det er svært imponerende å studere denne utgravingen av fjellet! Her kjørte bilene forbi den gang, og folk var lykkelige for at de slapp å kjøre over fjellet!
Turen er ikke så lang, og er derfor overkommelig for både voksne og barn. Det tar ca. 30 min. å gå opp til toppen. I tillegg er det en flott tur opp Setesdalen med bil.
Byglandsfjord jernbanestasjon Foto: Synnøve G. Solberg |
God tur!
Hilsen Synnøve
Fine bilder av en flott tur:) Siden jeg bor på Evje så blir det flere turer i løpet av året her. Denne turen er fin til alle årstider unntatt når det er snø. Fånekleiva er kjent for sitt mangfold av forskjellige vekster og det er her jeg jakter den første blåveisen ;) Det finnes mange andre flotte turer på begge sider av fjorden forøvrig der du kan få nydelig utsikt :) God tur!
SvarSlettTakk for turtips,Synnøve. Alltid moro å se nye steder. Flotte bilder, hit vil jeg!!
SvarSlettFlotte bilder og fin turbeskrivelse. Besøkte stedet i høst - men det ble bare halvtunnelen da. Neste gang blir det full "pakke".
SvarSlett