mandag 22. august 2011

Sopptid i Reddal



"I dag har jeg vært i den grønne skogen ved Reddal. Det var igrunn i våteste laget for fotografering, men fargene er så metta når det er vått, og soppene er så fine når de er våte, så bilder ble det likevel...

Foto og tekst: Tore Moy


Høstens program er ferdig trykt av Japan Photo - Kristiansand

Sommeren er på hell, og med den kommer den fargerike høsten; mange fotografers favorittårstid. Å labbe omkring til skogs og kjenne lukten av fuktig høstløv som sakte seiler ned til skogbunnen og legger seg som et vakkert teppe under gummisålene våre, er en herlig opplevelse. Med høsten starter vi også opp igjen med medlemsmøtene i lokallaget, og i dag var høstens program ferdig trykt på ekte, glanset fotopapir hos Japan Photo i Kristiansand.

Pass på at du tar med deg et eksemplar under møtet 6. september, og ta gjerne også med deg noen program ekstra. De kan du dele ut til venner og bekjente som du vet har interesse for fotografering i naturen, eller du kan muligens få lov til å henge opp et program hos den lokale kjøpmannen, i utstillingslokaler og andre steder som kan være aktuelle. Om du spør, kan du ikke få annet enn et høflig "nei", så det er uansett verdt et forsøk!

Styret vil igjen takke Frode Aaberg; daglig leder hos Japan Photo i Kristiansand, for å ha sponset oss med trykkingen av programmene dette året. Denne gang i noe mindre format slik at det er enklere å få med seg i vesker og fotobager, etter avtale inngått mellom styret og Aaberg.

Følg oss gjerne ved å klikke av for "Bli medlem av nettstedet" til høyre. Om ikke lenge vil du finne mer informasjon fra Stig Repstad, som er vår foreleser i september...

lørdag 20. august 2011

Fotografiets dag 28. august 2011 i Horten


Fotografiets dag arrangeres for femte gang av Preus museum i samarbeid med Norges Fotografforbund, Norske Reklamefotografer, Forbundet Frie Fotografer, Institusjonsfotografenes Forening, Pressefotografenes Klubb, Norsk Selskap for Fotografi, Norske Naturfotografer og Norsk Fotohistorisk Forening – Preus museums venner.

Arrangementet varer fra kl. 12.00 - 18.00, og du kan bl.a. få med deg utstillinger, foredrag, konsert, bli med på fotokonkurranser og verksted osv.


lørdag 13. august 2011

FotoVideos turnètrailer i Kristiansand

Fra FotoVideos sommerturnè på Torvet i Kristiansand


Det var flere velkjente fjes å se på Torvet i Kristiansand; da FotoVideos sommerturnè holdt sin stand søndag 14. august.  Både traileren og utlånsboden ble godt besøkt, og til tross for sterk vind og noe regn, var det også mange deltakere under de tre kursene; "makrofotografering", "lyssetting", og "hvordan ta bedre bilder". Også mandag 15. august kan du delta på kurs i teltet, besøke traileren, kikke lystent på utstyr, og stille spørsmål.

To av kursene holdes av Roger Brendhagen, og er gratis.
Les mer HER

Klikk inn videre og få med deg en smaksprøve via skjermen:


søndag 26. juni 2011

onsdag 22. juni 2011

BioFoto-medlemmer i Alaska

Nok en gang arrangerer Bent Olsen, som er tilknyttet BioFoto Sørlandet, tur til nasjonalparken Lake Clark i Alaska. Bent holdt et imponerende foredrag for oss under et medlemsmøte i fjor. Kanskje var det der Ivar Sviland, som er med på denne turen, ble inspirert til å delta? Andre kjente fjes i Alaska er bl.a. Stig Repstad fra FOKUS Fotoklubb. Stig er førstemann ut som foreleser under medlemsmøtene til høsten; 6. september. Se program

Du kan følge gjengen i Alaska ved å klikke bloggen til Bent Olsen

Ha en god reise!

tirsdag 14. juni 2011

Fototur til Dovrefjell

Svanåtindan                                             Foto Magne Myhren

Blåstrupe                                                 Foto Magne Myhren

Bjørkefink                                                 Foto Magne Myhren

Helt siden guttedagene har jeg hatt en drøm om å dra til Fokstumyra for å se på fugl. Nå er jeg førtifem og kan vel kanskje si det var på tide å gjøre noe med det...


søndag 12. juni 2011

Fototur til Lyngør 3. - 5. juni

En fornøyd gjeng i fyrvokterboligen lørdag kveld; Tore, Britt, Anne-Lise, Laila og Erik
Foto: Tore Moy


Værgudene var blide da 5 medlemmer fra BioFoto Sørlandet entret Lyngør fyr fredag 3. juni. Naturopplevelsene sto i kø, og batteriene gikk varme for våre venner; Nikon, Canon og Olympus. Det gjorde lattermusklene også...


torsdag 9. juni 2011

Tromøya med Moys blikk



Vi har tidligere oppfordret medlemmer av BioFoto Sørlandet til å sende inn fotografier og noen beskrivende ord om naturopplevelser. Denne gang er det Tore Moy fra Arendal som gjerne vil dele Tromøya med oss: 

Alle foto copyright Tore Moy




søndag 29. mai 2011

Utstillingen ble godt besøkt 29. mai

Fra vår utstilling i 2. etg. Foto: Anne-Lise Stangenes


Museets dag var preget av regntøy og paraplyer på Agder Naturmuseum og botaniske hage 29. mai. Likevel, eller kanskje nettopp derfor, ble utstillingen til BioFoto Sørlandet godt besøkt. Vi holdt stand i 2. etasje i museets hovedbygning, og det var mange som tok trappene opp til oss for å se utstillingen og slå av en fotoprat...


mandag 23. mai 2011

Fototur til Ole Martin Dahles "ørnerede" - Flatanger - 2012

Foto: Alf Jacob Nilsen
Øvrige medlemmer av BioFoto Sørlandet og andre interesserte fotografer, har fått følgende invitasjon fra Alf Jacob Nilsen (Hidra Kameraklubb og BioFoto Sørlandet):

"Hei...

Jeg prøver å organisere en fototur til Ole Martin Dahles "ørnerede" i Flatanger i pinsen 2012 for å fotografere havørn. Havørnsafariene til Ole Martin er utrolige natur- og fotoopplevelser. Denne linken viser noen bilder fra turen vi hadde i siste halvdel av mai 2010: 

http://www.biophoto.no/flatanger%202010.htm  Dette må bare gjentas, og det ville være interessant å få med fotografer fra Sørlandet!