mandag 29. oktober 2012

Insekter på eføybusken

 
 
Første helgen i oktober var det nydelig og varmt vær på Sørlandet, og eføyen blomstret på sitt vakreste. Siden det er lite annet som blomstrer på denne tiden av året, så tilrekkes flere ulike insektarter til eføyblomstene. Det surret og summet blant eføyen av mengder av sultne insekter. Pollenkorn festet seg på de hårete insektkroppene, og slik blir eføyen pollinert uten at insektene har noen anelse om at det er de som står for det!
Jeg koste meg med makroobjektivet i flere timer. Jeg har ikke så mye erfaring med makro, så for meg var dette kjempegøy og en stor opplevelse å få se i detalj hvordan insektene faktisk ser ut.
Her har jeg plukket ut noen bilder av ulike insektarter, og tatt utsnitt av noen av dem.
Tekst og foto: Beate Strøm Johansen

 















 
 
 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar