tirsdag 22. januar 2013

Kompaktkameraets muligheter og utfordringer

Struktur av Erik Kristensen



Har du "BARE" kompaktkamera? Etter denne kvelden vil du kanskje sløyfe ordet "bare", og med stolthet svare den som spør; "Jeg bruker kompaktkamera"!



VELKOMMEN TIL BILDEFOREDRAG 
"OVER OG UNDER VANN"
MED 
ERIK KRISTENSEN OG TORE MOY 

TIRSDAG 5. FEBRUAR KL. 18.30 
AGDER NATURMUSEUM OG BOTANISKE HAGE





Foto: Erik Kristensen og Tore Moy
Tekst: Erik Kristensen, Tore Moy, Anne-Lise Stangenes





PROGRAM FOR KVELDEN

- Nytt fra styret
- Kompaktkameraets muligheter og utfordringer m/Erik Kristensen og Tore Moy
- PAUSEKAFFE og kaffemat kr 20,-
- Månedens Foto: Abstrakt natur (med vekt på lys, farger, linjer, komposisjon)
- Avslutning








Foto: Anne-Lise Stangenes




 "Kompaktkameraet har muligheter - 
også under vann 
- Tore Moy -

 
Verden under vannflaten er fascinerende.... Foto: Tore Moy



Jeg bruker både kompaktkamera og speilrefleks-kamera, men det er ikke utstyret som har betydning. Det er evnen til å formidle det man ser som er viktig.



Agfa Clack  Foto: Tore Moy



Jeg begynte å ta bilder med min søsters kamera; et "klikk-klakk" kamera - sort-hvitt bilder Agfa clack og 120-film; fra jeg var ca. 12 år. Den gang tok jeg bl.a. bilder på ferieturer. Fra jeg hadde Minolta med dias-film, som jeg fikk som konfirmant, så jeg enda flere muligheter og motiver. Fra 1972 hadde jeg også speilreflekskamera, og interessen for makro-, og landskap økte til det i dag nok er det som ligger mitt hjerte nærmest.


Jeg har alltid vært interessert i å gå i naturen og se på dyr, fugler, insekter osv. og alt som lever der. Blomster i en eng tatt med kompaktkamera; tatt "unnenifra" kan gi inntrykk av at du faktisk er der. Med kompaktkamera har du andre muligheter for gode bilder, men du må ut og eksperimentere. Det er ingen som har lært meg å fotografere. Du må ut og prøve. Tenk ulike vinkler. Legg deg ned og ta bildene nedenfra og opp; froskeperspektiv, ovenfra og ned; fugleperspektiv osv. Et kompaktkamera er lett; du kan ta det med overalt, og alltid ha det i lomma - for hånden - klart i tilfelle det dukker opp noe - og det gjør det ofte, men du må ut!


Min interesse for undervannsbilder bunner i nysgjerrighet og eksperimentering. Det startet med å fotografere skjell på land, og da ble jeg nysgjerrig på undervannslandskap og kjøpte et undervannshus til Canon G12`en. 



Undervannshuset jeg bruker til mitt Canon G12  Foto: Tore Moy



Har holdt på med undervannsfotografering i ca. 1 år nå. Det koster jo ingenting når du først har utstyret, så det er bare til å prøve og feile. 




Foto: Tore Moy

Foto: Tore Moy

Foto: Tore Moy



Jeg kommer til å vise noe om hvilke muligheter du har når du bruker dette utstyret, og jeg kommer også innom begrensninger; bl.a. i forhold til dybdeskarphet. I tillegg til å vise bilder via pc og projektor, har jeg med noen bilder som dere kan se på i pausen.Mulighetene er mange! 


Hilsen Tore Moy"








Foto: Anne-Lise Stangenes

 "Kompaktkamera, muligheter og utfordringer 
- Erik Kristensen -

"Dybdeskarphet 1" Foto: Erik Kristensen



"Dybeskarphet 2"  Foto: Erik Kristensen




Hvorfor sier jeg ”bare” kompaktkamera?


Har fotografert siden guttedagene, og husker jeg hadde foto som valgfag på ungdomsskolen. Fotograf Jensen var læreren. Min onkel var en ivrig hobbyfotograf og det var oss ungene som var onkel Torbjørns fotomotiv. Vi sitter igjen med mange gode minner på grunn av disse bildene. Mulig det allerede da ble vekket en interesse for foto.



Fra onkel Torbjørns arkiv. Undertegnede i midten



Natur har alltid vært mitt motivområde, i begynnelsen var det nok fugler som var hovedmotivet, og etter hvert turer vi gutta var på. Men i dag er det mer linjer, former, mønster og farger som fenger interessen. 





Tatt med Dicapac undervannspose som regnbeskyttelse ISO-584  Foto: Erik Kristensen

Lang lukkertid 0,3sek frihånd  Foto: Erik Kristensen

Reise  Foto: Erik Kristensen




Turen og det  å se og oppleve naturen er vel så viktig som det å komme hjem med mange gode bilder. Men det er selvsagt morsomt når man klarer å formidle en opplevelse, en stemning gjennom bildene man har tatt.




Husk familiebildene... Foto: Erik Kristensen





Jeg var glad i Velvia filmen og det var vanskelig å slippe taket i det analoge. Men da jeg fikk mitt digitale kompaktkamera i 2007 var det noe som sa klikk og etter den dagen har jeg knapt eksponert ei filmrute.





Mønster  Foto: Erik Kristensen




Nærgrense, f 7,6 brenvidde 5mm (tilsvarer 24mm ved 35mm)  Foto: Erik Kristensen




Jeg synes ofte utstyr får for stor plass på bekostning av bildet. Jeg faller fort av lasset når det blir snakk om merker, pixler og megabyte, og dette kan nok være en sperre for mange. Det handler jo i bunn og grunn om å slippe lys gjennom et hull og på den måten prøve å få ut de bildene man har i hodet. Derfor har jeg lyst til å fortelle litt om kameraet mitt, slik at jeg kan sløyfe ordet ”BARE” neste gang jeg presenterer meg og mitt fotoapparat. Tror mangfold i utstyr og teknikker kan være med å utfordre oss alle i Biofoto og gi oss mer glede i hobbyen vår.




Lang lukkertid 0,5sek frihånd  Foto: Erik Kristensen



Lang lukkertid ca 7sek stativ  Foto: Erik Kristensen





Hvor er alle de unge som var med på Nasjonal Fotovandring i mai?


Hvor er de som bruker mobilen som kamera?


Hvor er de som har et kjærlighetsforhold til svart/hvitt? 


Hvorfor er det bare Jehovas vitner som skal ha retten til bildene fra paradis, underforstått hvor er de som klipper og limer?


Vel møtt! Håper vi får en fin kveld sammen. 


Erik"



Silhuett  Foto: Erik Kristensen



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar