mandag 27. januar 2014

Portrettintervju med Steffan Hestenes

"Selvportrett"
Hahnel Wireless Remote.
Foto: Steffan Hestenes




 
Friluftsmennesket Steffan Hestenes har alltid likt å gå i fjellet og i skogen. Gjennom sitt medlemskap i Biofoto og Biofoto Sørlandet håper han å få et utvidet nettverk av fotovenner som han kan dele opplevelser og erfaringer med. "Å presse seg på dyrene slik at de blir skremt når vi er ute og fotograferer, er ingen god atferd", mener Steffan, som har Hovden og omegn som sitt vinterlige "fotoparadis".



Portrettfoto (nedenfor): Robert Fredriksen 
Øvrige foto: Steffan Hestenes
Intervjuer: Anne-Lise Stangenes




 
 
 
 
 
1. Hvem er Steffan Hestenes som fotograf?

Jeg er relativt ny med speilreflekskamera og dens funksjoner. Jeg løp alltid rundt med kamera som liten, men da med engangskamera fra Kodak – (som minner meg på at jeg har tonnevis av negativer jeg må få fremkalt)
 
 
 
"Bar bakke"
På Gimle gård 1. desember
Pentax K-30, f/2.8, 1/2000sek, ISO-100, 100mm
Foto: Steffan Hestenes



 

Da jeg var noen og tyve kjøpte jeg meg ett Canon 500D men det ble liggende og støve. Det var først nå for 2 år siden jeg gikk til innkjøp av Pentax-k30 og begynte å sjonglere med lukkertid, ISO og blender. Siden da har det vært en stigende, bratt lærekurve. Jeg har selvsagt lært av andre ved å studere ulike teknikker og metoder, men utover det har jeg lært det meste jeg kan innen foto ved å prøve, feile, og utbedre J


 
 
"Høstveg"
5 eksponeringer
Foto: Steffan Hestenes
 
 
 
 
 
 
 

2. Hva er grunnen til at du begynte å fotografere, og hva inspirerer deg som fotograf i dag?

En av grunnene til jeg begynte med fotografering er at jeg alltid har vært et friluftsmenneske. Jeg har alltid likt å gå i fjellet og skogen, og har opplevd mange fantastiske øyeblikk som jeg gjerne vil ta med meg hjem å vise familie og venner .  Det er jo utrolig spennende og gøy J




"I hjertet av naturen"
Foto: Steffan Hestenes
 

 
 
 
 
 
 

3. Hvor mye tid bruker du til å fotografere, og hvilke ambisjoner har du innen egen fotografering?

Jeg bruker veldig mye tid på fotografering og jeg elsker det!  Jeg prøver å begrense landskapsbilder til morgen og kveld, men utover det har jeg alltid med meg kamera hvor hen jeg er. Det handler jo blant annet om videreformidling  og slik kan jeg alltid være beredt - he, he. Den første og fremste ambisjonen innen foto som jeg har er å ha det gøy med fotograferingen på ett slikt nivå at jeg ikke blir lei – og skape ett nettverk med andre fotointeresserte. Jeg holder for tiden på og spare opp print i forskjellige format for utstilling i hagen til våren – det blir for venner og familie og egentlig den som ville ha interesse av mine bilder – om jeg kunne ha dekket noe av utstyret jeg har kjøpt til nå ved den utstillingen hadde det jo det vært topp .



"Høstfarger i Baneheia"
Canon EOS 500D, f/7, ISO-100, HDR - 3 eksponeringer
Foto: Steffan Hestenes
 
 
 
 
 
 
 

Steffan Hestenes
Mobilfoto: Robert Fredriksen
4. Hvilket forhold har du til fotoutstyr, og hvilket utstyr har du selv?

Jeg tror betydningen av godt fotoutstyr er stor, og det tror jeg de fleste er enige i, men det er ikke dermed sagt at man ikke kan videreformidle en vakker scene med dårlig utstyr. Selv bruker jeg Pentax-k30 og er strålende fornøyd. Dette er ett supert førstegangskamera, men nå har det kommet til det punktet at det er på tide med en oppgradering. Da er det K3`n til Pentax som står for tur. Objektiver jeg bruker, Sigma 10-20mm f3,5 / Sigma 150-500 f5-6,3 apo dg os/ D-fa 100mm f2,8 wr / Pentax kit objektiv 18-55 f3,5 wr

 
 
 

"The mist"
Sigma 10-20mm, f/3,5
Foto: Steffan Hestenes









5. Hvilke tanker har du om bilderedigering?

Jeg er tilhenger av naturtro bilder, men har ikke noe imot redigering. Det er vel derfor man i utgangspunktet skyter i RAW – for å hente ut det man kan av informasjon. Dessuten er de fleste kameraer fabrikkert slik at tar man bilder i jpeg så behandler kameraet bildet / bildene i en liten grad.

Jeg bruker selv bare Lightroom og manipulerer ikke bilde ved å fjerne/legge til elementer.
 
 
 

"Morgenstemning i Åseral"
Det ble det ingen fugl på mine venner som jaktet med bly i Åseralfjellene høsten 2013,
men jeg fikk derimot ei kongeørn på brikken med 500mm .
Foto: Steffan Hestenes
"Lenticular clouds"
Pentax K-30,  f/8, 1,3sek, ISO-100
Foto: Steffan Hestenes
 






 

6. Hvordan vil DU definere hva et naturfoto er?

Ett naturfoto for meg er en komponering uten noen menneskeskapte elementer.
 

"Colours"
Foto: Steffan Hestenes

 





 

7. Hva er et godt fotografi for deg?

I skrivende stund har jeg ikke noe godt og klart svar på det. For min del kan det  være slik at ett godt komponert bilde overskygger det teknisk dårlige, og motsatt, slik at ett dårlig komponert bilde kan overskygges og bli bra av det tekniske igjen.

Dette er selvfølgelig veldig individuelt og alle har hver sin mening – men gjennomsnittlig liker jeg ett godt komponert bilde som er teknisk bra! ;)

"Soloppgang Odderøya øst"
Pentax K-30, f/8, 4sek, ISO-100, 10mm
 Foto: Steffan Hestenes
 

 
 
 
 
 

8. Hvilke fototips vil du dele med oss andre når det gjelder fotografering på vinteren? Har du fototips som gjelder andre årstider også - som du vil dele med oss andre?
"Morgenstemning på Odderøya i desember"
Pentax K-30, f/8, 2sek, ISO-100, 10mm
Foto: Steffan Hestenes

 
Nå har ikke jeg så lang erfaring; men mitt tips for landskapsfotografering er å fange det siste ”rødlige” lyset nå om vinteren  de 10 siste minuttene for solen dukker under horisonten. Når den rødlige fargen smører opp snøen for så gradvis å male skyene røde og rosa – det blir det stemning ut av  J






 

9. Hva eller hvor er ditt vinterlige "fotoparadis", og hva vil du begrunne svaret ditt med? Har du andre steder som du stadig vender tilbake til for å fotografere, uavhengig av årstid?

Mitt vinterlige foto paradis må være Hovden og omegn. Da kan man støte på litt av hvert av fugl sammen med fine fjellformasjoner, trær, gode og fine snøkrystaller m.m.




"Less is more"
Pentax K-30, f/8, 1/50sek, ISO-100, 100mm
Foto: Steffan Hestenes

 





 

10. Hva var din bakgrunn for å bli medlem av BioFoto/BioFoto Sørlandet, og hva tilfører medlemskapet deg personlig?

Det var helt tilfeldig at jeg fant Facebook siden til Biofoto Sørlandet og videre fikk se hjemmesiden. Jeg har ennå ikke vært på noen møter eller felles turer, så her må jeg skjerpe meg! Jeg er veldig glad jeg snublet over denne klubben og som helt fersk ser jeg frem til evt. turer og felleskap .

 

"Frost"
Foto: Steffan Hestenes










 
11. Norsk Naturfotofestival blir arrangert på Ski 21. - 23. mars i år. Hvilke tanker har du om at det  skal arrangeres en naturfotofestival i Norge? Skal du på festivalen selv, og i tilfelle ja - hva tenker du at festivalen kan tilføre deg personlig?

Norsk Naturfotofestival på Ski – det høres veldig interessant og lærerikt ut. Jeg har ingen planer pr. i dag om å ta turen da nettverket mitt innen foto ikke er så stort enda -  men skulle det utvide seg nokså raskt og jeg fikk en stående invitasjon; samtidig som vindretningen var riktig - da skulle jeg vurdert det sterkt!

 

 
 
 
 
 
 

12. På hvilke måter tenker du at naturfotografer kan ta hensyn til livet i naturen når vi er ute og fotograferer?

- - -  Jeg tenker at vi skal respektere naturen og dyrelivet i den. - At vi ikke skal presse oss på, ikke være for ivrige slik at dyrene blir skremt. Vi må tenke sikkerhet for oss selv og dyrelivet .



1 av 2 frostdager i desember 2013
100mm macro, 2,8 wr
Foto: Steffan Hestenes
 
 
 
 
 
 
 
 
 

13. Dersom du skal vise oss et vinterfotografi som du er ekstra godt fornøyd med, eller en serie vinterbilder du har jobbet med over tid, hvilket bilde / hvilken serie blir det? Forklar hvorfor du plukker ut akkurat dette bildet / denne serien?

Jeg legger ved ett fotografi som jeg er ekstra fornøyd med – ikke på grunnlag av komponeringen eller det tekniske, men fordi det var ett av de første bildene med speilreflekskamera jeg tok. Det var ett vendepunkt i det å forstå ”å fange lyset” som min gode venn - friluftsmennesket og naturfotografen Jan Thomassen stadig hadde pratet om.



"Fange lyset"
Pentax -k30, 150mm, f/5, ISO-100, 1:400sek
Foto: Steffan Hestenes





Hestenes Photography på Facebook; fotografier med bruk av ulike teknikker; HDR, lysmaling, makro, eksponering med lang lukkertid, landskap o.s.v. Foto er gøy!


 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar