mandag 19. juni 2017

En liten historie om hagens spennende insekter av Allan Folkestad

Jeg tror det var Audun Richardsen som sa at ‘egentlig fotograferte han bare i sin egen bakhage’ (dvs farvannet rundt Tromsø!) som gjorde at jeg startet opp med daglig leting etter insekter i hagen som en rutine etter at jeg kommer hjem fra jobb.
Den lille turen i hagen med kameraet rundt halsen resulterer som oftest ikke i et bilde av noe spennende eller uvanlig, men ofte er det ihvertfall en humle en kan prøve seg på. Humler er ikke alltid enkle å ta gode bilder av . En ting er at de ofte er urolige, men de er også mørke og vanskelig å få godt belyst uten blitz.

Foto: Allan Folkestad, Humle i Azalea


Biller og eddekopper er gjerne roligere, men bildet av blomsterbukken som ligger og slapper av på et blad viser en av utfordringene ved makrofotografering og insektfotografering: å få god dybdeskarphet

Foto: Allan Folkestad,  Blomsterbukk

Det er også en utfordring å skape liv og drama i insektsbilder. Det er ikke lett å finne en god posisjon i forhold til insektet og veldig ofte ser vi bilder tatt ovenfra der ryggskjold el.l. blir dominerende og hele inntrylkket blir endimensjonalt. Med håndholdt utstyr, som i mitt tilfelle med fullformat kamera og 60mm makroobjektiv, bør man trosse faren for flått og legge seg ned for å finne mer interessante vinkler. Da kan man for eksempel få et portrettbilde av liten edderkopp

Foto: Allan Folkestad, Edderkopp

Det er alltid et håp når man rusler rundt i hagen å kunne ta bilder som viser ikke bare ett enkelt insekt, men også insekters forhold til hverandre. Den kanskje mest dramatiske relasjonen mellom insekter er når det ene spiser det andre, og jeg må innrømme at jeg var svært fornøyd da jeg sjekket jorbærblomstene og fant en krabbeedderkopp som var i ferd med å suge næringen ut av et insekt den hadde fanget. En brutal scene, men slik er naturens gang.

Foto:Allan Folkestad, Edderkopp med bytte

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar