tirsdag 6. juni 2017

Springvannstemmen

En uke i og ved Springvannstemmen.

Foto Terje Alveberg, "Først var de 10"


Jeg gikk og speida langs dammen en dag i slutten av mai. Da oppdaga jeg tre andefamilier på vannet. Ei andemor hadde 10 små dunnøster på slep.
En gang jeg matet en familie, så kom endene bort til meg der jeg satt på bakken. De nærmeste ungene kunne jeg nesten klappe. Mora passa på endene, men ikke verre enn at hun nappa brødbitene foran nesa på ungene sine.
Jeg var innom dammen flere ganger den uka. Rundt vannet luska 2 katter. De gikk og speida på andefamiliene. De voksne endene kvekka og dro med ungeflokkene ut fra land. Det var også ulike varianter av "hundepass" De fleste godt i bånd og lot endene være i fred. En hundeeier ba jeg fjerne bikkja fra vannet da den skremte endene med badinga si. Hundeieren gjorde det. I tillegg var det kråker og måker som holdt seg tett på endene. Så det var litt av hvert å passe på for andeforeldrene. Etter ei uke var den største ungeflokken redusert fra 10 til 4 unger. Veit ikke hvem som hadde tatt ungene, men oppfordrer alle til å vise varsomhet.
Tekst og foto: Terje Alveberg

Foto Terje Alveberg, "Svømmetur"

Foto Terje Alveberg, "Idyll i andedammen"

Foto Terje Alveberg, "Mamma passer på"

Foto Terje Alveberg, "Pappa passe på"

Foto Terje Alveberg, "Hvilken vei skal vi gå"

Foto Terje Alveberg, "Skynde oss nå"

Foto Terje Alveberg, "Kvelden faller på"

Foto Terje Alveberg, "Mørket lukker seg"

Foto Terje Alveberg, "Godt å sove nå"

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar