"Selvportrett I" Foto: Øystein Birkenes La oss danse mot vår... |
Alle foto: Øystein Birkenes
Intervjuer: Anne-Lise Stangenes
Jeg startet min fotokarriere med å ta valgfaget Foto på
ungdomsskolen. Vi gikk rundt og tok bilder som vi deretter fremkalte i
mørkerom. Det er nok minimalt av det vi gjorde der som jeg husker i dag, men
kanskje noe ubevisst har blitt med. Interessen har i alle fall holdt seg. En
ting jeg husker var en kommentar fra læreren: «Hvis dere skal fotografere
fugler rekker de både å legge egg og ruge ut unger før dere har stilt inn
kamera.»
Jeg hadde tidligere tatt noen sporadiske bilder med andres kamera, og det var først med konfirmasjonspengene jeg kjøpte mitt eget. En av de aller rimeligste speilrefleksene fra Minolta. Husker det kostet 1.595,- (i 1979), og at det faktisk var litt mer enn jeg hadde fått i kontanter. Hadde bare standardobjektivet, men det ble likevel en del nærbilder av hageblomster o.l. Etter noen år byttet jeg imidlertid speilrefleksen inn i en kompakt-zoom fra Nikon. For meg var foto en liten hobby så det passet bedre med et kamera som hadde plass i lomma i et aktivt liv, enn det store «kassaapparatet», som jeg sa. Tror i ettertid at det lille kameraet ble mer brukt enn det store ville blitt. Er nok mye selvlært, men har også lært mye og fått mye inspirasjon fra andre.
Jeg hadde tidligere tatt noen sporadiske bilder med andres kamera, og det var først med konfirmasjonspengene jeg kjøpte mitt eget. En av de aller rimeligste speilrefleksene fra Minolta. Husker det kostet 1.595,- (i 1979), og at det faktisk var litt mer enn jeg hadde fått i kontanter. Hadde bare standardobjektivet, men det ble likevel en del nærbilder av hageblomster o.l. Etter noen år byttet jeg imidlertid speilrefleksen inn i en kompakt-zoom fra Nikon. For meg var foto en liten hobby så det passet bedre med et kamera som hadde plass i lomma i et aktivt liv, enn det store «kassaapparatet», som jeg sa. Tror i ettertid at det lille kameraet ble mer brukt enn det store ville blitt. Er nok mye selvlært, men har også lært mye og fått mye inspirasjon fra andre.
2. Hva er grunnen
til at du begynte å fotografere, og hva inspirerer deg som fotograf i dag?
I begynnelsen ble det nok mest fotografering av familie,
i forskjellige sammenkomster med venner, og fra idretten. Seinere har nok
fotointeressen økt og jeg blir inspirert av veldig mange kilder. Har tatt noen
kurs, men får også mange tips gjennom å se andres bilder i blader og bøker.
Liker å lese og har alltid vært glad i naturen. Andre kunstformer er også kilde
til inspirasjon for meg.
"Bekk"
Fiskå-bekken med etter min mening fin kombinasjon
av lyset og lukkertida.
Foto: Øystein Birkenes
|
"Bjørk"
En fin liten detalj, og med den kraftige
kontrasten mellom det hvite treet og den knallblå himmelen.
Foto: Øystein Birkenes
|
3. Hvor mye tid
bruker du til å fotografere, og hvilke ambisjoner har du innen egen
fotografering?
Det har nok dessverre blitt mindre tid til fotografering
enn ønsket de siste årene siden det har blitt for mye annet som har tatt mitt
fokus. Kort fortalt så ble jeg operert for hjernesvulst i 2005, min søster døde
av brystkreft i 2008 og jeg ble skilt i 2011. Men alle gode ting er tre… I
oktober 2008 hadde jeg og eksen en utstilling på Kirkens Bymisjon. Hun med
malerier og jeg med foto. Alle bildene jeg har med her er hentet derfra. Dvs.
noen av disse var ikke med i selve utstillinga, men jeg hadde sikkert 40 - 50
aktuelle bilder, hvorav de 10 - 15 (?) det var plass til, ble plukket ut. Min
søster hadde forresten lyst til å være der, men hun var så dårlig at jeg måtte
brenne bildene på en CD til henne. Så dette har vært en tøff og lærerik
prosess. Solgte mange bilder og fikk mange gode tilbakemeldinger den gang, og
det er veldig viktig for oss.
"Hvitveis"
Om snøen ligger tykk i disse dager så skjuler
den en stor skjønnhet.
Foto: Øystein Birkenes
|
4. Hvilket forhold
har du til fotoutstyr, og hvilket utstyr har du selv?
Selv om det er fotografen som betyr det aller meste innen
fotografering, så innrømmer jeg gjerne at jeg lar meg, sikkert som mange andre,
friste og fascinere av utstyr.
Jeg startet min digitalkarriere med en Canon 400D, men med maks 1600 ISO med kornete resultat så ble fjorårets bytte til en 7D virkelig som natt og dag for meg. Jeg gikk også med Nikon i tankene, men siden jeg allerede var så godt kjent med Canon-menyen så ble det det igjen.
Av objektiver så har jeg ofte brukt en Tamron 18-250 mm. Noen vil garantert si at den forringer bildekvaliteten, særlig i endene av zoomområdet, men den dekker hele brennviddespekteret og passer ideelt for meg. (Samtlige bilder som er med her er for øvrig tatt med den.) Siden den er uten stabilisator har jeg kjøpt en Sigma 17-70 og en 50-500. Med også et makro/portrett-objektiv fra dem så har jeg absolutt dekket det hele.
Siden synet mitt er litt endret bruker jeg stort sett bare auto fokus og de fleste bilder tar jeg på den automatiske P-innstillinga. Jeg liker også å prøve meg fram med andre programmer og endring av lukker, blender og over- og undereksponering osv. Like fullt så er det noen ting mitt lille kompaktkamera er bedre på enn speilrefleksen.
Jeg startet min digitalkarriere med en Canon 400D, men med maks 1600 ISO med kornete resultat så ble fjorårets bytte til en 7D virkelig som natt og dag for meg. Jeg gikk også med Nikon i tankene, men siden jeg allerede var så godt kjent med Canon-menyen så ble det det igjen.
Av objektiver så har jeg ofte brukt en Tamron 18-250 mm. Noen vil garantert si at den forringer bildekvaliteten, særlig i endene av zoomområdet, men den dekker hele brennviddespekteret og passer ideelt for meg. (Samtlige bilder som er med her er for øvrig tatt med den.) Siden den er uten stabilisator har jeg kjøpt en Sigma 17-70 og en 50-500. Med også et makro/portrett-objektiv fra dem så har jeg absolutt dekket det hele.
Siden synet mitt er litt endret bruker jeg stort sett bare auto fokus og de fleste bilder tar jeg på den automatiske P-innstillinga. Jeg liker også å prøve meg fram med andre programmer og endring av lukker, blender og over- og undereksponering osv. Like fullt så er det noen ting mitt lille kompaktkamera er bedre på enn speilrefleksen.
"Kirsebærblomster"
enda et vårtegn som snart er der, dragende
effekt i bildet som er tatt gjennom et liggeunderlag.
Foto: Øystein Birkenes
|
5. Hvilke tanker
har du om bilderedigering?
Jeg har selv bl.a. vært på kurs i Lightroom, men forsøker
heller å gjøre bildet best mulig når jeg tar det. Foretrekker å være i heia
framfor å sitte foran PC-en. Det
forklarer vel min holdning til dette. Folk må gjerne redigere bildene i
etterkant, men innenfor «rimelighetens grenser». Å gjøre små enkle ting mener
jeg er greit, mens større manipulering bør unngås. Og så har vi jo igjen det
aspektet av dette som nærmest en ny kunstform. Mange spennende uttrykk, men
vanskelig å håndtere.(For igjen å referere til bildene jeg har med her så er de
så og si ubehandlet i etterkant.)
"Maur"
et «såkalt» makrobilde ifølge zoomobjektivet, maur
på det blomstrende plommetreet.
Foto: Øystein Birkenes
|
6. Hvordan vil DU
definere hva et naturfoto er?
For meg er naturfoto en dokumentasjon av noe i naturen.
Jeg er nok av den noe gamle og konservative skolen der jeg mener det
menneskeskapte helst bør holdes utenom. Sier «helst» fordi det også kan være en
del av fortellingen bildet gir. For meg så flyter også dette og det forrige
spørsmålet litt i hverandre. En vanskelig og nærmest umulig diskusjon med de
utallige meninger som finnes. La mine bilder jeg har kalt "Tuja I" og "Tuja II"
illustrere dette. Tujaen er jo ingen naturlig vekst, men bildene viser hvordan
fotografen med fokus, brennvidde og blender kan framheve det som er ønsket. Det
kan tas mange fine makrobilder i en midtrabatt… eller?
"Tuja I" Foto: Øystein Birkenes |
Tuja I og II er
forresten tatt fra Trekanten senter og det vi ser er Hydro Texaco stasjonen og
veien mot Lumber. Med de store forandringene som har skjedd er de nesten
allerede historiske selv om de er tatt i juli 2007.
"Tuja II" Foto: Øystein Birkenes |
7. Hva er et godt
fotografi for deg?
Som jeg allerede har vært innom så synes jeg et bilde
skal formidle en stemning og/eller fortelling. Med min perfeksjonisme må jeg
også la det være «godt nok».
"Lista"
tatt fra toppen av Lista fyr mot Borhaug på en fin
augustdag.
Foto: Øystein Birkenes
|
"Skogshimmel"
En litt annerledes vinkel kan ofte forandre
inntrykket.
Foto: Øystein Birkenes
|
"Solstråler"
Flott effekt av sola bak skyene.
Foto: Øystein Birkenes
|
8. Hvilke fototips
vil du dele med oss andre når det gjelder fotografering?
Du kan like gjerne ta flotte bilder i nærområdet som på
savannen i Afrika. Hovedsaken for oss barn i alle aldre er å ha det gøy med
kamera. Mitt viktigste fototips er derfor å ha blikket med seg. I min
fotografering er lys og linjer viktige ingredienser. Men det flotte med
fotografering er at vi alle har forskjellig blikk for ting og prioriteringer i
det vi ser.
"Linjer" Flott mønster i fjellet. Foto: Øystein Birkenes |
9. Hva og/eller
hvor er ditt vinterlige "fotoparadis", og hva vil du begrunne
svaret ditt med?
Uansett årstid så er nærområdet mitt det viktigste for
meg. Det er nok også en av de tingene som har endret seg i forhold til mitt
«forrige liv».
"Vrihassel - sommer" Foto: Øystein Birkenes |
En flott
«skulptur» i egen hage.
"Vrihassel - vinter" Foto: Øystein Birkenes |
"Vannlilje" Beroligende motiv fra 2 stampe i Baneheia. Foto: Øystein Birkenes |
For meg var BioFoto / BioFoto Sørlandet bokstavelig talt det
naturlige valg siden jeg alltid har likt naturen. Jeg har vokst opp i nærheten av
skogen, lekt i den, jeg løp i mange år aktiv orientering og har de fleste venner
og kjente fra da. Har forresten noe lite kjennskap til andre fotoklubber, men
BF/BFS passer i alle fall ideelt for meg. Som sagt inspireres jeg bl.a. av å se
andres bilder og det blir det i høyeste grad her, både på møter og i bladet
Naturfotografen. Gode forelesere, gode tips og flere og flere kjente er viktige
argumenter.
11. Norsk Naturfotofestival blir arrangert på Ski 21. - 23. mars i år. Hvilke tanker har
du om at det skal arrangeres en
naturfotofestival i Norge? Skal du på festivalen selv, og evt. hva tenker du at
festivalen kan tilføre deg personlig?
Det er jo flott at det skal arrangeres en naturfotofestival
her til lands. Jeg har kjøpt både hotellopphold og festivalpass for hele
perioden. Jeg tar sikte på å gå på flest mulig relevante foredrag og regner med at
det vil gi meg veldig mye.
12. På hvilke
måter tenker du at naturfotografer kan ta hensyn til livet i naturen når vi er
ute og fotograferer?
Dette ser jeg
som veldig viktig. Det jeg har gjennomgått har nok også gjort at jeg nå har et
annet syn på en rekke saker. Det har nok fått meg til å tenke mer, og har gjort
meg adskillig mer klima- og miljøfokusert. Som jeg sier så var jeg før en
naturforbruker, mens jeg nå er en naturbruker. Der jeg tidligere løp ser jeg
adskillig mer nå som jeg går. Fotograferingen har blitt en større del av livet
mitt nå enn tidligere.
"Motlys I" Foto: Øystein Birkenes |
"Motlys I" og "Motlys II", som sagt så er lyset og deriblant dets
trolske virkning imot og med litt dis eller tåke til å forsterke effekten noe
som fascinerer meg.
"Motlys II" Foto: Øystein Birkenes |
13. Dersom du skal
vise oss et fotografi som du er ekstra godt fornøyd med, hvilket / hvilke blir
det? Forklar hvorfor du plukker ut akkurat dette / disse bildene?
Jeg har litt problemer med å prioritere noen bilder foran
andre, da de alle har sin egen verdi for meg, forteller meg en historie og gir
meg noen spesielle assosiasjoner. Men kan i alle fall si at bildene jeg har
kalt "Ender" og "Vinterlig kirsebærgrein" har jeg i 50x70 format på veggen.
Forstørra og ramma de inn da jeg bodde i min forrige leilighet. Den hadde helt
hvite vegger og jeg trengte noen friske farger. Her jeg bor nå er også veggene
temmelig lyse, så da er de gode å hvile blikket på. (Han som rammet de inn
trodde forresten at den blå himmelen var manipulert, men det er kun Canons
lysmåling som har gjort den jobben. Evt. utbrenthet er også noe jeg med mindre
godt syn av og til ikke ser like lett som enkelte andre. )
"Ender"
Som medlem av Ornitologisk Forening har jeg nok en
ekstra forkjærlighet for fugler.
Foto: Øystein Birkenes
|
"Vinterlig kirsebærgrein"
Kraftige farger i egen hage samt
greina diagonalt over hele bildet.
Foto: Øystein Birkenes
|
Hallo Øystein.
SvarSlettEn flott jobb du har gjort her med denne presentasjonen. Takk for fine bilder og inspirasjon.
Hilsen Helge N.