mandag 3. februar 2014

Portrettintervju med Laila H. Flatøy

Laila H. Flatøy fotografert av Randi B. Haugen


Laila skulle gjerne fotografert mye oftere og mye mer, men når hun først har tiden på sin side, er hun gjerne å se på Lista eller på Kaldvell ved Lillesand. Laila finner mange motiver mens hun kryper på bakken med makroobjektivet satt på, og kommer til å fotografere så lenge hun synes det er gøy...



Portrettfoto: Randi B. Haugen
Øvrige foto: Laila H. Flatøy
Intervjuer: Anne-Lise Stangenes



 

1. Hvem er Laila H. Flatøy som fotograf?

Jeg er en ganske fersk hobbyfotograf som liker å leke meg med kamera. Det er mest naturbilder jeg tar siden naturen gir så ”ærlige” motiver. Hvis den ikke er manipulert så lyver den ikke.

 
 
 

2. Hva er grunnen til at du begynte å fotografere, og hva inspirerer deg som fotograf i dag?

Jeg begynte å fotografere fordi jeg synes det er gøy. Det å kunne feste et stemningsfylt naturfoto til minnebrikka gir glede både når bildet tas og når det kikkes på senere.
 
 

Kaldvell I
Foto: Laila H. Flatøy

Kaldvell II
Foto: Laila H. Flatøy




 
 
 
 
 

3. Hvor mye tid bruker du til å fotografere, og hvilke ambisjoner har du innen egen fotografering?

Jeg skulle gjerne brukt mer tid enn det jeg gjør nå til å ta bilder. Mine ambisjoner er å fortsette å ta bilder så lenge jeg synes det er gøy.



Foto: Laila H. Flatøy

Papegøyeblomst
Foto: Laila H. Flatøy
 







4. Hvilket forhold har du til fotoutstyr, og hvilket utstyr har du selv?

Jeg bruker et Canon EOS 450 D. Et relativt lite speilreflekskamera som jeg er veldig fornøyd med. Det objektivet jeg bruker mest er en Sigma 70-200, men bruker også en 18-55 og et macro objektiv Canon macro 100 mm fra L serien.

Jeg tror utstyret har en del å si for å få gode bilder, men det viktigste er hvordan den bak kameraet ser det. Det hjelper ikke med tipp topp utstyr hvis man ikke klarer å ”se” motivene.




Foto: Laila H. Flatøy
 
 
 
 
 
 
 

5. Hvilke tanker har du om bilderedigering?

For min egen del er det sjelden jeg bruker noen form for bilderedigering utenom kutting, men synes det er helt greit at bilder redigeres. Så lenge ikke bildene blir manipulert til det ugjenkjennelige er det greit.

 
 
 

6. Hvordan vil DU definere hva et naturfoto er?

For meg er naturfoto fotografier som gjenspeiler små deler av den flotte naturen vi har rundt oss. Det kan vise oss dramatikk eller roen som du kan finne der ute, og gi en sterk følelse når du ser på et godt naturfotografi.
 
 

Foto: Laila H. Flatøy

Foto: Laila H. Flatøy

Foto: Laila H. Flatøy
 








7. Hva er et godt fotografi for deg?

For meg er et godt fotografi enten et bilde som man kan drømme seg  vekk i, eller et motiv som du får det du ser i. Det varierer litt ut i fra humøret jeg har den dagen.

 
 

8. Hvilke fototips vil du dele med oss andre når det gjelder fotografering på vinteren? Har du fototips som gjelder andre årstider også, som du vil dele?

Jeg liker veldig godt å komme ned på bakkenivå når jeg skal fotografere ute i de forskjellige årstidene. Bruker da gjerne en fotopute som ligger på bakken. Da ligger kameraet beskyttet og stille mens bildet blir tatt. Jeg liker best å fotografere på morgenen og kvelden siden lyset ikke er så skarpt da.


Foto: Laila H. Flatøy
 
 
 
 
 
 
 
 
 

9. Hva og/eller hvor er ditt vinterlige "fotoparadis", og hva vil du begrunne svaret ditt med?

Jeg har egentlig ikke noe ”fotoparadis”. Jeg liker å prøve meg på forskjellige plasser. Det eneste kriteriet jeg setter er at jeg må finne et motiv jeg liker ganske kjapt. Finner jeg ett, blir det fort mange på den plassen. De plassene jeg har tatt mest bilder er på Lista og Kaldvell.

 

Foto: Laila H. Flatøy

Foto: Laila H. Flatøy







 
 

10. Som medlem og tidligere nestleder i BioFoto Sørlandet - hva tilfører medlemskapet deg personlig?

Medlemskapet i BioFoto Sørlandet gir meg en følelse av fellesskap med andre som har samme hobby som meg. Det er en møteplass der man kan få råd og hjelp med alt fra fotoutstyr til gode plasser for forskjellige typer motiver. Det at det blir arrangert turer gjør at man får muligheten til å snappe opp enda flere fototips ”in action”, og det bidrar til et flott fellesskap innad i foreningen. Jeg ville ikke vært det foruten.

 





11. På hvilke måter tenker du at naturfotografer kan ta hensyn til livet i naturen når vi er ute og fotograferer?

Jeg tenker at naturfotografer har en plikt til ikke å ødelegge naturen rundt seg når de tar bilder. Det er mange måter å unngå det på.
 
 
Foto: Laila H. Flatøy
 
 
 
 
 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar