mandag 24. februar 2014

Portrettintervju med Halvard Ellefsen

Halvard Ellefsen
Foto: Frode Ausland

 
Halvard Ellefsen gleder seg stort når han får oppleve rovfugl, deriblant de tre ørnene vi har i Norge, og han håper stadig å treffe på dem. Han får mye inspirasjon av å være på medlemsmøtene i Biofoto Sørlandet, og angrer ikke et sekund på at han ble medlem...



Portrettfotografier: Marianne Ellefsen, Frode Ausland og Kaare Rugtveit
Øvrige foto: Halvard Ellefsen
Intervjuer: Anne-Lise Stangenes


 
 
Halvard Ellefsen
Foto: Marianne Ellefsen
 
1. Hvem er Halvard Ellefsen som fotograf?

Jeg har vel alltid hatt et kamera i en eller annen variant, men de har mest lagt stille. For noen år siden da jeg jobbet som annonsekonsulent i Aust Agder Blad ble vel fotointeressen «vekket for alvor». Det var jo kameraer på alle pulter, så takk til de for at jeg er blitt mere enn gjennomsnittlig fotointeressert. Naturen grep meg ganske fort for det er jo endeløst med motiver der.
 
 
 
 
 
 
"På Silodden"
Foto: Kaare Rugtveit
 
 
 
 
 
Det er nok rovfugler som er favorittmotivet. Det aller mest spennende å fotografere er nok de tre ørnene vi har i Norge. Jeg har hatt gleden av å oppleve Fiskeørn, Havørn og Kongeørn på «nært» i 2013. Fantastiske opplevelser, så «jakten» på ørnene fortsetter i år og - for å få enda bedre bilder.
 
 
 
 
 
"Fisk på menyen"
Foto: Halvard Ellefsen

"Gi plass"
Foto: Halvard Ellefsen

"Havørn på åte"
Foto: Halvard Ellefsen

"Kongeørn"
Foto: Halvard Ellefsen


"Kongeørn i snøyføyka"
Foto: Halvard Ellefsen

"Vandrefalk i høstsol"
Foto: Halvard Ellefsen

"Hønsehauk i høstsol"
Foto: Halvard Ellefsen
 
 
 
 
 
Jeg har ikke noen spesielle kurs i fotografering, men har lært mye av andre, og det å feile selv er også lærerikt. Auto knappen har blitt flittig brukt, men i det siste har jeg begynt å prøve meg på manuelle innstillinger og det er jo spennende. Har også prøvd meg en del på makro.

 





2. Hva er grunnen til at du begynte å fotografere, og hva inspirerer deg som fotograf i dag?

Jeg har alltid likt å se på bilder og det å kunne forevige en detalj eller en situasjon fant jeg ut i senere år at måtte være spennende, så det var starten. Farger, lys og linjer inspirerer meg og det å kunne fange et øyeblikk. Jeg får også mye inspirasjon av å være på medlemsmøtene i BioFoto Sørlandet. På fotorelaterte sider på Internett finner jeg også mye inspirasjon.
 
 

"Tett på"
Foto: Halvard Ellefsen
"Gevir"
Foto: Halvard Ellefsen
 






3. Hvor mye tid bruker du til å fotografere, og hvilke ambisjoner har du innen egen fotografering?

Jeg bruker nok mye tid på å fotografere og jeg har vel alltid kameraet med på slep. Har faktisk solgt noen bilder og det er jo moro at noen liker bildene mine. Bruker FB mye til å formidle bilder og får positive tilbakemeldinger der innimellom. Ethvert bilde har jo et budskap og forteller jo mer enn tusen ord. Fotoambisjonene mine er «å lære så lenge jeg lever». Har også fått vist noen bilder på NRK Sørlandet; «dagens seerbilde», og det er gøy det.
 

"Take off"
Foto: Halvard Ellefsen
 
 
 
 
 
 

4. Hvilket forhold har du til fotoutstyr, og hvilket utstyr har du selv?

Jeg er ikke noen utstyrsfrik, for de fleste kameraene duger i årevis. Det er «mannen» bak kameraet som gjør et bra bilde. Fotoutstyret mitt består av et Nikon D70S med Nikon 24-120 linse og en Sigma 70-300 telelinse. Jeg har også et Nikon Coolpix P510 med 42x zoom. Det er egentlig det jeg bruker mest.
 
 

"Klamrer seg fast"
Nikon Coolpix P510
Foto: Halvard Ellefsen
"På kanten"
Nikon D70S
Foto: Halvard Ellefsen
 
 
 
 
 

5. Hvilke tanker har du om bilderedigering?

Jeg er av den oppfatning at et foto skal være så «naturlig» som mulig. Jeg er imot at det blir lagt til eller blir fjernet elementer i et foto. Mere er det ikke å si om det.

"Foringstid"
Foto: Halvard Ellefsen

"Høstkos"
Foto: Halvard Ellefsen
 
 
 
 
 
 

6. Hvordan vil DU definere hva et naturfoto er?

Etter min mening er et naturfoto et foto som det ikke finnes menneskelige elementer i, og at det er tatt utomhus.


"Hogst"
Foto: Halvard Ellefsen

"Linjer"
Foto: Halvard Ellefsen






 
 
 

7. Hva er et godt fotografi for deg?

Et godt fotografi er etter min mening et foto som forteller en historie eller en god stemning og godt lys. Et godt foto er også et foto som har et godt budskap og et foto som huskes lenge.
 
 

"Nysgjerrig"
Foto: Halvard Ellefsen

"Skeptisk"
Foto: Halvard Ellefsen

"Svømmetur"
Foto: Halvard Ellefsen
 






8. Hvilke fototips vil du dele med oss andre når det gjelder fotografering på vinteren? Har du fototips som gjelder andre årstider også - som du vil dele med oss andre?

Jeg syntes jo istapper er spennende motiver og vassdrag som er noe åpne. Snødekt skog er også spennende motiver. Det er nok våren som jeg liker best for da er det et yrende liv i naturen. Høsten er som alle vet en fargerik tid for fotografering. Et tips må være å gå ned i knestående, for da kan motivene og resultatene bli mye mere spennende enn å stå i rett.
 
 

"Rimtre"
Foto: Halvard Ellefsen

"Sen vår"
Foto: Halvard Ellefsen
 

"Vårtegn"
Foto: Halvard Ellefsen








9. Hva og/eller hvor er ditt vinterlige "fotoparadis", og hva vil du begrunne svaret ditt med?

Mitt vinterlige «fotoparadis» er uten tvil Øvre Gjerstad. Der får jeg den beste inspirasjonen og glemmer alt og «alle». Mange flotte vintermotiver spesielt langs vassdraga. Der har jeg tråkket i kriker og kroker alle årstider.




"Høstsol i Gjerstad"
Foto: Halvard Ellefsen
 






10. Hva var din bakgrunn for å bli medlem av BioFoto/BioFoto Sørlandet, og hva tilfører medlemskapet deg personlig?

Bakgrunnen for at jeg ble medlem av BioFoto er at Lars Ole Røed spurte meg om jeg hadde lyst til å bli med på et møte. Lurte veldig på om det var noe for meg, men jeg er jo fasinert av naturen tenkte jeg. Jeg skal tenke på det, svarte jeg Lars Ole. Etter at han spurte meg et par ganger til, ble jeg med. Det treger jeg ikke et eneste sekund på. Jeg får masse inspirasjon og treffer flotte mennesker. Det er veldig nyttig for meg med de dyktige foreleserne. Månedens foto er veldig spennende med positiv konstruktiv bildekritikk.
 



 

11. Norsk Naturfotofestival blir arrangert på Ski 21. - 23. mars i år. Hvilke tanker har du om at det  skal arrangeres en naturfotofestival i Norge? Skal du på festivalen selv, og i tilfelle ja, hva tenker du at festivalen kan tilføre deg personlig?

Det at det arrangeres en Naturfotofestival i Norge må jo være en enorm inspirasjonskilde for folk flest, ikke bare for naturfotografer. Her kan man knytte kontakter og dra veksler på likesinnede. Ser av programmet at det er mye spennende aktiviteter som fotokurs, foredrag, utstillinger og konkurranser. Jeg har ikke anledning til å delta på festivalen selv, men ønsker alle en god fornøyelse.

 






12. På hvilke måter tar du hensyn til livet i naturen når du er ute og fotograferer?

Vise respekt, og sunn fornuft kommer i første rekke for meg. Sørge for at man ikke etterlater seg spor når man bruker naturen. Det er lov å bruke hue.
 
 

"Ligg unna"
Foto: Halvard Ellefsen

 
 
 
 

13. Dersom du skal vise oss et vinterfotografi som du er ekstra godt fornøyd med, hvilket blir det og hvorfor akkurat dette?

Jeg har kalt bildet for «Vinteridyll» og plukket det ut fordi jeg syntes det er god vinterstemning og lyset gjør det litt trolsk. Og så er det linjene inn i bildet og tåkedisen innerst. Bildet er tatt i Gjerstad vassdraget.
 
 

"Vinteridyll"
Foto: Halvard Ellefsen

 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar