onsdag 21. desember 2011

Førjulstur til øya Ko Chang i Thailand

Stranda vår
3. -13. desember tok Olav Didriksen og Beate Strøm Johansen en en kort førjulstur til Thailand. Vi kjøpte turen gjennom det danske reisebyrået C&C travel.dk som vi gjerne anbefaler alle å bruke. Vi har reist med dem flere ganger og er superfornøyde!

Da vi landet på flyplassen i Bangkok, sto en bil klar og kjørte oss til Hotel de Moc som ligger i det populære back-packerområdet i Bangkok. Hotellet var en nydelig, grønn oase med utendørsbasseng i en varm og trafikkert by.

Fra stranda vår

Neste morgen ble vi hentet i minibuss med flere turister som skulle til samme sted. Vi ble kjørt helt fram til vårt neste hotell (=resort) ,og turen tok  5-6 timer inkludert fergeturen over til øya Ko Chang. ”Ko”betyr ”øy”, og ”Chang” betyr ”elefant”.

Slik bor de fastboende

Elefantøya er Thailands nest største øy og ligger i sørøst nær grensa til Cambodia.  Den består av skogkledde fjelltopper og åser, og er del av Ko Chang Marine National Park som inkluderer flere mindre øyer i dette havområdet. Felles for øyene og havområdet imellom er at de består av urørt skog og urørt hav med enkelte korallrev. Den lille bebyggelsen som finnes der, består av lave hus (maks 2 etasjer). Det er et meget vakkert og rolig område.

Det hotellet som vårt reisebyrå hadde valgt ut, var bygget i vakker, tradisjonell thailandsk byggestil med flere bungalower og flotte grøntområder med små dammer ned mot stranda. Hotellet heter ”Coconut beach resort” og kan absolutt anbefales. Det ligger på sørvestsiden av øya, sør for den berømte stranda White sand beach. Vår strand het Khlong Pluh og var helt vidunderlig.

Stranda ved residensen

Det gikk en elv inn fra stranda lenger nede, og der fant vi mangroveskog da vi padlet kajakk inn der. Vi padlet inn her både på lavvann og høyvann, noe som ga helt ulike opplevelser.

Kveldslys ved elva mot sjøen

Kajakk i mangroveskog

Mangrover i lavvann

Hjemturen i solnedgang

Sjøtemperaturen må ha vært langt over 30 grader, for vannet føltes kjempedeilig og varmt når man vasset uti, og det var ikke noe problem å snorkle i 2-3 timer i strekk (Nb! Husk å snorkle med t-skjorte på!). Vi hadde mange spennende opplevelser med det marine dyrelivet under vann, og vi prøvde å knipse med et vanntett kamera (Canon powershot D10).

Gøy med snorkling

Krabbefangst

Lokal krabbe på sandbunnen

Nusselig 10-armet blekksprut

Piggsvinfisk

Snorkling ved klippene

Snorkling mellom klipper og mangrover

Når vi ikke snorklet, solte oss, spiste eller padlet kajakk, så var det nok av turer å melde seg på. Alle turene innebar henting og avlevering på resortene der turistene bor. Utrolig bra transportsystem av turister. Vi var med på en heldags båttur med snorkling på korallrevene lenger ute i den marine nasjonalparken. Det var helt fantastisk, -noe alle bør gjøre der!

Kråkeboller på korallrev

Den vanligste fiskearten på korallrevet

Vakre koraller

Vi var med på birdwatching tidlig om morgenen. Da gikk vi stille og sakte bortover en smal vei i skogkanten og naturguiden artsbestemte alle fugler vi så. Det er vanskelig å bedrive fuglekikking i jungel, og enda vanskeligere å få bilder av fuglene. Olav kommer med bilder av fuglene herfra i eget blogginnlegg. Vi så mange firfisler som kalles ’skinks’,og også 2 makak-aper. Dessverre fant vi ingen slanger eller store øgler.

En annen morgen gikk vi inn i skogen til en smal foss der vi badet i kulpen sammen med andre turister. Mange fargerike sommerfugler holdt til her. Og så var vi selvsagt med på elefantridning og bading med elefanter – noe som nesten er obligatorisk for turister! Det var faktisk veldig koselig med en ridetur på elefantryggen, og etterpå matet vi elefanten med små bananer som den tok med  snabelen og puttet inn i munnen på undersiden – merkelig anatomi på de dyra!

Om kveldene listet vi oss rundt med lommelykt og kameraer og tok bilder av små flaggermus som hadde hengt seg opp, eller gekkoer på husveggene. Gleden ble enorm da vi fant til sammen 9 ulike tokay-gekkoer – de er så utrolig vakre med turkise og rødbrune prikker og svære gule øyne! Lydene om kvelden i tropene er helt fantastisk med sikader, frosker, padder, ugler og gekkoer som lageren utrolig kakafoni! Vi gleder oss allerede til neste reise til tropiske strøk!

Kveldsstemning

Lavvann på kvelden, etter et tropisk regnskyll