mandag 27. februar 2012

Biolog med kamera - Alf Jacob Nilsen kommer 6. mars

Gnuer fra Maasdai Mara Foto: Alf Jacob Nilsen


Etter mange år med biologiske og fotografiske reiser jorda rundt, er det hyggelig å kunne representere bilder sett i en biologisk sammenheng for Biofoto Sørlandet.  I foredraget skal vi sammen reise med biologiske øyne, ikke bare til Afrika, Galapagos og andre eksotiske steder, men også i Norge og Skandinvaia, slik som til Runde, Flatanger, Jæren og Hornborgasjøn.  Siste nytt er materiale fra Uganda, bl.a. fra Bwindi og fjellgorillane her, og vi smugkikker litt på dette...


Foto og tekst: Alf Jacob Nilsen




Hvitnakkekolibri fra Mindo, Ecuador. Foto: Alf Jacob Nilsen



Som biolog og lærer i videregående skole, prøver jeg å se verden med biologiske øyne.  Slik er det også når jeg kikker gjennom kamerasøkeren. Jeg er opptatt av "arter" og "adferd" og prøver å formidle dette videre gjennom fotografi.  Hvis man vet hvordan en organisme oppfører seg, er det lettere å skjønne hva man fotograferer og hvorfor dyret oppfører seg akkurat slik det gjør der og da.



Mutasjon hos skarv. Foto: Alf Jacob Nilsen



Fregattfugl. Foto: Alf Jacob Nilsen



Elefanter fra skogen. Foto: Alf Jacob Nilsen





Jeg er også opptatt av det gode bildet som forteller en historie.  Ettersom årene har gått, har jeg blitt mer og mer bevisst på at et biologisk fotografi er mer enn en dokumentasjon. Stemninger, komposisjon og lys er nøkkelord, men alt sett i et biologisk lys.  Slik er min fotoverden og denne håper jeg å kunne formidle til dere.




Afrikansk kvinne. Foto: Alf Jacob Nilsen




En utfordring
Etter foredraget, gir jeg dere en utfordning.  Jeg tar med seks bilder fordelt på to temaer.  Disse ruller på lerretet og tanken er at dere i grupper skal vurdere bildene ut fra to problemstillinger.  Et tilsvarende opplegg har vi gjennomført med godt resultat i Hidra Kameraklubb. Gjennom diskusjon, kan man utveksle meninger om bildene.




Da snakkes vi tirsdag den 6. mars!  Jeg gleder meg!

Alf J.



KLIKK weben til Alf Jacob

1 kommentar:

  1. Gleder meg til medlemskvelden, Alf Jacob! Spennende opplegg du tenker å gjennomføre! Vi snakkes!

    SvarSlett