mandag 17. februar 2014

Portrettintervju med Tone Heggelund

"Tone"
Foto: Tore Taraldsen



 
Tone Heggelund, som bor i Risør ble bitt av fotobasillen for kun få år siden. Hun får dilla på å lese seg opp på det hun fotograferer, og lærer mye som kanskje ikke er nyttig for andre enn henne selv? Å kjenne sitt kamera er viktig, synes Tone, og hun forsøker i størst mulig grad å få frem stemning i sine fotografier - der innholdet i bildet er godt komponert...





Portrettfoto: Tore Taraldsen
Øvrige foto: Tone Heggelund
Intervjuer: Anne-Lise Stangenes





 
"Selvportrett"
Foto: Tone Heggelund
 
1. Hvem er Tone Heggelund som fotograf?

Min fotointeresse er ganske så ny; først i 2011 ble foto en hobby for meg.  Jeg hadde da tatt et nybegynnerkurs arrangert av Risør fotoklubb, og gradvis skjønte jeg mer av blender, lukker og ISO – foto ble plutselig kjempegøy.





 
Også før dette tok jeg bilder, men i begrensa omfang.  Kodac Instamatic, filmruller og firkantblitz ble brukt under ungdoms-/studietida, på 80-tallet. I 1990 flyttet jeg til Finnmark  og et speilrefleks Nikon F 401s ble kjøpt inn. Jeg fikk tatt mye landskap og naturfoto i løpet av tida i nord, men kameraet var hele tida innstilt på auto. Senere ble det mest bilder av barna, familieliv og reiser. I 2005 fikk jeg mitt første digitale kompaktkamera. Etter kurset i 2011, hvor jeg forlot automatikken og begynte å bli kjent med kameraet,  har antall bilder eksplodert.

 
 

"Finnmark"
Jeg likte å lage album
Foto: Tone Heggelund
 

 
 

Jeg liker å ta bilder av landskap og natur, til alle årstider og i vekslende vær. Jeg er nok mest glad i våren, med nytt yrende liv og klare farger. Når jeg tar vinterbilder, er vann og is noe jeg søker.

 


"Vårbekk"
En vårdag fulgte jeg en bekk i egen skog.
Det ble en tur i bratt og ulendt terreng, men absolutt verdt det
da dette vakre partiet kom til syne.
Foto: Tone Heggelund

"Blåveis"
Foto: Tone Heggelund

"Islagt fjord"
Foto: Tone Heggelund


 
 
 
 
 
 
 

2. Hva er grunnen til at du begynte å fotografere, og hva inspirerer deg som fotograf i dag?

Jeg har lenge vært hageinteressert, og ønsket etter hvert å ta bilder av planter og blomster. Mens jeg fotograferte plantene, oppdaget jeg insektene som var på dem, deretter fuglene som var rundt dem. Dette måtte også fotograferes. Slik har det bare fortsatt. Motivene er overalt. Jeg får ofte et behov for å lese meg opp, vite hva det er jeg har tatt bilde av. Dette har gitt meg ny, og kanskje «rar» kunnskap om så ymse. Sist sommers «insekts-dille» er et eksempel.

 
 

"Agaphantus"
Foto: Tone Heggelund

"Solsikke"
Foto: Tone Heggelund

"Edderkopp"
Insektbildene tar jeg med makro, så her kommer jeg tett på.
Foto: Tone Heggelund

"Kamuflasje"
Foto: Tone Heggelund

"Larve"
Denne skal bli en svalestjert-sommerfugl
Foto: Tone Heggelund

"Blomsterflue"
Foto: Tone Heggelund

"Par"
Foto: Tone Heggelund
 
 
 
 
 
 

Jeg er nok litt estetisk opptatt. Form, farge, komposisjon, og det vakre inspirerer meg. Naturen er vakker, og alt fra villmark, landskap, årstidsvariasjoner, flora og fauna blir da interessante motiv.






"Manet"
Foto: Tone Heggelund
 
"Svarttrost"
Fugleinteressen er helt ny, og et resultat av fotointeressen.
Foto: Tone Heggelund
 
"Rødstrupe i snøføyke"
Foto: Tone Heggelund
 
"Tåke"
Tåke gir ofte spennende bilder.
Foto: Tone Heggelund
 
"Farger"
Foto: Tone Heggelund






For tiden er jeg fasinert av naturprogram-serien, «norske naturperler», med Arne Nævra og Torgeir B  Lande. Unike bilder og imponerende filming . Ellers er det mye flotte bilder å se på ulike sider på nett, bl.a. BioFoto Sørlandet sin Facebook-side.

 
 
 
 
 
 
 
 

3. Hvor mye tid bruker du til å fotografere, og hvilke ambisjoner har du innen egen fotografering?

Mye av fritida, spesielt det siste året, har gått med til foto eller fotorelaterte aktiviteter. Det er gøy når en etter hvert får ting bedre til, men jeg er absolutt en «fersking», og har mye igjen å lære.

For meg er foto først og fremst en hobby, som jeg i tillegg kan kombinere med interessen for natur. Man kommer seg ut i all slags vær, man kan fotografere alene eller med andre. Jeg er også med i Gjerstad fotoklubb, og der drar vi stadig ut og fotograferer i nærområdene. Jeg har og hatt bilder på utstillinger der.  I år vil jeg prøve å få flere bilder ut av datamaskinen, lage fotobøker og forstørre opp noen av bildene jeg er mest fornøyd med. Det er selvsagt gøy når andre liker bildene mine, enten det er bilder jeg deler på nett eller andre steder. Ellers vil jeg øve mer på macro, og det kan jeg starte med allerede i vinter.




"Macro is"
Foto: Tone Heggelund
 
"Høstblad"
Foto: Tone Heggelund

 









4. Hvilket forhold har du til fotoutstyr, og hvilket utstyr har du selv?

Jeg har et speilrefleks,  Nikon D90. Det begynner å bli noen år gammelt, men egentlig er det først i det siste jeg har lært det å kjenne. Jeg har til nå prioritert å kjøpe objektiver og annet utstyr, framfor å oppgradere kameraet. Nikon 18-105 mm er nok det objektivet jeg bruker mest. Ellers har jeg Nikon 55-300mm, Nikon 35 mm f 1.8, Tamron 90 mm f.2.8 macro, blitz og stativ.

Jeg har og et kompaktkamera, med mulighet for manuelle innstillinger- Canon Powershot SX 210 is.

Utstyr kan gi deg flere muligheter, men jeg tror man kan ta mange bra bilder også med enkelt utstyr. Noe av det viktigste er evnen til å kunne se motiv, komponere og utnytte lyset.

 
 
 

5. Hvilke tanker har du om bilderedigering?

Jeg tar bilder i RAW-format, konverterer/fremkaller/redigerer enkelt i Lightroom. For å lære Lightroom har jeg blitt nødt til å kjøpe bok på norsk. Har og et DVD-kurs, som har gitt meg gode veiledninger.

Jeg redigerer minst mulig. Jeg prøver å få bildet mest mulig likt slik jeg så det, da kan det være nødvendig å justere bl. a kontrast, eksponering, høylys, skygge .

 
 
 

6. Hvordan vil DU definere hva et naturfoto er?

Jeg ser det finnes et skille mellom landskap og naturfoto. Selv liker jeg begge disse formene for foto.  Først og fremst synes jeg et naturfoto bør tas ute i naturen, ikke i et studio. Naturen bør dominere. Et gammelt mosegrodd steingjerde, eller en varde synes jeg godt kan være til stede i et naturfoto, men moderne byggverk ville jeg styrt unna.

 
 
 

7. Hva er et godt fotografi for deg?

Først tenker jeg at det må være godt komponert, stemningsfullt, ha behagelig og naturlige farger, og gjerne flott lys. Et godt foto er et du MÅ se på to ganger, eller flere. Et du ikke glemmer så lett.  Men et godt foto for meg kan også være når jeg får til å knipse et litt spesielt øyeblikk. Hadde jeg fått til å knipse røyskatten jeg så for noen dager siden, hadde det fototekniske vært underordnet.



"Rev i høstskog"
Fjorårets beste foto-opplevelse. På skogtur ikke langt hjemmefra, møtte jeg plutselig
denne reven. Den stoppet opp, ikke langt fra meg. Vi fikk blikk-kontakt,
og den stod lenge nok til at jeg fikk knipset flere bilder.
Foto: Tone Heggelund
 
 
 
 
 
 
 
 

8. Hvilke fototips vil du dele med oss andre når det gjelder fotografering på vinteren? Har du fototips som gjelder andre årstider også - som du vil dele med oss andre?

Det beste fototipset må være å ha med seg kameraet. Det er utrolig hvor mange motiv som dukker opp når du ikke har det med. Har du det med kan du velge å knipse, eller la være. Jeg har tatt mange bilder på vei hjem fra jobb. Plutselig er lyset perfekt eller det står en hjort på jordet. Likedan bruker jeg ofte ventetida når jeg kjører barn til aktivitet, til å knipse litt. Slik har jeg fått tatt mange bilder av Risør by.

Et vinter-fototips er å putte fotosekken full av disse små posene med «tørrestoff», som ofte følger med i emballasje på nyinnkjøpte ting. Dette for å redusere fuktighet, kondensproblemer på utstyr.

 
 

"Troll i foss"
Frossen foss på Nes verk, tatt i 18 minusgrader.
Foto: Tone Heggelund

"Svane i havdis"
Foto: Tone Heggelund


"Vinterelv"
Et «full fart» bilde, resultat av et stopp på vei hjem fra jobb.
Nydelig lys over rimfrosta elvelandskap.
Foto: Tone Heggelund
 
 
 
 
 
 
 
 

9. Hva og/eller hvor er ditt vinterlige "fotoparadis", og hva vil du begrunne svaret ditt med? Har du andre steder som du stadig vender tilbake til for å fotografere, uavhengig av årstid?

Uansett årstid og vær liker jeg å komme meg ut til havet – gjerne i nærområdet. Jeg drar ofte ut til Hesviktangen og Sild med jettegrytene – derfra ser en rett ut i havet, eller mot Risør eller Lyngør. Andre steder jeg ofte svinger innom er Nes verk, Tromøya, Gjeving og Risør.

Jeg bor landlig til, omgitt av skog på alle kanter, så det er fort gjort å komme seg ut i «villmark». Jeg har en rar fotodrøm..., om plutselig å treffe på en ugle i skogen- og samtidig rekke å få tatt et bilde.  

Hvis jeg skulle reist et sted for å ta vinterbilder, litt lengre unna, så måtte det bli nordover. Nord-Troms (hvor Heggelund-slekta er fra) har utrolig vakker natur – høye, spisse, snødekte fjell som stiger rett opp fra havet. Å få til et bilde av nordlys hadde vært gøy.

 


"Trebåtfestivalen"
Jeg fikk tatt mange bilder på trebåtfestivalen sist. Der er mye motiv, ikke minst av detaljer.
Foto: Tone Heggelund

"Sild i sol"
Soloppgang, en kald vinterdag.
Foto: Tone Heggelund


"Vinterspeil"
vinter på retur. Jeg liker bildet bl. pga skyer på himmel og i dam,
og isflaket i damen som nesten blir en del av speilinga.
Foto: Tone Heggelund


"Etter storm"
En kort stund med oppholdsvær og lys i en regnfull periode, måtte utnyttes.
Foto: Tone Heggelund








 

10. Hva var din bakgrunn for å bli medlem av BioFoto/BioFoto Sørlandet, og hva tilfører medlemskapet deg personlig?

Jeg ble oppmerksom på BioFoto Sørlandet via et innlegg på Facebook. Jeg begynte å følge FB-sida, og den hadde mange flotte og inspirerende foto. Jeg la etter hvert ut noen bilder som jeg fikk god og konstruktiv kritikk på. Jeg tenkte først det var for langt å dra på møter i Kristiansand, men ble gjort oppmerksom på at det var andre fra Risør i klubben. Så nå haiker jeg og resten av Risør-gjengen med Lars Ole Røed. Artige bilturer hver gang. Jeg har vært medlem siden i sommer og har kun vært på noen få møter, men møtene har hatt godt program. Gøy har det og vært med konkurransene; både å stemme på bilder, få stemmer og å høre på bildekritikken i etterkant.

 
 
 
 
 
 

11. Norsk Naturfotofestival blir arrangert på Ski 21. - 23. mars i år. Hvilke tanker har du om at det  skal arrangeres en naturfotofestival i Norge? Skal du på festivalen selv, og i tilfelle ja, hva tenker du at festivalen kan tilføre deg personlig?

 
Jeg skal ikke på festivalen, og har derfor ikke lest og undersøkt rundt denne.  Tror likevel den blir flott. Kanskje et annet år.

 
 
 
 
 
 

12. På hvilke måter tenker du at naturfotografer kan ta hensyn til livet i naturen når vi er ute og fotograferer?

Ta hensyn, ikke forstyrr fugl/ dyreliv unødig. Det bør ikke synes at jeg jeg har vært et sted, annet enn ved bilder jeg viser frem.  Søppel tas selvfølgelig med hjem.

 
 
 
 
 
 
 
 
 

13. Dersom du skal vise oss et vinterfotografi som du er ekstra godt fornøyd med, eller flere vinterbilder du har jobbet med over tid, hvilke blir det? Forklar hvorfor du plukker ut akkurat disse bildene?

Jeg blir nødt til å velge to, et landskap og et naturfoto.




 
"Hvit by i blått"
Foto: Tone Heggelund

 

Dette er et bilde av Risør by, tatt fra Risørflekken i januar i fjor. Jeg tar det med fordi det viser at en fototur kan gi overraskende resultater. Det hadde vært flere dager med flotte soloppganger,  og jeg ville bruke fridagen min til å fange en av disse. Tidlig opp og vel framme er skuffelsen stor. Tåke dominerer by og horisont.  Det ble et litt annerledes Risør bilde, og et bilde jeg er fornøyd med.  

 
 
 
 
 
 

"Vinterkveld"
Foto: Tone Heggelund
 

Bildet er tatt på Hesviktangen, et av mine favorittsteder nær der jeg bor. Det er tatt en iskald, stille kveld i mars.  Som så ofte når jeg fotografere hav og bølger, løper tida fra meg. Plutselig var det ganske mørkt og jeg skulle bare ta et siste bilde. Jeg hadde kamera på stativ og brukte blenderprioritert innstilling. Kameraet valgte da en lukkertid på 6 sec. Havet er kanskje litt mer tåkeaktig enn jeg liker, men likevel Ok på dette bildet. I tillegg liker jeg linjene og blåfargen. For meg så gjengir bildet stemningen den kvelden.





 

2 kommentarer:

  1. Her var det masse flotte bilder.
    Likte best noen av macro bildene.
    De var det virkelig klasse over.
    Hilsen Olav

    SvarSlett
  2. Fint å se dine bilder Tone....sannelig er du både flink og entusiastisk :) Spennende å lese dine tanker rundt dette med foto...Håper din drøm om å få møte Ugla snart går i oppfyllelse!

    SvarSlett