mandag 5. mai 2014

Portrettintervju med Annette W. Høyland

"Ned på skaubunnen - Annette W. Høyland"
Foto: Anne Kamilla W. Høyland

 
Makrofotografering er en nisje innen foto som Annette W. Høyland liker ekstra godt. Når småkrypene våkner og blomstene strekker seg mot lyset, kan du ofte finne Annette et eller annet sted langs Kvennebekken, Ruaker eller i Bøkeskogen, oftest liggende på maven og gjerne med lua på snei...


Portrettfotos: Anne Kamilla Wimme Høyland
Øvrige foto: Annette W. Høyland
Intervjuer: Anne-Lise Stangenes






1. Hvem er Annette W. Høyland som fotograf?

Jeg fikk mitt første kamera da jeg var ca. 9 år. Den første filmen inneholdt fronten på en hvit Volvo PV, min 4 år yngre fetter og 5 gjess. 25 bilder av samme motiv fra en liten Frolandsgård. I dag ville vi kalt det øvelse for det perfekte motiv, men jeg har fått høre i ettertid at mine foreldre mente det var mishandling av filmrullen. Jeg har hatt 2 - 3 kurs for å lære hva alle knappene på kameraet er og litt om blender og lukketid, og et om fuglefotografering…. Det er et område der trenger jeg masse mer trening. Jeg lærer underveis. Naturen har alltid vært en stor del av min oppvekst, og nettopp gleden over naturen og det den har å by på ønsker jeg å videreføre til mine barn.  Motivene på bildene er av alt mulig, macro, landskap, mennesker, dyr og blomster. Har nok en forkjærlighet for blomster og nære bilder. Når vi er på tur - enten på beina, i bil eller på motorsykkelen - blir det mye landskap å få av minner på en brikke for ettertiden.
 

"Dråper i nett"
Foto: Annette W. Høyland

"Dypp drypp"
Foto: Annette W. Høyland

"Fanget"
Foto: Annette W. Høyland
 






2. Hva er grunnen til at du begynte å fotografere, og hva inspirerer deg som fotograf i dag?

Jeg er vokst opp med en pappa som alltid hadde fotoapparatet med seg. Han brukte mye dias, til min mors store fortvilelse. Er ikke så mange papirbilder av meg som barn. Fotointeressen tok nok litt av da jeg selv fikk barn. Naturlig nok ble det mye bilder med barna i fokus. Etter hvert som barna har blitt større, har nok fokuset blitt mer på skogen og naturen. Fremdeles er de med som elementer i bildet, og det må de bare finne seg i… Jeg har alltid hatt sans for bilder og motiver, form og farger.  Synes det er fryktelig morsomt med macro. Blir veldig mye feiling, men så lenge det er morsomt er det bare å fortsette. Inspirasjon finner jeg på nett og i fotoblader. Biofotos blad er fantastisk flott.
 

"Så langt øyet kan se"
Foto: Annette W. Høyland
 
 
 
 
 
 

3. Hvor mye tid bruker du til å fotografere, og hvilke ambisjoner har du innen egen fotografering?

Det varierer veldig med hvor mye tid jeg bruker på fotografering, men kameraet er stort sett med meg i bilen og på tur. Mine ambisjoner er å ha det moro med foto. Bruke det som dokumentasjon på turer, bevare minner for og sammen med mine barn. Jeg ønsker å lære mer og utvikle meg som fotograf, for det er jo så fantastisk spennende. Håper jo selvsagt at mine håpefulle skal bli litt bitt av basillen når det gjelder foto. Gøy å ha felles interesser.
 

"Håp i hengende snøre"
Foto: Annette W. Høyland
 
"Bestevenner"
Foto: Annette W. Høyland






4. Hvilket forhold har du til fotoutstyr, hvilket utstyr har du selv, og hva har du alltid med deg på fototur?

"Meg"
Foto: Anne Kamilla Wimme Høyland

 
Jeg er nok litt påvirket av min kjære far. Han har pensa meg inn på Canon. Mitt første speilrefleks var et med sånn god gammeldags filmrull, men etter et bad i sjøen gikk jeg over til digitalt. Da ble det kjøpt inn fra USA et Canon 350 Rebel XT, med en 17-85 mm og en 70-300 pluss en skokk med diverse filter. Deretter gikk jeg over på det jeg har nå et 50D med samme objektiv samt 55-200 + et macro objektiv. Jeg har stativ, men det er jeg fryktelig dårlig til å bruke. Det er noe jeg virkelig ønsker å jobbe mer med. Jeg ønsker meg både blitz og selvutløser, så det får jeg håpe julenissen kan komme med.
 

"Oldermors bringebærbusker"
Foto: Annette W. Høyland

"Skigarden"
Foto: Annette W. Høyland

"Tintin"
Foto: Annette W. Høyland



 
Jeg mener at en kan få flotte bilder med enkle midler og kamera. Det er personen bak som utgjør forskjellen på gode og kanongode bilder. Om bildet er bra eller ikke, handler mye om øynene som ser. Vi er jo tross alt ulike mennesker med forskjellig grunnlag og erfaringer som påvirker hva vi liker og ikke liker. Det er jo det som er så utfordrende og spennende.

I fotosekken min har jeg alltid de tre objektivene jeg bruker, samt ekstra nylada batterier og kamera. I tillegg tar jeg med meg et lite sitteunderlag; både for å sitte varmt eller å ha noe å støtte armene på. Jeg er jo ikke så flink med dette stativet enda. Er det litt fukt i lufta, noe til linsetørk. Hva ellers som befinner seg i tursekken avhenger veldig om hva som er målet med turen, varighet og hvor... Kvikk Lunsj er jo godt som energipåfyll. Viktig å kose seg uansett hvor lang eller kort turen er.
 
 

"Gyllent"
Foto: Annette W. Høyland

"Nært på"
Foto: Annette W. Høyland





 

5. Hvilke tanker har du om bilderedigering?

Om fotografer ønsker å jobbe med bilderedigering er opp til dem. Dersom det er for å lage ”kunst” kan jo det bli både morsomt, flott og spennende.  Dersom bildet skal være dokumentarisk, vise noe ekte, bør en unngå for mye ”tukling”. Fremheve eller tone ned med fornuft. Personlig har jeg anskaffet meg Lightroom, men jeg har ikke begynt å bruke det skikkelig enda. Her er det mye å sette seg inn i for min del. Totalt nybegynner. Jeg vil uansett forsøke å beholde ektheten i bildene dersom ikke annet er ønskelig.
 

"Frost"
Foto: Annette W. Høyland

"Perlesukker"
Foto: Annette W. Høyland
 
 
 
 
 
 

6. Det finnes mange meninger om hva et naturfoto er. Hva vil du som naturfotograf legge i ordet "naturfoto", og hva vil du begrunne svaret ditt med?

Off a me! Det er et veldig vanskelig spørsmål. Her er det like mange meninger som mennesker. For meg er naturfoto bilder av dyr, fugler eller et landskap. En nydelig blomst, hav og hei. Om det for eksempel er en gammel seter inne på fjellet eller et fyrtårn kan det godt inngå som et element så lenge det ikke overtar bildet. Personlig så blir ikke et foto av Operaen i Bjørvika i solnedgang et naturfoto. Det blir helt feil i mine øyne.

"Det skotske høyland"
Foto: Annette W. Høyland

"Trolsk stemning i Skottland"
Foto: Annette W. Høyland
 
 
 
 
 
 

7. Hva er et godt fotografi for deg?

Et godt bilde får meg til å smile, humre litt eller kanskje uttrykke et lite sukk. Om bildet drar meg inn, lar fantasien få fritt spillerom eller en god følelse, ja da er jeg fanget. Jeg liker når jeg får noe fint å ”hvile” øynene på.

"Å om lidt er kaffen klar..."
Foto: Annette W. Høyland
 
 
 
 
 
 

8. Hvilke fototips vil du dele med oss andre når det gjelder fotografering på denne årstiden?

Vet du, her er det bare å komme seg i turskoa å traske ut i heia, i skogen eller i enga, kom deg ned på bakkenivå. Det er jo så masse flott som skjer når det spirer og gror og småkrypene våkner til liv. Så enkelt som det. NYYYYYT fargene, lyset og alt naturen har å by på.
 

"Hvitveis i det blå"
Foto: Annette W. Høyland

"Naturens diamant"
Foto: Annette W. Høyland

"Tvillinger"
Foto: Annette W. Høyland

"Venter på litt vind"
Foto: Annette W. Høyland
 
"På skogbunnen"
Foto: Annette W. Høyland
 
 
 
 
 

9. Hva og hvor er ditt forsommerlige/sommerlige "fotoparadis", og hva vil du begrunne svaret ditt med?

På forsommeren / i sommerhalvåret må det bli mitt barndomsparadis Kvennebekken, Ruaker og Bøkeskogen. Her har jeg løpt på bare føtter siden jeg var liten jente og kjenner hver krik og krok. Naturen overrasker stadig i ulike former og hele tida opplever jeg nye sider ved hjemstedet mitt. Nå som den gamle kanalen endelig er åpnet i Ruaker blir det spennende tider i årene fremover. Krysser fingrene for at de åpner den tredje og siste kanalen som også er grodd igjen. Det ville være bra for området. Høst, vinter og tidlig vår er det fjellet og Birtedalen spesielt, som ligger mitt hjerte nærmest.

"Mitt barndoms paradis"
Foto: Annette W. Høyland
 
 
 
 
 
 

10. Hva var din bakgrunn for å bli medlem av BioFoto/BioFoto Sørlandet, og hva tilfører medlemskapet deg personlig?

Jeg var med på et fuglefotokurs i regi av Jenteklubben i Ornitologisk forening på Ogna. Da var det flere som snakket om Biofoto. Jeg ble nysgjerrig, så da jeg fant ut  at Biofoto startet forening her på Sørlandet meldte jeg meg inn. Har dessverre ikke vært veldig aktiv, men de møtene jeg har vært med på har vært veldig trivelige, lærerike og inspirerende. Jeg suger til meg av kunnskapen og tipsene som gis. Det er så utrolig mange dyktige fotografer i denne gjengen. Kjenner litt prestasjonsangst til tider.

"Ballettdanseren"
Foto: Annette W. Høyland
 






11. På hvilke måter tenker du at naturfotografer kan ta hensyn til livet i naturen når vi er ute og fotograferer?

Bruk haue, ikke forstyrr unødvendig, rydd opp etter deg. Sørg for at de som kommer etter deg også kan nyte det du har sett og opplevd.
 

"Hvitt i hvitt"
Foto: Annette W. Høyland
 
 
 
 
 
 

12. Dersom du skal vise oss en serie fotografier som du er ekstra godt fornøyd med, hvilken serie blir det? Fortell hvorfor du plukker ut akkurat denne serien?

Om jeg skal velge en serie jeg er spesielt fornøyd med, velger jeg ”På jakt 1-4”. Personlig har jeg fullstendig panikk for disse krypene, så da jeg kom over denne luringen så måtte jeg jo presse meg litt. Bildene er tatt på frihånd, til tider litt skjelvende. Ganske så stolt over meg selv, for her pusha jeg en grense helt personlig. Teknisk er det sikkert ikke det man kan kalle optimalt, alt er jo heller ikke i fokus.  Synes allikevel lyset og fargene er stilige.
 

"På jakt 1"
Foto: Annette W. Høyland

"På jakt 2"
Foto: Annette W. Høyland

"På jakt 3"
Foto: Annette W. Høyland

"På jakt 4"
Foto: Annette W. Høyland




 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar