mandag 4. november 2013

Portrettintervju med Bjørn Ole Nyborg

Bjørn Ole Nyborg
Foto: Simen Levinsky

 
Bjørn Ole Nyborg er en driftig fotograf. Han startet Fokus Fotoklubb i Songdalen for 12 år siden, har sittet i styret for NSFF (Norsk Selskap For Fotografi), holder workshops, og har mottatt internasjonale hederstegn for sine fotografier. I januar skal han holde foredrag i BioFoto Sørlandet om "Internasjonale Fotokonkurranser". Bli kjent med Bjørn Ole...



Portrettfoto av Bjørn Ole: Simen Levinsky
Øvrige foto: Bjørn Ole Nyborg
Intervjuer: Anne-Lise Stangenes






 1. Hvem er Bjørn Ole Nyborg som fotograf?

Jeg er en kar på 60, gift med Anne, har 2 barn og 2 (snart 3) barnebarn.  Kjøpte en Kodak Instamatic for konfirmasjonspenger og da begynte ballen å rulle. Overtok snart min fars toøyde Flexaret kamera, og da jeg som 15 åring begynte å jobbe ble en speilrefleks første investering. Siden ble det også mye mørkeromsarbeide både med sort/hvitt og farge. Har også et atelier på Nodeland med studioblitzer som brukes til oppdragsfoto og egne eksperimenter. Fotograferer i dag kun digitalt.

Er interessert i alt som har med foto å gjøre, og motivområdene er mange. Natur, landskap, portrett, akt, arkitektur, natt, for å nevne noen. Er stort sett selvlært med prøv og feil metoden. Har holdt flere kurs i fotografering og aktfoto workshop.
 
 
 


"Arrows" (EFIAP)
Foto: Bjørn Ole Nyborg



"Nude 12" (EFIAP)
Foto: Bjørn Ole Nyborg

 
 
 
 
 
Startet Fokus Fotoklubb i Songdalen for 12 år siden, ledet den i 6 år og sitter fortsatt i styret. Har også sittet en periode i styret til NSFF (Norsk Selskap for Fotografi).

En viktig del av fotohobbyen har vært å delta i internasjonale saloner som jeg har holdt på med i 24 år.  For oppnådde resultater i disse konkurransene har jeg først fått  AFIAP og siden EFIAP hederstegn  fra det internasjonale fotoforbundet FIAP, og er den 6. i Norge som har oppnådd høyeste utmerkelse for internasjonale konkurranseresultater som er gullplakett med emalje fra NSFF (Norsk Selskap For Fotografi). Det var 19 år siden sist gang den ble delt ut.

Liker også å lage bildeserier.
 
 
 
 

"Droneflue" (EFIAP)
Foto: Bjørn Ole Nyborg



"Flower 6" (EFIAP)
Foto: Bjørn Ole Nyborg
 



 

2. Hva inspirerer deg som fotograf?

Har ingen spesiell inspirator innen foto, men i utstillingskatalogene fra internasjonale konkurranser er det mye inspirasjon å hente fra fotografer i alle verdensdeler, også innen natur og landskapsfoto.

Fotograferer en del sammen med min gode venn Dagfinn Vemmelvik, og det inspirerer når vi er 2 ute og fotograferer. Da er det mye prat om motiver, lyssetting, natur, fototeknikk, og planlegging av nye fotoprosjekt.
 
 
 
 
 

"Alene" (EFIAP)
Foto: Bjørn Ole Nyborg



Foto: Bjørn Ole Nyborg
 

 

3. Hvor mye tid bruker du til fotografering, og hvilke ambisjoner har du innen egen fotografering?

Før brukte jeg mye tid, men de siste 3 - 4 årene har det ikke vært så mye tid til fotografering fordi jeg har prioritert å bruke ledige stunder til å digitalisere det analoge bildearkivet og legge søkeord på alt sammen i Lightroom. Dette er nå mer eller mindre ferdig, så nå blir det mer ut med kameraet igjen. Har planer om å pensjonere meg i løpet av et par år, og da skal mye av tiden brukes bak kameraet.
 
 
 

"Høstbekk" (EFIAP)
Foto: Bjørn Ole Nyborg
 


 

4. Hvilket forhold har du til fotoutstyr, og hvilket utstyr har du selv?

Jeg har et avslappet forhold til utstyr og det er mange år mellom nye innkjøp.  Men i fjor byttet jeg ut den velbrukte Nikon D2x med D4. Den har bra ISO egenskaper og kan brukes til video. På objektivsiden er jeg dekket fra 14mm til 400mm pluss 60mm og 105mm makro objektiv. Utstyr alene gir ingen gode bilder, men er et verktøy for å gjøre bildet teknisk  best mulig. Det er fotografen som må finne / se det gode motivet og bruke utstyret riktig for å formidle det han eller hun ønsker at andre skal se i bildet.
 
 
 
 

"Autumn Silence" (EFIAP)
Foto: Bjørn Ole Nyborg



"Stubben" (EFIAP)
Foto: Bjørn Ole Nyborg
 


 

5. Hvilke tanker har du om bilderedigering?

Jeg er glad for at jeg har fotografert analogt i mange år før overgangen til digital fotografering. Bevisst eller ubevisst gjøres bildet mest mulig ferdig komponert i søkeren før bildet tas. Men justeringer som eksponering, få frem detaljer i høylys eller skygge, farge, osv. gjør ofte et bilde bedre.

For naturfoto, som det stort sett er like regler nasjonalt og internasjonalt om ikke fjerne eller tilføre elementer i bildet, er Lightroom versjonene 1 til 4 veldig bra da det ikke er mulig å fjerne annet en støv fra bildebrikken og heller ikke mulig å tilføre nye elementer.  Jeg er helt enig i disse reglene da naturfoto på en måte er dokumentasjon på hvordan naturen ser ut der og da.

Men ingen regel uten unntak. Jeg har ved enkelte anledninger tatt i bruk Photoshop på landskapsbilder for å fjerne kraftledninger som ødelegger bildet. Det er utrolig hvor mange steder e-verkene har vært før fotografen.





"Otra" (EFIAP)
Foto: Bjørn Ole Nyborg
 

 
 
 

6. Hva er et godt fotografi for deg?

For meg er et godt fotografi et som vekker interesse hos betrakteren. Om bildet er enkelt eller svært vanskelig å ta, har ingen betydning. Noen ganger har jeg på utstillinger opplevd at folk har studert bildet en liten stund, gått videre til neste, stoppet opp og så kommet tilbake for å se nærmere på innholdet i bildet. Da føler jeg at jeg har laget et bra bilde. Men jeg har det nok som de fleste fotografer, -det beste bildet er ikke tatt ennå.
 
 
 
 

"Frost" (EFIAP)
Foto: Bjørn Ole Nyborg
 

 
 

7. Hvilket fototips vil du dele med oss andre?

Ikke vær redd for å prøve nye teknikker som HDR dersom lyset gir store kontraster. Det er utrolig hvor mye mer en får med av detaljer i lyse og mørke partier. Men ikke overdriv effekten som kan oppnås med HDR. I skumringen er det også fint å bruke lommelykt kombinert med lange eksponeringer for å belyse detaljer eller gi noe av bildet en dash varmere eller kaldere tone, avhengig av om en bruker glødelampe eller led-pærer. Prøv på dobbelteksponeringer. Det går også an med de fleste digitale kameraer.
 
 
 
 

"Låtefoss" (EFIAP) er HDR satt sammen av 5 bilder som tok meg 20 minutter
å ta i regnvær. Måtte stadig vente på biler, busser og japanske turister
som stoppet på brua for å fotografere. Fotografen var mildt sagt våt
når 5. bildet omsider var tatt.
Foto: Bjørn Ole Nyborg 


 
"Flowers" (EFIAP) er en analog dobbelteksponering med en i fokus og en utenfor fokus eksponering.
Foto: Bjørn Ole Nyborg


 
"Ice  and stream" (EFIAP)
Her er det rennende vannet belyst med lommelykt for å få en varmere tone  i bakgrunnen.
Foto: Bjørn Ole Nyborg
 



 

8. Hvor er ditt "fotoparadis"?

Mitt fotoparadis er uten tvil Svalbard. Har til nå hatt 4 turer dit til forskjellige årstider og den beste var en tur arrangert av Ole Jørgen Liodden hvor vi i en uke fartet langs kysten og inn i fjordene. Var mye i land og tett innpå dyr og fugler. Fikk tatt bilder av isbjørn, hvalross, sel, masse fugler, is og  fantastiske landskap. Og ikke minst være sammen med andre naturfotografer. Det blir nok flere turer tilbake til Svalbard senere. Men det er i nærområdet jeg fotograferer mest. Vi har jo naturen rett utenfor døra med motiver i fleng hele året. Motiv, lys og årstid gjør mange steder til et "fotoparadis" der og da.
 
 
 
 

"Ice 2" (EFIAP)
Foto: Bjørn Ole Nyborg



"Hvalross" (EFIAP)
Foto: Bjørn Ole Nyborg



"Storkobbe" (EFIAP)
Foto: Bjørn Ole Nyborg



"Isbjørn" (EFIAP)
Foto: Bjørn Ole Nyborg
 

 
 
 

9. Hva var din bakgrunn for å bli medlem av BioFoto/BioFoto Sørlandet, og hva tilfører medlemskapet deg personlig?

Grunnen til å bli medlem er at jeg er interessert i naturfoto, og at jeg ønsker å lære mer. Da er jo en organisasjon for naturfotografer rette stedet å gå. De møtene jeg har vært med på, samt en tur til Risdalen med Arve, har vært bra, og en møter mange andre med samme interesse.
 
 
 

"Golden Eagle" (EFIAP)
Foto: Bjørn Ole Nyborg



"Golden Eagle 2" (EFIAP)
Foto: Bjørn Ole Nyborg
 

 
 

10. På hvilke måter tenker du at naturfotografer kan ta hensyn til livet i naturen når vi er ute og fotograferer?

Alle som ferdes i naturen må ta hensyn til dyre- og fugleliv, og ikke legge igjen søppel.
 
 
 
 

"Connected world" (EFIAP)
Foto: Bjørn Ole Nyborg



"Lofoten" (EFIAP)
Foto: Bjørn Ole Nyborg


 

11. Av dine selvvalgte fotografier til dette intervjuet, hvilket er du aller mest fornøyd med selv, og hvorfor?

Jeg har ikke noen spesielle favoritter. Jeg har mange bilder jeg er fornøyd med, hvert på sin måte.





"Vintertåke" (EFIAP)
Foto: Bjørn Ole Nyborg




 
Vil du se mer? KLIKK HER




 

1 kommentar:

  1. Dette var gøy å se ...:)...sååå mange flotte bilder! Blir ydmyk i møte med så stor fotokunst....Takk for titten og at du delte :)

    SvarSlett