mandag 18. november 2013

Portrettintervju med Per-Otto Stavenes

Fotografen Per-Otto Stavenes i arbeid.
Foto: Sylvia Stavenes


 
Per-Otto fremhever våre gode foredragsholdere, bildekritikken ifm. Månedens Fotokonkurranse, og det sosiale aspektet ved medlemsmøtene som noe han får personlig gevinst av ved å være medlem...



Portrettfoto: Sylvia Stavenes
Øvrige foto: Per Otto Stavenes
Intervjuer: Anne-Lise Stangenes







1. Hvem er Per-Otto Stavenes som fotograf?

Interesse for foto fikk jeg på framhaldsskolen tidlig på 60-tallet, vi hadde foto med mørkeromsarbeid og fremkalling på timeplanen.

Fotoapparatet; ett Kodak Brownie flash B, var lånt av min far til dette formålet. Mitt første apparat var Kodak Instamatic med firkanta blits kuber. Deretter Canon Snappy AF med innebygd blits. Digitaltiden kom og det ble Canon Ixus II som ble brukt frem til jeg kjøpte speilreflekskameraet Nikon D40 i 2008. Da tok jeg noen kurs der fotograf Torbjørn Henriksen var lærer og instruktør, og jeg synes jeg hadde godt utbytte av det.

 
 
 

"7 søstre"
Foto: Per-Otto Stavenes
 
 
 
 
 
 
 

2. Hva inspirerer deg som fotograf?

Fotobøker, blader og magasiner. Biofoto-møter og bilder lagt inn på Foto.no gir også inspirasjon.

 
 
 
"Skibbusundet"
Foto: Per-Otto Stavenes
 







3. Hvor mye tid bruker du til å fotografere, og hvilke ambisjoner har du innen egen fotografering?

Tiden til fotografering går i rykk og napp, men på turer har jeg som regel med fotoapparatet. En del bilder blir det, og når redigering og fremkalling er unnagjort, er det kanskje noen få jeg kan si er brukbare som jeg er fornøyd med. Som amatør blir det en læring hele veien og ambisjonen er å klare å ta bilder som gir minst mulig etterarbeid.
 
 
 

"Amaryllis"
Foto: Per-Otto Stavenes
 
"Orkidé"
Foto: Per-Otto Stavenes
 
 
 
 
 
 
 

4. Hvilket forhold har du til fotoutstyr, og hvilket utstyr har du selv?

Da jeg begynte med speilrefleks i 2008 var det Nikon D40. Jeg oppgraderte i 2010 til Nikon D90 som fortsatt er i bruk med ett 16-85 mm objektiv mesteparten av tiden. Jeg bruker også 35 mm , 12-24 mm og makro 60 mm til dette kameraet.

Kjøpte en 28-300 mm. Dette er ett FX-objektiv, og tanken bak var å oppgradere til D600, men  er fornøyd med objektivet brukt på DX kamera D90. Det neste kameraet blir sannsynligvis  D7100 selv om jeg er fornøyd med D90. Kanskje det er ett pixelhysteri? Utstyret er en ting, men jeg tror det er personen bak kameraet som er utslagsgivende for det gode bildet.
 
 

 
"Gamlehaugen"
Foto: Per-Otto Stavenes

 






5. Hvilke tanker har du om bilderedigering?

Tidligere fotograferte jeg i JPEG-format, men i dag er det RAW-formatet som gjelder. Da bruker jeg Adobe Photoshop Elements. Oppskarping er jeg forsiktig med, men hvitbalanse, fargemetning, kontrast og lys, og beskjæring dersom bildet tilsier det,  er stort sett det jeg gjør.



 
"Opprørt hav"
Foto: Per-Otto Stavenes








6. Hvordan vil DU definere hva et naturfoto er?

Ett bilde som ikke er manipulert i ett redigeringsprogram, men viser sann natur som kan dokumenteres.
 
 
 

"Liljekonvall"
Foto: Per-Otto Stavenes
 
 
 
 
 
 
 

7. Hva er et godt fotografi for deg?

Ett bilde som forteller meg noe, gjenkjennelse, og på hvilken bakgrunn og hva historien for bildet er.



 
"Rolig flyter elva"
Foto: Per-Otto Stavenes
"Skodde"
Foto: Per-Otto Stavenes
 







8. Hvilket fototips vil du dele med oss andre?

Gjøre seg kjent med de innstillinger og de mulighetene kameraet har. Bruke lysmåling og eksponeringskompensasjon, og prøve å forstå  hva histogrammet forteller.
 
 
 

"Høst"
Foto: Per-Otto Stavenes

"Høstfarger"
Foto: Per-Otto Stavenes

"Røtter"
Foto: Per-Otto Stavenes

"Ravnedalen"
Foto: Per-Otto Stavenes
 
 
 
 
 
 
 
 

9. Hvor er ditt "fotoparadis"?

Noe "fotoparadis" har jeg nok ikke, men jeg trives best i ute i skog og mark. En byvandring er også greit å ta med, med bygninger og stilarter.
 
 

 
"Kirka i Heligenblut"
Foto: Per-Otto Stavenes

"Sluse"
Foto: Per-Otto Stavenes

 
 
 
 
 
 

10. Hva var din bakgrunn for å bli medlem av BioFoto/BioFoto Sørlandet, og hva tilfører medlemskapet deg personlig?

På ett kurs hvor Torbjørn Henriksen var lærer og instruktør ble det snakket om diverse fotoklubber deriblant Biofoto. Det virket noe skremmende å melde seg inn i en fotoklubb med tanke på hvilket fotoutstyr jeg hadde i forhold til andre kursdeltakere på kurset jeg var på, og når en ser hvilket utstyr bilder publisert i fotoblader blir tatt med så hadde jeg ikke den store selvtilliten. Etter noen år og noe mer selvsikkerhet ble jeg medlem av BioFoto og da også Biofoto Sørlandet. Dette har jeg ikke angret på!
 
Medlemsmøtene i BioFoto Sørlandet, med gode foredragsholdere, og månedens bilde med tilhørende kritikk fra mer erfarne fotografer, er det mye å lære av. For ikke å glemme det sosiale samværet.



  
"Soloppgang over Randesund"
Foto: Per-Otto Stavenes

 
 
 
 
 
 
 

11. På hvilke måter tenker du at naturfotografer kan ta hensyn til livet i naturen når vi er ute og fotograferer?

Når en ferdes ute i naturen bør en bruke sunn fornuft og vise hensyn, og da spesielt overfor andre brukere som dyr og fugler og spesielt i parringstid og hekketid.
 
 

"Vinter i kolonihagen"
Foto: Per-Otto Stavenes

"Vinter"
Foto: Per-Otto Stavenes
 
 
 
 
 
 
 

12. Av dine selvvalgte fotografier til dette intervjuet, hvilket er du aller mest fornøyd med selv, og hvorfor?

Bildet "lav vintersol"  ble tatt på ettermiddagen med D40 og 18-55 mm påsatt pl-filter. Jeg syns bildet fikk en fin stemning over seg.

Bildet ble nok ikke tatt slik retningslinjene for bruk av den type filter tilsier, men jeg er fornøyd.
 
 
 

"Lav vintersol"
Foto: Per-Otto Stavenes

 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar