fredag 25. februar 2011

MANDARINAND

Ruben Haugereid ønsker igjen å dele en av sine naturopplevelser med oss, og vi takker varmt for hans engasjement for BioFoto Sørlandet!

Nå oppfordrer vi DEG til å gjøre det samme! Send oss noen ord om din opplevelse, legg ved noen fotografier, og du får artikkelplass her på vår webside.




"Dette prosjektet startet jeg med vinteren 2009, da jeg fikk et tips om at det fantes en fargerik fugl i et vann som heter Langsævann  i Arendal. Jeg tok turen, og fikk øye på - ikke bare en, men to ender av samme slag. Jeg trodde ikke mine egne øyne; at jeg på Sørlandet skulle finne et par så sjeldne fugler som mandarinanden…

 

Jeg tok en god del bilder (mellom 400 og 500) og var svært fornøyd. Da jeg kom hjem slo jeg opp hvilken fugl dette var i en fuglebok. Jeg fant ut at denne fargerike fuglen var en mandarinand; en rømt parkfugl fra England og en sjelden fugl i Norge. Dette viste seg å være to hanner, og jeg syntes selvfølgelig det var kjempegøy.

Jeg dro tilbake flere ganger for å studere fuglene som svømte sammen med stokkender og måker. I begynnelsen var de så sky at det ikke var så lett å se dem.






Vinteren gikk og fuglene forsvant. Jeg tok turen tilbake til vannet vinteren etter, for å se om de hadde kommet tilbake, og der var de sannelig igjen, begge to. Ute på vannet svømte de sammen, side ved side.




Det var litt av et syn å se dem igjen, og denne gang var de ikke så redde for folk. Den ene kom opp på land og jeg sto bare 3 meter ifra den. Denne gang hadde jeg ikke tatt med kun kameraet, men videokameraet også. Jeg brukte flere timer; både med å filme-, og med å fotografere dem. Da jeg kom hjem hadde jeg tatt mellom 300 og 400 bilder av endene.

Mandarinendene har altså blitt et prosjekt, og sist jeg var der, var nå i februar. De to endene var der som de forrige årene. Denne gang kom jeg så nær som en meter ifra dem. Det ble ikke mer en 100 bilder denne siste gangen. Det kan virkelig se ut som om de har funnet sin plass på vinteren i Arendal, og at de har blitt et fargerikt og fast innslag i Langsævann.





Noen fakta om Mandarinanden

Hannen:
Meget praktfull med bl.a. stort oransjefarget kinnskjegg og opprettet (seil ) på ryggen.

Hunnen:
Gråbrun med lys øyering og øyestripe.

Biotop: Trives best i små vann og dammer omgitt av trær.
Føde: Vesentlig frø, men også vanninsekter, mindre krepsedyr og brød.
Hekking: 9-12 egg. Ruging 28-30 dager. Reir i trehull".


mvh,
Ruben Haugereid


Klikk HER for mer litt mer informasjon om denne praktfulle rømlingen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar