mandag 3. mars 2014

Portrettintervju med Espen Hjetland

"Hovdetour 2013"
Matstasjonen. 1/3200sek, f/4, ISO-100, brennvidde 18
Foto: Cecile Lamy


 
Espen Hjetland ble en biofoting etter å ha vært med på tre utflukter i foreningens regi, der han følte seg godt ivaretatt. Han ble videre "kastet inn" i foreningsarbeidet da han på sitt første medlemsmøte ble med i utvalget som gjennom 2014 arbeider frem forslag til regler for vår Månedens fotokonkurranse. Å la seg intervjue er en annen måte å bidra til Biofoto Sørlandet på, noe Espen ser på som svært positivt.

Portrettfoto: Cecile Lamy
"Makrellfangst": Stine Hjetland
Øvrige foto: Espen Hjetland
Intervjuer: Anne-Lise Stangenes






1. Hvem er Espen Hjetland som fotograf?

Fotointeressen fikk jeg under førstegangstjenesten i Bardufoss på Rusta leir, hvor jeg tjenestegjorde i 1982. Der delte jeg rom med bl.a. en trønder som fotograferte. Det var gjennom han at jeg lærte å ta de første skrittene om hva fotografering er for noe. Før det - i barndomstiden - så var det alltid et kamera i familien, stort sett med min far bak.

Etter at jeg hadde dimmet fra militærtjenesten så var jeg på noen få kurs. Jeg husker ennå mørkeroms arbeidet i Ekseserhuset hvor vi i spenning jobbet med å fremkalle og forstørre sort/hvitt bilder. Mitt første speilreflekskamera var et Pentax ME Super som ble stjålet fra meg under en ferie i eks-Jugoslavia. Da gikk jeg over til Canon og har et 500N liggende med fil i ennå. Så plutselig ble det helt slutt med fotograferingen på nittitallet da dataen overtok mine interesser og min tid.

 

"Makrellfangst"
Gildeskål. Espen Hjetland til venstre, og  Thor Arvid Kjær med fiskestanga.
1/250sek, f/5, ISO-100, brennvidde 24
Foto: Stine Hjetland

"Makrell"
Gildeskål. 1/160sek, f/5, ISO-100, brennvidde 105
Foto: Espen Hjetland
"Båt"
Gildeskål. 1/400sek, f/8, ISO-100, brennvidde 28
Foto: Espen Hjetland

 





2. Hva er grunnen til at du begynte å fotografere, og hva inspirerer deg som fotograf i dag?

Fotointeressen kom smått om senn tilbake rundt 2008 -10, hvor jeg begynte med kompaktkamera Canon Ixus og gikk videre til Leica V-Lux 3. I dag har jeg et Canon 60D og 5D Mk III. Jeg har aldri før satset så mye tid og interesse i faget som jeg gjør akkurat nå. Startet på Fotografskolen til Peder Austrud og Frank Fosse i høst fordi jeg ønsket et år hvor jeg satset på meg selv og mine interesser. Hver tirsdag og onsdag kveld dette skoleåret er jeg opptatt med å lære mer innen fotografering av modeller, gjenstander, natur, vann, nattfoto og mye mer. Lyssetting og det å lære og forstå lyset; “se lyset” - er noe av det viktigste vi prøver å forstå, og her blir en aldri utlært. Det mest skremmende med skolen er å se hvor lite jeg egentlig kan, og hvor mye jeg ennå har å lære. Jeg er mer kritisk når jeg ser på mine bilder i dag, og håper jeg kan forbedre meg i tiden fremover.

 

"Flammende himmel"
Kristiansand. 1/400sek, f/5,6, ISO-500, brennvidde 26
Foto: Espen Hjetland

"Vestergabet"
Sett fra Søm i Kristiansand. 1/320sek, f/3,2, ISO-100, brennvidde 200
Foto: Espen Hjetland
 






3. Hvor mye tid bruker du til å fotografere, og hvilke ambisjoner har du innen egen fotografering?

Jeg bruker mye av min fritid på fotorelaterte aktiviteter; om det er å studere andres bilder eller ta og bearbeide mine egne bilder. Nå som det er vinter og “mørketid” så blir det mest arbeid hjemme med Mac`en og Lightroom. Jeg studere også en del videoer på YouTube og Kelbyone hvor jeg er medlem. Jeg legger ut bilder på Facebook-siden min hvor jeg stort sett får positive tilbakemeldinger eller likes, men jeg kunne godt fått mer konstruktiv kritikk. Jeg ønsker og gjøre mer, og det er å ha en egen nettside med portofolie hvor jeg viser bildene mine. Jeg fikk fanget lynet over Odderøya den 18. mai 2013, og sendte det til flere nyhetsbyråer. Det ble vist på NRK Sørlandet som dagens foto, og det igjen gjorde at jeg fikk solgt en kopi av det.

 

"Lyn"
Odderøya, 5sek, f/8, ISO-100, brennvidde 24, beskjært
Foto: Espen Hjetland





 

4. Hvilket forhold har du til fotoutstyr, og hvilket utstyr har du selv?

Etter at jeg fikk Canon 5D Mk III så ser jeg at utstyret er med på å gjøre det lettere å få bedre bilder. Jeg bruker også L-linser og oftest 24 - 105 mm f4. Det er likevel ikke utstyret som gjør bildet. Det er fotografen!

 

"Elgokse"
Sandhornøya i Nordland. 1/40sek, f/4,5, ISO-4000, brennvidde 200
Foto: Espen Hjetland
 
"Elgkalv"
Sandhornøya i Nordland. 1/8000, f/4,5, ISO-4000 (glemte å stille ned ISO-en), brennvidde 105
Foto: Espen Hjetland






5. Hvilke tanker har du om bilderedigering?

Bildene skal gjengis mest mulig naturtro. Jeg fotograferer i RAW og det må “fremkalles”. Lightroom er programmet jeg fremkaller i. Det er et fantastisk program som får frem den naturtro fargen. I Photoshop må en være mer varsom med hva en gjør med et naturfoto. Man kan gjerne jobbe med kurvlag og masker for å fremheve noe av stemningen i bildet, men å legge til eller trekke fra elementer i bildet som er vesentlig og skal være dokumentariske, bør ikke gjøres. Er det sammensetninger av flere bilder som HDR, dobbelteksponering eller panorama o.l., så er det godkjent så lenge det informeres om det.

 

"Siv"
Timenes, Kristiansand. 1/250sek, f/4, ISO-100, brennvidde 105
Foto: Espen Hjetland

"Sopp"
Timenes, Kristiansand. HDR, ISO-100
Foto: Espen Timenes

 




 

6. Hvordan vil DU definere hva et naturfoto er?

Nå som jeg er med i utvalget som skal definere konkurranseregler til månedens foto for medlemmene av Biofoto Sørlandet, da bør jeg kanskje ha en definisjon klar om hva et naturfoto er, og det har jeg ikke. Jeg har imidlertid noen tanker om hva et naturfoto er: Det er et bilde tatt ute i naturen hvor hovedfokuset ikke er menneskeskapt. Det kan være med noe som er menneskeskapt i bildet så lenge det ikke har hovedfokus, slik at det er med på å gjøre bildet komplett. Det kan til og med være mennesker i bildet, tenker jeg. Det er viktig for meg å ikke lage for rigide regler. Det skal være mulig for alle å forstå dem, og det skal være mulig for alle å kunne delta i konkurransen. For meg er det mer månedens tema som setter rammene.

 

"Olympia"
Tyrkia. 1/640sek, f/5,6, ISO-100, brennvidde 28
Foto: Espen Hjetland
 
"Plankevann"
Boen i Kristiansand. 2sek, f/8, ISO-100, brennvidde 70
Foto: Espen Hjetland
 
"Laksetrapp"
Boen i Kristiansand. 10sek, f/32, ISO-100, brennvidde 95
Foto: Espen Hjetland








7. Hva er et godt fotografi for deg?

Det er ikke lett å få til et godt bilde, og det er det som gjør det så interessant og flott å drive med fotografering. Det å lete etter gode motiv, lys og stemning som kan gi et godt bilde... Riktig lys er viktig for meg; det må være en stemning - fortelling i bildet som du kjenner deg igjen i, og det må være noe med bildet som gjør at det blir husket. Jeg har kjørt rundt for å finne fine motiver, men det er ikke så lett når en sitter i bilen. Stopper jeg heller opp en plass og bruker litt tid der, så kan jeg finne utrolig mye fint å ta bilde av.

 

"Høsthytte"
Timenes i Kristiansand. 1/30sek, f/8, ISO-100, brennvidde 70
Foto: Espen Hjetland
"Vannkrøll"
Åseral. 1/20sek, f2,8, ISO-200, brennvidde 200
Foto: Espen Hjetland

"Demning"
Åseral. 8sek, f2,8, ISO-100, brennvidde 130
Foto: Espen Hjetland





 

8. Hvilke fototips vil du dele med oss andre når det gjelder fotografering på vinteren? Har du fototips som gjelder andre årstider også - som du vil dele med oss andre?

Mitt fototips på denne årstiden for å få hvit snø er å overeksponere ett til to blendertrinn. Lysmåleren i kameraet er stilt inn på 18% grått og det er nesten som nordisk hud for å ha et utgangspunkt. Det vil si at 100% hvit snø blir 18% grå! I tillegg må du ha riktig hvitbalanse i forhold til lyset.

 


9. Hva og/eller hvor er ditt vinterlige "fotoparadis", og hva vil du begrunne svaret ditt med?

Jeg vil ikke si at jeg har et eget "paradis" om vinteren hvor jeg tar bilder. I så fall måtte det vært inne i et godt og varmt studio! (men det er vel som å banne i kirken og si det her). Denne grå litt mørke stemningen ute nå i slutten av januar hvor solen snaut har vist seg, og det har snødd og blåst konstant i tre uker, er nok med på å formulere svaret over her. Tenker jeg tilbake på fjorårets vinter og de vintre i barne- og ungdomstiden som jeg husker godt, så er det bilder tatt fra skisporet en fantastisk vinterdag med påskestemning som måtte være mitt vinterlige “fotoparadis”. Enten om det er på Toplandsheia eller på Hovden.

 

"Furu"
Gjervoldstad. HDR, f/16, ISO-100, brennvidde 115
Foto: Espen Hjetland

"Måken"
Bertesbukta i Kristiansand. 3 bilder editert i Photoshop, 1/160sek, f/8, ISO-500, brennvidde 400
Foto: Espen Hjetland
 





 

10. Hva var din bakgrunn for å bli medlem av BioFoto/BioFoto Sørlandet, og hva tilfører medlemskapet deg personlig - også gjennom at du nå er med i et utvalg for utarbeidelse av et forslag til konkurranseregler for Månedens foto?

Jeg var med på tre utflukter med BioFoto i fjor høst før jeg meldte meg inn, og inntrykket er at dette er en fotoklubb som tok varmt imot meg. Utgangspunktet for at jeg ble med på utflukt var at jeg har stor glede av å ta bilder, og det å gjøre det ute i naturen med andre som også liker samme interesse - det er jo et lykketreff. Jeg har ikke lagt meg på en hylle som bare naturfotograf, så i tillegg kan arkitektur, portrett, nattfoto, dråpefoto mm. være det som fanger min interesse. Det å jobbe med foto og lære mer med andre er alltid hyggelig, og medlemskapet i BioFoto vil garantert være med på å tilføre meg mer kunnskap. Jeg føler at jeg har fått en liten ilddåp i klubben siden jeg, på mitt første møte, ble tatt ut i utvalget som skal utarbeide forslag for konkurranseregler for månedens foto, og også til dette intervjuet. Da er jeg allerede med og tilfører noe til klubben, og det kjennes godt.  

 

"Månen"
1/250sek, f/2,8, ISO-100, brennvidde 200
Foto: Espen Hjetland
 






11. Norsk Naturfotofestival blir arrangert på Ski 21. - 23. mars i år. Hvilke tanker har du om at det  skal arrangeres en naturfotofestival i Norge? Skal du på festivalen selv, og i tilfelle ja, hva tenker du at festivalen kan tilføre deg personlig?
 



Link
Har ikke hatt så mange tanker rundt denne naturfotofestivalen før jeg blir spurt her. Jeg synes det er fint at noen tar initiativet med å arrangere fotofestivaler i Norge som f.eks. denne, og har lyst til å dra på Nordic Light i Kristiansund hvor jeg tidligere også har vært. Jeg har ikke planlagt å dra til Ski på denne festivalen i år. En festival er med på å gi inspirasjon og tips om fotografering, og her kan en treffe andre med samme interesse som en selv og få nye kontakter. Noe lignende som i en klubb eler en forening, bare i større målestokk.

 
 
 
 
 
 
 

12. På hvilke måter tenker du at naturfotografer kan ta hensyn til livet i naturen når vi er ute og fotograferer?

Vi må ikke skade eller forvolde naturen når vi er ute og fotograferer, og vi må la den være slik det var når vi kom dit. Fugler og dyreliv må vi vise hensyn til, og ikke skremme eller forstyrre unødig.  Det er viktig at vi bruker naturen riktig!
 

"Fuglevikstranden"
Søm i Kristiansand. HDR, f/11, ISO-500, brennvidde 32
Foto: Espen Hjetland
 






13. Dersom du skal vise oss et vinterfotografi som du er ekstra godt fornøyd med, eller en serie vinterbilder du har jobbet med over tid, hvilket / hvilken serie blir det? Forklar hvorfor du plukker ut akkurat dette bildet / denne serien?

Har ikke noen vinterfotografi jeg er fornøyd med, men jeg har et vinterprosjekt på gang, dråpefotografering. Det er utrolig vanskelig å få til, må ha rette temperatur, riktig tid mellom dråpene, og så må du treffe med blitsen i rett millisekund når dråpene kolliderer. Dråpe nr. en lager en sprut etter seg når den treffer vannet, som dråpe nr. to skal treffe. Når man er heldig så kan det lage fine fasonger, og paraplyer om man er ekstra heldig!


Bildeserien nedenfor har følgende Exif: 1/8sek, f/22, ISO-400, brennvidde 105, blits








 
 
 

2 kommentarer:

  1. Hei og takk for titten på mange fine bilder...fint å få bli kjent med deg via bilder og fortelling! Koselige bilder med uteliv og fisking...ser også at mange av bildene har flott lys...liker veldig godt Fuglevikstranden...spennende med dråpeformasjonene som minner litt om glass...vakre farger :)

    SvarSlett
  2. Takk Lisbeth. Alltid hyggelig å få tilbakemelding :-)

    SvarSlett