mandag 24. mars 2014

Portrettintervju med Tore Moy

"Tore Moy"
Foto: Anne-Lise Stangenes


 
Tore Moy har vært innom de fleste motivområder, men det er natur og landskap som får hjertet til å banke fortest. Han tar seg aldri vann over hauet, men har likevel flotte undervannsfotografier å vise til. For Tore har døgnet altfor få timer... Han har planer om å få gjort noe med huset i sommer, samtidig som han tror at tiden til foto vil øke enda mer. Med natur og foto på hjernen til alle døgnets tider deler han noen av sine tanker og fotografier med oss...



Portrettfotos: Anne-Lise Stangenes
Øvrige foto: Tore Moy
Intervjuer: Anne-Lise Stangenes






Foto: Anne-Lise Stangenes
1. Hvem er Tore Moy som fotograf?

Jeg begynte med natur og landskap som alltid har ligget mitt hjerte nærmest. Jeg har vel vært innom alt av motiver; landskap, dyr, fugl, mennesker, reklame, insekter.

Jeg begynte med kompaktkamera; klikk-klakk boks med symboler på og 120-film. Så fikk jeg en Minolta 101 rundt konfirmasjonstiden; en form for kompaktkamera. Deretter en Pentax Sportmatic i 1972. På 80-tallet gikk jeg over til Olympus, og i 1995 Nikon F5 - filmbasert, og i 2006 Nikon D200. Deretter i 2012 Nikon D800, og nå bruker jeg Canon G12 i tillegg.

Jeg må fortelle om en episode som forteller noe om hvor viktig fotografering er for meg... Jeg var i Valdresflya med Olympusen OM4 da kameraet røyk. Da satte jeg meg i bilen og kjørte helt hjem til Arendal, hentet reservekameraet mitt; et Olympus OM1, og kjørte opp igjen på direkten... Måtte jo det. Poenget med hele turen var jo å fotografere!

Vel... Jeg startet med å ta bilder ca. 1964 - 65, med det første kasseapparatet som jeg fikk av min søster. Da begynte jeg med landskap og familiebilder, for kameraet var ikke egnet til noe annet.

Jeg har aldri hatt noe kurs, alt er selvlært, men har tatt kurs i Photoshop 7.0 og Lightroom.

Jeg kombinerte en periode jobb og foto. Det var da jeg arbeidet på Holte smykkefabrikk. Jeg fotograferte smykker til salgskatalogen, men da de skulle ha det på trykk til farger og sånn, så måtte jeg si stopp. Hadde ikke plass hjemme til å lage atelier. I dag hadde det vært drømmen, vet du, med digitalt...

Har ellers hatt kunstnere som har lært med komposisjon; bl.a. min egen far, og Ivar Tveit; kunstmaler i Arendal i gamle dager.

Motivinteresser i dag - tja - hovedinteressen er landskap og makro. Er nysgjerrig på verden rundt meg; dyr, fugl og undervannsfoto. Sistnevnte ser jeg nå fra en annen vinkel enn ovenfra, men jeg tenker likevel på komposisjonen ift. hvordan det ser ut ovenfra, men under ifra om du forstår, og tenker også lys og farger. Fotograferer også bekker og elver. "Tar meg aldri vann over hauet".
 
 
 

Foto: Tore Moy

Foto: Tore Moy

Foto: Tore Moy

Foto: Tore Moy

Foto: Tore Moy

Foto: Tore Moy

Foto: Tore Moy

 
 
 
 
 
 
 

2. Hva er grunnen til at du begynte å fotografere, og hva inspirerer deg som fotograf i dag?

Jeg begynte fordi jeg alltid har vært fascinert av natur og landskap, og prøvde meg sammen med min far som kunne male, men fikk det ikke helt til. Kan ikke sette en rett strek, og derfor begynte jeg å fotografere fordi jeg ønsket å formidle det jeg så. Har tenkt på det nå, om en kan printe på lerret og male på det - trekker frem Per Fronth i så måte. Det måtte vært veldig spennende å prøve, så jeg kunne f.eks. ta et kurs i det...

Da min far og mor var nygifte, så hadde de ikke økonomi til å ha mye på veggene. Derfor begynte min far å male, og da kom det kunst på veggene.

I dag: Nysgjerrighet. Ser på andre bilder, tenker annerledes og har forskjellige ting i hodet fra eget virke som hobbyfotograf - hvordan lyset står osv. Under vann: hvordan ting ser ut fra en annen vinkel.
 
 
 

Foto: Tore Moy

Foto: Tore Moy

Foto: Tore Moy




Mine forbilder er I.C. Dahl og Tiedemann og Gude. Jeg har vært på Nasjonalgalleriet flere ganger og studert deres bilder, og de har fått meg til å lure på hva som finnes rundt neste sving.

Jeg må også nevne Ansel Adams. Jeg fascineres virkelig av hans portretter- og landskapsfotografier...

 
 
 
 
 
 
 


3. Hvor mye tid bruker du til å fotografere, og hvilke ambisjoner har du innen egen fotografering?

Foto: Anne-Lise Stangenes
 
Hvor mange timer er det i et døgn? (ler) Om sommeren bruker jeg vel fra etter frokost om morgenen og så fotograferer jeg frem til ved 12-tida. Går hjem noen timer og går så ut igjen ved fire - fem tida. Hjem igjen etter solnedgang og så sitter jeg oppe til ett - to tida på natta og redigerer...

På vinteren kan du treffe meg ute på Tromøya fra 7 - 8 tida. Så drar jeg hjem og spiser litt, og så drar jeg ut igjen til sola går ned.

Vil vel si at 90 % av tida mi går til foto. Har egentlig lyst til å bruke noe tid på huset i år, men tror egentlig at jeg kommer til å bruke enda mer tid på foto...

Har egentlig foto i hodet hele tida, og ser motiver for hvert skritt jeg tar.


Ambisjoner? Tja, jeg kan gjerne lage en bok. Mange har spurt meg om det; når kommer boka? Jeg har lyst til å ha noen utstillinger etter hvert; få solgt noen bilder. Jeg mangler noe optikk for å gjøre en del ting jeg har lyst til, så det har begrensa meg litt ift. det jeg ønsker å få til, men om jeg får solgt flere bilder kan jeg kanskje skaffe meg den optikken. Jeg selger jo et bilde i ny og ne, og får av og til et bestillingsverk, noe som er spennende, men jeg er nok litt perfeksjonist så bildet skal være rent og i mine øyne nær perfekt - sett med mine øyne da... Jeg er svært nøye med alle mine bilder; ift. også hva jeg leverer til konkurranser i f.eks. Månedens foto i Biofoto Sørlandet.

 







4. Hvilket forhold har du til fotoutstyr, og hvilket utstyr har du selv?

I bunn og grunn så er det ikke utstyret som tar bildet, men personen bak. Men du trenger kanskje et kamera for å oppnå det du ønsker; optikk og sånn, men det er ikke kameraet som tar bildet. Det hjelper ikke med et kamera til en million hvis du ikke kan bruke det.

Mitt fotoutstyr: Nikon D800, Nikon 24-120mm - zoomobjektiv, Nikon 60mm makro, Nikon 105mm. Har også Nikon D200 med 18-200mm zoom og et 150 - 500mm Sigma, og en original 300mm lysstyrke 4.0. Canon G12 med undervannshus - foreløpig...
 
 
 

Undervannshuset til Canon G12
Foto: Tore Moy

Foto: Tore Moy

Foto: Tore Moy

Foto: Tore Moy
 
 
 
 
 
 
 

5. Hvilke tanker har du om bilderedigering?

Jeg fjerner kun sensorflekker. Normal redigering er greit, men jeg er ikke så glad i HDR hvis det blir dratt for hardt i spakene. Har du en D800 så behøver du ikke dra i spakene. Du kan ikke bruke det i en konkurranse eller sitte og fjerne ting når det skal være en dokumentasjon. Noen lager jo f.eks. landskapsbilder, men du kan ikke gi det ut for å være dokumentarisk. Da må du i så fall si hva du har gjort.

Ift. andre typer bilder som ikke er natur så kan du likevel ikke fjerne eller tilføre i dokumentariske bilder. Når det gjelder fotokunst så er det imidlertid greit; f.eks. til en utstilling, men da må du si ifra om at de er manipulert.
 
 
 

Foto: Tore Moy


Foto: Tore Moy

Foto: Tore Moy
 
 
 
 
 
 
 

6. Hvordan vil DU definere hva et naturfoto er?

Ja....., eee... Det er et bilde... Det der er vanskelig å beskrive. F.eks. et landskapsbilde med en seter eller.... Vet ikke hvordan jeg skal ordlegge meg... Kunne vist eksempler på det, men... Bildet må være tatt i naturen ute, og natur må være hovedmotivet i bildet. I vår sivilisasjon så er det ikke lett å finne noe som er ren natur... Blir verre og verre å finne. Tar du bilde av en utsikt f.eks. med elementer av hus, så kan det være naturbilde, men i f.eks. en konkurranse der tema er natur, så holder det ikke. MEN tar du bilde av et landskap og får vekk husa, og at det bare er få elementer av menneskeskapte ting igjen i det, så kan det være naturfoto. Dersom hus eller hytte er en stor del av bildet - altså hoveddelen i motivet - da er det ikke et naturfoto. MEN tar du bilde av et landskap med ei hytte, helst eldre bygning og at denne er plassert komposisjonsmessig riktig, så er det naturfoto, eller en gammel rest av et redskap; slåmaskin eller lignende, så kan det likevel være naturfoto. Det viktige er at det menneskeskapte elementet ikke får hovedfokuset i bildet.

Hvis jeg f.eks. ser et landskap med ei glorete hytte, så vil jeg ikke ha den hytta med, og prøver å unngå den i bildet. Ei gammel tømmerkoie som er på vei tilbake til naturen derimot - der kan jeg føle at den er en del av naturen.
 
 
 

Foto: Tore Moy

Foto: Tore Moy

Foto: Tore Moy

Foto: Tore Moy
 







7. Hva er et godt fotografi for deg?

Et reinspikka bilde, uten forstyrrende elementer, ikke noe rot, rent bilde, flotte linjer, der hoveddelen er i det gylne snitt, og riktig komponert. Det skal være godt å hvile øyet på; når alt stemmer - riktig komp, linjer, bevegelse i bildet, skarphetspunkt osv.
 
 
 

"Mandarinand"
Foto: Tore Moy
 
 
 
 
 
 
 
 

8. Hvilke fototips vil du dele med oss andre når det gjelder fotografering på senvinter og vår? Har du fototips som gjelder andre årstider også - som du vil dele med oss andre?

Nå går vi inn i en tid der snøen smelter. Vann er fascinerende, og når det begynner å spire opp av bakken; blåveis, hvitveis, når livet begynner å våkne til liv igjen.

Når fuglene begynner å hekke og... Jomfruland med hvitveis eller strandnellik.

Alt det småtteriet som ses på denne årstida ser du ikke ovenfra. Legg deg ned i skaubunnen og se opp; når løvet spretter og blomster gror - se på det unnenifra i stedet for ovenfra.
 
 
 

Foto: Tore Moy

Foto: Tore Moy

Foto: Tore Moy

Foto: Tore Moy

Foto: Tore Moy






Jæren er fantastisk. Landskapet og strendene, havet, blomstene, fugl, lys... Mærdø er flott, Hasseltangen (Hasla) med bøkeskauen og utover er flott. Må jo også tipse om Bjelland området og tromlingene ved Tromøya - mitt paradis. Her finner du det meste bortsett fra høyfjell; elg, rådyr og rev, grevling, dvergspett, og hegre, i tillegg til fantastisk flora og kystlandskap m. bl.a. rullestein. Raet nasjonalpark...
 
 
 

Foto: Tore Moy

Foto: Tore Moy

Foto: Tore Moy

Foto: Tore Moy

Foto: Tore Moy

Foto: Tore Moy
 
 
 
 
 
 
 
 

9. Hva og hvor er ditt "fotoparadis" på den årstiden vi er inne i nå, og hva vil du begrunne svaret ditt med?

Akkurat nå er mitt fotoparadis Tromøya, men du har jo også Lista...
 
 
 
 
"Lista"
Foto: Tore Moy
 
 
 
 
 
Når snøen smelter så har jeg jo skauen hjemme, og Tovdal, Rjukanfossen - der kan det være veldig fint i snøsmeltinga. Mange steder innover i skauen, så det er bare å stoppe så finner du alltid noe. Skjeggedal når du kjører mot Evje - over Mykland sentrum og litt lenger - kjører forbi veien du tar av til Åmli med skilt mot Rissdal - i Skjeggedal - dal med elv som renner gjennom. En del dyr, elg, rådyr og hjort. Er litt vilt der = flott natur.
 
 
 

Foto: Tore Moy

Foto: Tore Moy

Foto: Tore Moy
 

Foto: Tore Moy

Foto: Tore Moy









10. Hva var din bakgrunn for å bli medlem av BioFoto/BioFoto Sørlandet, og hva tilfører medlemskapet deg personlig?

Det var fordi jeg er interessert i natur. Ble medlem på slutten av 80-tallet. Meldte meg inn oppe i Ålen, opp forbi Røros. Der hadde lokallaget utstilling hver sommer, for da hadde ikke Biofoto noe lokallag på Sørlandet.

Hva jeg får tilført personlig? Inspirasjon, mange hyggelige mennesker, får alltid inspirasjon av å se på andres bilder. Fint miljø i Biofoto Sørlandet, og turene er koselige. Jeg er veldig sosial og det er hyggelig å prate med de andre i foreningen, både på møter og turer. Veldig bra med utstillinger og sånn - så alle som vil kan bidra og være med, enten det er folk som lever av å fotografere eller fotoamatøren. Vi kan gjerne ha utstillinger på enda mer synlige steder der enda flere folk kommer for å se bildene våre, for mange er interesserte i natur og foto. Derfor er det også veldig bra at vi i Biofoto Sørlandet nå skal ha både utstilling og foredrag på Norsk Naturfotofestival på Ski, for da får vi vist frem prosjektet vi har arbeidet med de siste årene på en god og synlig måte, i tillegg til boksalg og utstillinga til høsten.
 
 
 

"Lyngør fyr"
Fra helgeturen til Lyngør med Biofoto Sørlandet
Foto: Tore Moy

Foto: Tore Moy
 
 
 
 
 
 
 

11. Norsk Naturfotofestival blir arrangert på Ski 21. - 23. mars i år. Hvilke tanker har du om at det  skal arrangeres en naturfotofestival i Norge? Skal du på festivalen selv, og i tilfelle ja, hva tenker du at festivalen kan tilføre deg personlig?

Jeg synes det er veldig positivt med hensyn til naturen. Vi savner selvfølgelig festivalen i Vennesla fordi den var nærmere og fordi den var veldig flott. Viktig med en festival - både for oss som er medlem av en natur- og fotoforening, og for andre som er interessert i natur og foto. Det er viktig med naturprogram på tv; f.eks. Norske naturperler med Nævra, men å ha en festival vil få frem naturen på en annen og flott måte. At festivalpassene er utsolgt viser at mange er inspirert. Kanskje det inspirerer til medlemskap i Biofoto og andre fotoklubber også, og ikke minst at det kan inspirere folk til å komme seg ut i naturen. Også for å fotografere.

Jeg var litt for sent ute til å få kjøpt festivalpass, så jeg sto på venteliste som nr. 2, og håpte selvfølgelig at jeg skulle være så heldig å få kjøpt et pass. Heldigvis så hadde jeg flaks...

Nå i forkant av festivalen regner jeg med å få masse inspirasjon der og kanskje noen nye ideer som deltaker. Jeg håper å bli kjent med andre områder innen fotografering som jeg ikke er kjent med, og ikke minst så håper jeg å treffe interessante mennesker. Å handle på messa - vel jeg har en drøm om å vinne i lotto....







 

Foto: Anne-Lise Stangenes
12. På hvilke måter tenker du at naturfotografer kan ta hensyn til livet i naturen når vi er ute og fotograferer?

Det er viktig å være varsomme. Når en f.eks. går og fotograferer blomster så kan det være vanskelig å bevege seg der uten å trø ned enga, men det er mulig. Det er også viktig å være ekstra forsiktige i hekketida for ikke å forstyrre. Et tips kan være at en ikke er for mange mennesker samtidig på et sted. Jeg forsøker alltid å være skånsom. Har mange ganger lyst til å fjerne buskas, men en behøver ikke hogge ned et helt tre for å få et ordentlig bilde. Jeg har imidlertid med meg en liten saks i sekken om våren for å forsiktig klippe vekk et grasstrå for å få renere blomsterbilder. Fy meg?
 
 
 

Foto: Tore Moy

Foto: Tore Moy

Foto: Tore Moy

Foto: Tore Moy

Foto: Tore Moy

Foto: Tore Moy

Foto: Tore Moy

Foto: Tore Moy
 
Foto: Tore Moy








13. Dersom du skal vise oss en serie bilder du har jobbet med over tid, hvilken serie blir det?
 
Jeg jobber igrunn med så mye så jeg vet ikke hva jeg skal velge..., men kan jo vise disse brennmaneidene...
 
 
 
 
 
Foto: Tore Moy

Foto: Tore Moy

Foto: Tore Moy

Foto: Tore Moy
 


 

3 kommentarer:

  1. Mye fint her Tore. Takk for fin inspirasjon.

    Hilsen Helge N.

    SvarSlett
  2. Hei Tore :) Takk for titten på alle de flotte bildene dine...Du er virkelig en fantastisk god fortograf! Ikke tilfeldig at Du får et godt bilde :) har jo sett hvor nøye og konsentrert du jobber når du fotograferer...og ikke minst før du har bestemt deg for å ta akkurat Det bildet...Jeg er veldig imponert og ser på deg som en Mester innen fotokunsten...liker også dine holdninger til forsiktighet i og bevaring av naturen...den er jo vår venn og våre barns fremtid...Takk igjen Tore...kjære dyktige og hyggelige DU!

    SvarSlett
  3. Flott, Tore! Du har et vell av bilder, alltid noe nytt å se hos deg. Glad for å få være din venn og dra på tur med deg :)

    SvarSlett