tirsdag 12. april 2011

Tar du utfordringen?



Det har kommet inn et spørsmål til lokallaget om keywords i bilderedigeringsprogrammet "Lightroom", og vi spør: "Tar du utfordringen"?




Hør bare:

"Jeg bruker Lightroom og har begynt å lage et system med Keyword.  Så har det skjedd noe som har gjort at jeg har mistet mange av keywordene.  Vet du om noen som er flinke på Lightroom som jeg kan spørre til råds"?

Reidar J. Hanssen


Dette hjertesukket sender vi nå videre til deg!

Vet du noe om dette? Kan du hjelpe?

Svaret ditt kan du skrive i kommentarfeltet under:

4 kommentarer:

  1. Er ikke helt sikker på om jeg kan hjelpe for Keywords er jeg langt fra ekspert på. Må ha litt mer detaljer først.

    Når i prosessen, eller ved hvilken handling, ble Keywordene borte? Skjedde det plutselig (de var der da du slo av maskinen og borte når du slo på)? Ble de borte ved ved en import eller eksport handling? Eller etter en annen handling?

    mvh Vidar

    SvarSlett
  2. Hei, det er undertegnede som har sendt spørsmålet. Jeg skulle hente inn en backup og opplevde da at bildene la seg inn dobbelt, dvs de la seg inn selv om de lå der fra før. Da avbrøt jeg prosessen, og jeg tror det var da det skjedde noe. Etterpå har jeg prøvd å hente backupen på nytt, men keyword er og blir borte på en mengde bilder. Dette handler nok mye om å ta backup, hvordan det bør gjøres osv.
    Mvh Reidar J. Hanssen

    SvarSlett
  3. Hei Reidar

    Jeg har ikke vært borte i dette tidligere, men jeg mener å ha lest noe om den problematikken et sted.
    Jeg er ikke helt sikker på om det er helt den samme, men jeg skal se om jeg finner tilbake til det forumet hvor jeg leste det.

    Har du forsøkt å lese backupen inn som NY katalog?
    (Jeg har aldri lest inn backup selv før, heldigvis ikke hatt det behovet). Kanskje keywordene er inntakte da?

    Jeg kommer tilbake når jeg finner ut mer. Har litt på agendaen fram til påske og kan derfor ikke love å være rask.
    Du kan evt kontakte meg direkte. Anne-Lise har både mail og telefonnummer til meg.

    mvh Vidar

    SvarSlett
  4. Da er kontaktinfoen oversendt! Håper du finner utav det, Reidar!

    Kanskje finnes det andre som lurer på det samme, og da vil det selvfølgelig være kjekt med svar her i kommentarfeltet også! :-)

    SvarSlett