mandag 7. april 2014

Portrettintervju med Brit Indahl Lande

"Brit I. Lande på Madeira"
Foto: Svein Lande

 
Brit I. Lande satt i styret for Biofoto Sørlandet de første 2,5 årene etter at lokallaget ble stiftet, og hun finner mye inspirasjon i foreningen. Hun er særs opptatt av å finne det rette lyset når hun er ute og fotograferer, og har over lengre tid arbeidet med et eget prosjekt om Seljebørstespinnerens liv og levnad...


Portrettfotografier: Svein Lande
Øvrige foto: Brit I. Lande
Intervjuer: Anne-Lise Stangenes








1. Hvem er Brit Indahl Lande som fotograf?

Mitt første møte med fotografering var i 13 - 14-årsalderen. Vi hadde en nabo som hadde eget mørkerom, og der fikk jeg være med å se hvordan et bilde ble til. Det skulle gå mange år før jeg fikk mitt eget kamera - et Canon kompaktkamera. 2år senere solgte jeg et stereoanlegg og kjøpte mitt første speilreflekskamera - FTb. Jeg skulle bo og arbeide noen år i Bhutan og følte behov for et skikkelig kamera. Naturen har jeg alltid vært glad i , men der ute ble det også en dokumentasjon for å vise hvordan folk levde i pakt med naturen.


 

2. Hva er grunnen til at du begynte å fotografere, og hva inspirerer deg som fotograf i dag?

Grunnen til at jeg begynte å fotografere var nok lysten til å dele med andre det jeg selv opplevde. Det var ikke så mange som reiste for 40 år siden, så det å kunne dokumentere opplevelsene var viktigere.

Da jeg kom hjem og ungene vokste opp ble det mye familiefotografering. Da jeg for noen år siden måtte slutte å jobbe, var det naturfotograferingen som tok over. Nå ble motivasjonen en annen. Opplevelsen der og da gav meg utrolig mye! Opplevelsene med makroobjektivet åpnet en ny verden. Behovet for kunnskap økte og bøker ble kjøpt inn. Fotograferingen har gitt meg utrolig mye kunnskap om naturen og det som lever i den.

Jeg kjøpte mitt første digitale speilrefleks for 9 år siden - Nikon D70. All fotografering gikk på auto. Jeg begynte på Peder Austruds fotoskole og der lærte vi mulighetene et digitalt speilrefleks gav oss. Vi hadde mye studiofotografering med lamper, og det åpnet øynene mine for en annen type lyssetting -  naturens egen! Det er mye som inspirer. Har vært med i Mandal fotoklubb i snart 10 år. Vi har mye å lære av hverandre.
 
 

Fra Pyramidene på Svalbard - tur med Mandal Fotoklubb i 2009
Foto: Svein Lande
 
 
 
 
 
 
 

3. Hvor mye tid bruker du til å fotografere, og hvilke ambisjoner har du innen egen fotografering?

Det varierer mye. Er det en dag med det rette været og jeg har tid, drar jeg avgårde med kamerabaggen på jakt etter motiv og lys. Om våren blir det mye blomster, og senere når sommerfuglene kommer, har jeg mine fotoparadis! Ofte føles det som en rus når jeg opplever noe flott bak kameraet!
 
 
"Vårsnø"
Foto: Brit I. Lande

"Frostnatt i hvitveis-skogen"
Foto: Brit I. Lande

"På rekke og rad - hestehoven"
Foto: Brit I. Lande
 





Har hatt et prosjekt med å følge Seljebørstespinnerens liv over flere somre. Sommerfuglen har et kort liv, men nå har jeg fått bilde av parring, egglegging, larvestadier og sett når den kryper ut av puppen og pumper opp vingene. Det har blitt til en liten serie.
 
 

"Seljebørstespinner - parring"
Foto: Brit I. Lande

"Seljebørstespinner legger egg"
Foto: Brit I. Lande

"Seljebørstespinner - larve"
Foto: Brit I. Lande

"Vingene pumpes opp"
Foto: Brit I. Lande






Jeg har vært med på noen utstillinger. Hvert år lager jeg kalender og en del kort. Koselig å kunne dele litt av de flotte opplevelsene! Men det viktigste for meg er opplevelsen jeg har der og da ute i naturen - det er min motivasjon!

 






4. Hvilket forhold har du til fotoutstyr, og hvilket utstyr har du selv?

Jeg har et ganske avslappet forhold til fotoutstyr. Bruker Nikon D700 som er et fullformatkamera. Av objektiv bruker jeg Nikon70-200 bl4 og konverter 1,4. Sigma 150 2,8 makro, og Nikon 28-300 3,5-5,6. Det siste bruker jeg mest på reise. Polafilter og gråfilter ligger også i fotobaggen. Blitz har jeg, men bruker den ikke på naturbilder. Stativet brukes heller ikke mye. Liker å kunne bevege meg fritt med kameraet ute i naturen.


"Rondane"
Bildet er tatt i 2005 med Nikon D70
Foto: Brit I. Lande
 
 
 
 
 
 
 
 

5. Hvilke tanker har du om bilderedigering?

Det er ikke mye tid jeg bruker på bilderedigering. Som naturfotograf vil jeg vise hvor vakker naturen er, ikke hva du kan lage den til i fotoshop. Prøver å få bildet best mulig når det blir tatt. Da jeg tar bildene i raw- format må jeg inn i raw- programmet for evt. justering av eksponering, farger, skarphet og beskjæring.


"Skogens sopran"
Foto: Brit I. Lande
 







6. Hvordan vil DU definere hva et naturfoto er - slik du ser det?

Et naturfoto er et bilde som formidler den fantastiske naturen vi har her hjemme og ellers i verden. Det kan være bilder der du kryper inn i motivet eller et bilde som viser motivet i sitt rette element. Landskapsbilder er også et naturbilde selv om du har båt på havet og en person i landskapet.
 

"Bregne i vårlys"
Foto: Brit I. Lande
"Kveldpåfugløye - parring"
Foto: Brit I. Lande

"Parringshjul - blå vannymfe"
Foto: Brit I. Lande

"Snylteveps på sommerfugl-larve"
Foto: Brit I. Lande
 








7. Hva er et godt fotografi for deg?

Et godt bilde for meg er et bilde som gir meg en god følelse og som jeg stadig vender tilbake til. Et enkelt motiv med rett lys og rolig bakgrunn.

"Som en engel over isen"
Foto: Brit I. Lande







 
 
 

8. Hvilke fototips vil du dele med oss andre når det gjelder fotografering på våren? Har du fototips som gjelder andre årstider også - som du vil dele med oss andre?

Legg merke til hvor vårblomstene vokser i ditt nærmiljø. Det ser du lettest når de står i full blomst. Så når våren kommer kan du lete etter de første blomstene - hestehov, blåveis og hvitveis. Raklene på trærne kommer også tidlig og er spennende å fotografere. Legg deg ned på bakken og prøv nye vinklinger. Knebeskyttere er et godt hjelpemiddel. Se etter en skråning. Det gir ofte spennende lys! Svaner er også et fint motiv om våren. De har parrings ritualer , bygger reir, og etter hvert kommer det noen nydelige små nøster. Mål lyset direkte på svanen da blir det ikke så lett utbrent.

Tåke kan det være mye av om våren på Sørlandet. Spennende fotolys om den er tett eller slipper igjennom litt lys!
 


"Kveldsstemning på reiret"
Foto: Brit I. Lande
 
"Godt sovehjerte"
Foto: Brit I. Lande

"Vårtåka letter"
Foto: Brit I. Lande











 
9. Hva og/eller hvor er ditt vårlige "fotoparadis", og hva vil du begrunne svaret ditt med?

Jeg har flere vårlige fotoparadis , og noen av dem har jeg helt alene. Et område nær Mandal er Skogen i Hålandsheia. Der er det blått om våren. Lurt å gå en dag i uka. Det er mange som vil oppleve blåveisblomstringen! Der finner du også hvitveis, lieblomst og liljekonvall. Mange forskjellige løvtrær og fugler. Vil også nevne Bøhensbakken på Lista. Utrolig flott når løvet spretter ut! Det er et fredet område.

"Blåveisfødsel"
Foto: Brit I. Lande

"Blåveis i kveldssola"
Foto: Brit I. Lande

"Vårregn - hvitveis"
Foto: Brit I. Lande
 
"Hvitveisen - vårens dronning"
Foto: Brit I. Lande
 
"Knuppen brister"
Foto: Brit I. Lande

 
"Hasselnøtt-treet i blomst"
Foto: Brit I. Lande
"Liljekonvallen etter regn"
Foto: Brit I. Lande





 
 
 

10. Hva var din bakgrunn for å bli medlem av BioFoto/BioFoto Sørlandet, og hva tilfører medlemskapet deg personlig?

Jeg ble kjent med BioFoto gjennom Torbjørn Henriksen. Da det ble aktuelt å starte lokallag her i Agder, ble jeg spurt om å være med i styret. Det ble 2,5 år. En utrolig lærerik tid. Moro å se hvordan foreningen har blitt utviklet disse årene! Nå er vi over 100 medlemmer! Det har vært mye inspirasjon fra tilreisende fotografer, men også fra våre egne medlemmer.
 
Månedens bilde med påfølgende bildekritikk er alltid lærerikt.
 
4 ganger i året kommer Naturfotografen i postkassa. Et fantastisk blad!  Honnør til redaktøren Pål Brenne!
 
Vannets reise-prosjektet har vært spennende å være med på. Temaene har inspirert til å komme seg ut og lete etter motiv.
 

"Vinter i Melhus-fossen"
Foto: Brit I. Lande
 








11. NorskNaturfotofestival ble arrangert på Ski 21. - 23. mars i år. Hvilke tanker har du om at det ble arrangert en naturfotofestival i Norge? Var du på festivalen selv, og evt. hva ga festivalen deg personlig?
 



Da jeg fikk høre at det skulle bli en naturfotofestival på Ski, ble jeg veldig glad! Har vente på en festival i Norge siden de la ned den i Vennesla. Fikk bare oppleve den siste, og det var en stor inspirasjon! Jeg var tidlig ute med å kjøpe festivalpass. Dette ville jeg oppleve! Det ble noen utrolige dager som spente over alt som har med naturfoto å gjøre; fra makro til de vide landskap, dyr og fugler. Utrolige foredragsholdere, om de var proffe fotografer eller amatører. Jeg fikk oppleve naturen på en måte som jeg selv aldri vil klare å feste den til en minnebrikke. Allikevel inspirerte det meg til å bruke nærområdet ennu mer. Jeg ser det med nye øyne og nye vinklinger. Hver dag plukker jeg frem noen av opplevelsene og gleder meg over det vakre jeg fikk se og høre. Føler meg privilegert som fikk være med på disse 3 dagene. De lovet festival neste år også. Håper at jeg får en ny anledning, og at mange flere fra Biofoto Sørlandet blir med! En stor takk til alle de som gjorde festivalen til en realitet!
 
 

 




12. På hvilke måter tenker du at naturfotografer kan ta hensyn til livet i naturen når vi er ute og fotograferer?

Vær varsom og ta hensyn til det som gror og det som lever der! Vi er bare gjester.

"Vinterdag i Furulunden"
Foto: Brit I. Lande

"Sommer"
Foto: Brit I. Lande
"Gaukesyre"
Foto: Brit I. Lande
 








13. Dersom du skal vise oss et vårfotografi som du er ekstra godt fornøyd med, hvilket bilde blir det? Forklar hvorfor du plukker ut akkurat dette bildet?

Dette er nok det vårbildet jeg er mest glad i. Det er tatt sent på ettermiddagen i slutten av mars. Det hadde vært en lang og kald vinter, så det lå ennu litt is innerst i bukta. Jeg hadde motlys, og vannspruten gav meg en fantastisk lysopplevelse sammen med svanene!
 
 
 
"Svaner i motlys"
Foto: Brit I. Lande


 
 

1 kommentar:

  1. Fantastisk flotte bilder! Nydelig på alle vis...og lyset i bildene løfter de opp på de skjønneste høyder...meget vakker opplevelse å se igjennem bildene dine...og jeg ser mye jeg vil prøve å få til og jobbe mot...takk for titten og inspirasjonen :)

    SvarSlett