mandag 21. april 2014

Portrettintervju med Ingvald R. Ingebretsen

"Trollet i Flakkefossen"
Nikon D90, Sigma 10-20, HDR (3x)
Foto: Ingvald R. Ingebretsen

 
Da Ingvald R. Ingebretsen begynte å spasere litt i skauen for 4 år siden, for helsa si skyld, ante han ingenting om hva det skulle resultere i. For å ha noe å gjøre der ute tok han med seg et kamera, og siden den gang har fotograferinga tatt helt av.

Bli bedre kjent med Ingvald, som gjennom intervjuet på ekte venndølsk forteller om hvor harli moro det er å fotografere, og som her viser frem noe av sitt arbeide der han har brukt HDR-teknikken...


Foto: Ingvald R. Ingebretsen
Intervjuer: Anne-Lise Stangenes





1. Hvem er Ingvald R. Ingebretsen som fotograf?
 

"Mandalskysten"
Tatt med mitt første kamera; Nikon D5000
Foto: Ingvald R. Ingebretsen
 
"Soloppgang i Kristiansand"
U-båt i soloppgang i Byfjorden
Tatt med mitt første kamera; Nikon d5000, Tamron 18-270 (2x)
Foto: Ingvald R. Ingebretsen

Det har jo tatt heilt av dette ;) For ca. 4 år siden så måtte jeg begynne å spasere litt i skauen, sånn for helsa si skyld, så da måtte jeg ha noe å tuste med utti der. Da blei det et kamera…Jo meir jeg fotograferte, jo meire var der å se, og sånn er det vel enda. Ser motiver overalt.
 
 
"Flakkefossen"
Nikon D90, Sigma 10-20, HDR (3x)
 
 
 
 
Jeg har ikke gått noen skole, men etter hvert så jeg at de bildene jeg fikk med meg hjem ikke var heilt sånn som jeg hadde opplevd turen, så da blei det til å gi seg i kast med både bøker og online workshops. Det holder jeg på med enda. Online opplæring passer meg meget bra.
 
 
 
"Vårtegn i Vennesla på Drivenes"
Nikon D90, Tamron 18-270, -1EV, HDR (3x)
Foto: Ingvald R. Ingebretsen
 
 
Etterhvert som jeg fikk litt «dreisen» på dette og så smått fikk min egen stil på bildene, så har det jo blitt litt butikk ut av det også. Både reklamerelaterte oppdrag og eventer som bryllup og konfirmasjoner.
 
 
"Ingrid 4 år"
Nikon D90, Tamron 18-270 (2x)
Foto: Ingvald R. Ingebretsen
 
 
Jeg begynte jo egentlig med å ta landskaps/natur-bilder, men oppsiktsvekkende nok så er det skrekkelig moro og spennende med event-/reklame-oppdrag også. Så detten kameraet har ført meg ut i mang ein snodig situasjon…å sitte i bauen under havrafting og prøve å fange alle deia desperate ansiktane når båten bykser som verst var jo spennende. Å henge å dingle ut av et helikopter i høye hastigheter for å knipse noen offshorebåter huskes også meget godt;) Men nå er det vel landskap og arkitektur/bygninger som jeg har mest fartstid i, og det er jo ofte i totalt stressfrie omgivelser, om ikke en har rotet seg ut på kanten av ein foss da ;). Det er bare herlig å rigge seg til med litt kaffi, kamera, stativ og gjerne i godt selskap just idet sola detter ned….HERLIG!
 


"Stopping time"
Vinter i Vennesla
Nikon D90, Sigma 10-20, HDR (3x)
Foto: Ingvald R. Ingebretsen


 

 
 
 

2. Hva er grunnen til at du begynte å fotografere, og hva inspirerer deg som fotograf i dag?

"Bekk i Iveland"
Nikon D90, Sigma 10-20, HDR (3x)
Foto: Ingvald R. Ingebretsen

 
Bilder har alltid interessert meg, og det har også ny teknologi. Men det var vel en tilfeldighet at jeg begynte å fotografere. Jeg ble «befalt» ut i skauen av legen, og det var jo litt stusselig å bare tuste rundt der følte jeg til å begynne med. Så begynte jo motivene å vise seg og da var jo det å gå til innkjøp av et kamera….og siden så har motivene bare veltet på ;).
 
 
"Iveland"
Nikon D90, Sigma 10-20, HDR (3x)
Foto: Ingvald R. Ingebretsen
 
 
Inspirasjonen til å holde på med dette har jo naturen og livet ellers gitt meg, men for å videreutvikle den tekniske siden så har jeg hentet mye inspirasjon ifra Internett….spesielt ifra Google+. Et fantastisk forum for fotografer!
 
 

"Duggdråper"
Nikon D90, Sigma 10-20, HDR (3x)
Foto: Ingvald R. Ingebretsen

 
"Kaldvell, Lillesand"
Nikon D90, Sigma 10-20, HDR (3x)
Foto: Ingvald R. Ingebretsen
 






3. Hvor mye tid bruker du til å fotografere, og hvilke ambisjoner har du innen egen fotografering?

"Fyrlykt viser veien"
Nikon D90, Sigma 10-20, f/11 (2x)
Foto: Ingvald R. Ingebretsen


 
Som nevnt innledningsvis så har det jo tatt litt av dette, men på en god måte føler jeg. Det toppet seg vel litt i fjor. Da blei det et par bokprosjekter, noen kurs, fleire event-oppdrag samt litt forelesning. Så litt næring er det jo blitt. Jeg driver i dag eget firma og jeg ser jo nå at denne fotodelen av livet mitt må inn der. Forhåpentligvis så vil jeg finne en måte å kombinere disse yrkene. Det jeg planlegger nå er kursvirksomhet. Det er meningen at det skal settes opp fotokurs på Kypros samt noen kurs her i Vennesla og oppover i Setesdalen. Det ser jeg virkelig frem til.
 

"Reiarfossen i Ose"
Nikon D90, Sigma 10-20, HDR (3x)
Foto: Ingvald R. Ingebretsen

"Setesdalen om hausten"
Nikon D90, Sigma 10-20, HDR (3x)

 
 
 
 
 
 
 

4. Hvilket forhold har du til fotoutstyr, og hvilket utstyr har du selv?

Utstyr ja…..ja, jo…jeg har jo ei ønskeliste, det er jo klart, men jeg er meget for å få utnyttet det utstyret jeg har. Det har vært på nære nippet noen ganger, men holder håndbrekket på.
 

"Fylkesgrense"
East meets west
Nikon D90, Sigma 10-20, HDR (3x)
Foto: Ingvald R. Ingebretsen

 
Nå som det ser ut til å bli litt butikk i detten, så kan jeg forsvare ei oppgradering….Enkelte bilder skal jo da trykkes i skrekkelig store formater…å det blir jo harli gøy J Til nå så har jeg holdt meg til Nikon sine kameraer, men det var vel egentlig veldig tilfeldig at det just blei det merket. Neste steg på utstyrsstigen er ikke heiiilt avklart enda. Må nok svimle seg igjennom et par våkenetter til før den slags blir avgjort. «Det gode bildet» trenger du slettes ikke et harli utstyrsarsenal for å få til, så langt derifra. Men visst du skal ha litt «armsving» når du skal fotografere under krevende forhold og kanskje skal trykke disse i voldsomt store formater, så må en jo ha utstyr med krutt i.
 

"Setesdalsbanen i Vennesla"
Nikon D90, Sigma 10-20, HDR (3x)
Foto: Ingvald R. Ingebretsen
 
 
 
 
 
 
 

5. Hvilke tanker har du om bilderedigering?

Bilderedigering…ollallaaa! Det er jo reine minefeltet å gi seg i kast med det temaet. Der er voldsomt med usaklige diskusjoner rundt dette og ikke minst fryktelig mange useriøse som ikke har peiling på hva de snakker om. For å si det fryktelig enkelt: jeg redigerer, og mener også at et bilde burde være ansett som redigert så fort du trykker ned utløserknappen. Jeg liker sjelden det teknikere hos Nikon har forhåndsinnstilt i mitt digitale kamera, så jeg tar ei runde i bildebehandlinga selv.


"Grusomt tidlig"
En fryktelig tidlig morgen på Justøya i Lillesand
Nikon D90, Sigma 10-20, HDR (3x)
Foto: Ingvald R. Ingebretsen

"Justøya midtvinters"
Nikon D90, Sigma 10-20, HDR (3x)
Foto: Ingvald R. Ingebretsen

 
Et bilde som skal passe til kategorien naturfoto så føler jeg at det bilde må behandles varsomt vedr fjerning/legge til elementer. Selv bruker jeg Lightroom til det meste, men gir meg stadig i kast med andre programmer.

"Solnedgang på Drivenes"
Drivenesvannet
Nikon D90, Sigma 10-20, HDR (3x)
Foto: Ingvald R. Ingebretsen
 
 
 
 
 
 
 
6. Hva er et godt fotografi for deg?

Å du å du! Et godt fotografi….ja du kan spør du! Når et bilde formidler ei stemning som får meg til å føle meg annerledes, da er jeg solgt.

"Champagne sunset"
Lista
Nikon D90, Sigma 10-20, HDR (3x)
Foto: Ingvald R. Ingebretsen
 
 
 
 
 
 
 

7. Hvordan vil DU definere hva et naturfoto er?

Et naturfoto for meg skal skildre på en korrekt måte naturen slik som den ble opplevd når bildet blei fanget. Og da skal man holde seg for god til å tørne vilt i redigeringsprogrammene.
 
 
"Venneslafjorden - novembernatt"
Nikon D90, Sigma 10-20, HDR (3x)
Foto: Ingvald R. Ingebretsen
 
 
 
Jeg tar egentlig veldig få «naturfoto», mange av mine bilder er fotografert i naturen, men de kommer ikke under kategorien «Naturfoto». Jeg benytter og utnytter alt som både kameraet kan «redigere» for meg og tyner bildebehandlingsprogram på PC/MAC til jeg får det bildet jeg ønsker å vise. Jeg føler at kategorien «Naturfoto» må vernes så godt som mulig, minst mulig etterbehandling….og gjerne minst mulig «forbehandling» også.

 






8. Hvilke fototips vil du dele med oss andre når det gjelder fotografering på våren? Har du fototips som gjelder andre årstider også - som du vil dele med oss andre?

Det er så greit å ta bilder om våren….bare å trive apparatet å legge ut på tur. Ingen truger, lagvis med tøy, ski og staver ei heller et lys som er vekk før en rekker hjem ifra arbeid. Å ta bilder av folk og fe er voldsomt gøy. Sola henger lenge og gir et herlig lys. Tar gjerne med meg blitsen og fyrer gjerne av en serie i motlys.

"Blaut på Sodefjed"
Nikon D90, Sigma 10-20, HDR (3x)
Foto: Ingvald R. Ingebretsen
 
 
 
 
 
 
 

9. Hva og/eller hvor er ditt "fotoparadis" på den årstiden vi er inne i nå, og hva vil du begrunne svaret ditt med?

Otra, og gjerne på Kringsjå. Der føler jeg at det meste stemmer. Når elva velter seg i voldsom kraft over demningene….ajajaj.


"Kringsjå"
Vårflaum. Nikon D90, Sigma 10-20, HDR (3x)
Foto: Ingvald R. Ingebretsen

"Kringsjå om våren"
Nikon D90, Sigma 10-20, HDR (3x)
Foto: Ingvald R. Ingebretsen
 




 
10. På hvilke måter tenker du at naturfotografer kan ta hensyn til livet i naturen når vi er ute og fotograferer?

Naturen skal respekteres og ivaretas! Ikke noe å diskutere eigång.
 

"Stjerneskudd i august"
Nikon D90, Sigma 10-20 (2x)
Foto: Ingvald R. Ingebretsen
 

"Helene teller stjernene"
Nikon d5000, 90mm, f/2,8 (2x)
Foto: Ingvald R. Ingebretsen






11. Hva var din bakgrunn for å bli medlem av BioFoto/BioFoto Sørlandet, og hva har medlemskapet tilført deg personlig?

Det var vel egentlig medlemsbladet som jeg fikk teften av….så da jeg skjønte at denne gjengen også var i nærmiljøet så var det jo bare å få meldt seg inn. Jeg har meget å lære innen naturfotografering.

"Pannekakebekken"
Nikon D90, Sigma 10-20, HDR (2x)
Foto: Ingvald R. Ingebretsen
 






 
12. Dersom du skal vise oss et vårfotografi som du er ekstra godt fornøyd med, hvilket bilde blir det? Forklar hvorfor du plukker ut akkurat dette bildet?

Det må bli «Nåledammen». Jeg liker å være i nærheten når moder jord virkelig viser krefter. Det er spennende og gode opplevelser

"Nåledammen"
Vårflaum, Kringsjå
Nikon D90, Sigma 10-20, HDR
Foto: Ingvald R. Ingebretsen
 






13. Er det noe annet ifm. natur og fotografering som du har lyst til å dele med oss til slutt?

Jeg drar i gang noen kurs fremover. Noen for nybegynnere og noen redigeringskurs.
 
Klikk innom Knipzit for å se info om evt. kurs.
 

"Jeanett på Hunsfoss"
Fra kurs mars 2014
Nikon D90, 90mm (2x)
Foto: Ingvald R. Ingebretsen


 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar